Quantcast

Vartotojų nuotaikos – su minuso ženklu

Lietuvos gyventojai vis dar neigiamai vertina šalies ekonominę padėtį ir galvoja, kad finansinė situacija tik blogės. Tai rodo vartotojų nuotaikos indeksas (VNI).

Nuo 2009-ųjų pavasario tyrimų bendrovė RAIT pradėjo skelbti VNI, kuris matuoja vartotojų gyvenimo kokybės, materialinės padėties ir vartojimo pokyčius.

Pernai gegužę VNI buvo neigiamas ir siekė -27 proc. Tai reiškia, kad tuo metu 27 proc. buvo daugiau neigiamai nei teigiamai nusiteikusių žmonių. Birželio mėnesį neigiamos nuotaikos kiek prislopo ir VNI sumažėjo iki -21 proc., tačiau liepą vėl grįžo į buvusį lygį ir siekė -26 proc., rugpjūčio mėnesį – -25 proc.

Rugsėjis buvo siejamas  su darbymečiu ir su ekonomikos pagyvėjimu, todėl vartotojų nuotaikos po truputį gerėjo ir indeksas įgijo reikšmę -20 proc. Spalio mėnesį VNI vėl krito iki -28 proc. Lapkritį šis rodiklis nusileido dar vienu procentiniu punktu iki - 29 proc. ir gruodį išliko toks pat.

Šis indeksas atskleidžia ne tik kaip pasikeitė vartotojų padėtis, elgsena, bet ir kokie jų ateities lūkesčiai. Kiekvieną mėnesį buvo apklausiama po 1000 Lietuvos gyventojų.

„2009 metais matuotas VNI nuo gegužės išliko neigiamas. Tai parodo, kad visą tą laiką gyventojai neigiamai vertino Lietuvos ekonominę situaciją, savo finansinę padėtį bei jų ateities lūkesčiai buvo neigiami. Daugiau žmonių galvoja, kad artimoje ateityje ekonominė, finansinė situacija tik blogės. Šie lūkesčiai lėmė ir gyventojų elgseną, todėl galima prognozuoti, kad žmonės šiemet mažiau pirks, vartos, daugiau taupys, lauks geresnių laikų. Žinoma, nemažai daliai vartotojų gyvenimas iš tiesų sunkėja“, – duomenis komentavo RAIT valdybos pirmininkė Inga Nausėdienė.

Tyrimo metu pastebėta, kad per paskutinius tris 2009-ųjų mėnesius savo vartojimo išlaidas sumažino 54,3 proc. respondentų ir 48,5 proc. apklaustųjų ketina tai daryti per  pirmą šių metų ketvirtį. Kas trečias apklaustasis atsakė, kad nekeis vartojimo įpročių.

Analizuodama atlikto tyrimo duomenis, RAIT valdybos narė Daiva Rakauskaitė pastebėjo, kad tarp gausaus būrio pesimistiškai nusiteikusių gyventojų atsiranda ir šiek tiek optimistų – per pastaruosius tris mėnesius savo vartojimą padidino 3,7 proc. respondentų ir 4,3 proc. respondentų ketina daugiau vartoti pirmą šių metų ketvirtį.

„Mūsų vertinimu, nuotaikų prastėjimas pasiekė kritinį lygį, kuris verčia žmones priimti radikalius sprendimus savo gyvenime. Dalis nematančių gražios ateities Lietuvoje ieškos pragyvenimo šaltinių užsienyje, tačiau didesnioji dalis ieškos pajamų uždirbimo būdų Lietuvoje. Šie žmonės bus ekonomikos atsigavimo variklis“, – prognozavo D.Rakauskaitė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių