Quantcast

Spaudos kioskai spjovė į tabako reklamos draudimą

Nors tabako gaminių reklama Lietuvoje visiškai uždrausta, tai nekliudo ją pateikti, pavyzdžiui, saldumynų nusipirkti sumaniusiems vaikams. Mat kai kuriuose spaudos kioskuose cigaretės „šypsosi“ kiekvienam pirkėjui.

„Parduodame „Winston“

Tokią praktiką portalo žurnalistas pastebėjo sostinės Gedimino prospekte įkurtame „R-kiosk“, priklausančiame „Lietuvos spaudos“ tinklui. Lėkštutė, ant kurios kiosko darbuotoja pirkėjams padeda grąžą, yra permatoma, o po ja puikuojasi populiarių cigarečių „Winston“ pakelis. Pakelis „įrėmintas“ užrašais, kuriuose dideliu šriftu nurodytas cigarečių pavadinimas, kiek smulkesniu - dervų, anglies monoksido ir nikotino kiekis.

Stengiantis laikytis Tabako kontrolės įstatyme numatytų reikalavimų, tekste apsiribota žodžiais „Parduodame „Winston“ (antrasis žodis gerokai didesnis). Panaši informacija po lėkštutėmis teikiama ir daugelyje kitų spaudos kioskų. Tiesa, be įrėminto pakelio. Tokiu būdu cigarečių pakelis su tekstu pastebimas praktiškai visiems kioskų lankytojams - tiek rūkaliams, tiek nerūkantiems, tiek mažamečiams.

Pradeda tyrimą

Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba (VTAKT), iš portalo sužinojusi apie tokią praktiką spaudos kioskuose, nedelsdama pradeda tyrimą. „Ribotą informaciją apie tabako gaminius leidžiama pateikti ant prekybinės įrangos (pvz., stendų, kuriuose laikomi cigarečių pakeliai - red. past.). Bet iš lėkštutės, matyt, niekas tabako gaminių nepardavinėja“, - portalui sakė VTAKT direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian.

Pasak jos, reklamos požymiai kioskuose gana akivaizdūs. „Konkretus reklamos požymis: peršamas konkretus tabako gaminys - „Winston“, - pridūrė G.Belian.

Analogiškos nuomonės laikosi ir Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas. Jis portalui teigė, kad toks „Lietuvos spaudos“ bendradarbiavimas su tabako gamintojais turi būti nedelsiant ištirtas. „Tabako reklama uždrausta. Be jokių išlygų“, - akcentavo A.Matulas.

Tabako gamintojai: tai ne reklama

Tačiau su tokia nuomone nesutinka tabako gamintojai. „Winston“ cigarečių gamintojos „JT International Baltic States“ korporatyvinių reikalų vadovas Ramūnas Mačius portalui teigė, esą Tabako kontrolės įstatymas leidžia platinti tokio pobūdžio informaciją, kuri, žinoma, nėra laikytina reklama.

„O kodėl sprendžiate, kad tai reklama? Įstatyme numatyta, kas nėra laikytina reklama“, - sakė R.Mačius. Jis pacitavo įstatymo straipsnį, kuriame nurodoma, kad prekybos vietose galima pateikti informaciją apie tabako gaminių pavadinimus, jų sudėtį, kainas. Taip pat leidžiama naudoti ir žodį „prekiaujame“, kuris naudojamas „Winston“ platinamoje medžiagoje. Tiesa, įstatymas aiškiai nurodo, kad tokia informacija gali būti talpinama „ant įrangos, skirtos tabako gaminiams išdėstyti“.

Paprašytas atremti VTAKT argumentą, kad lėkštutės grąžai padėti nėra tokio pobūdžio įranga, R.Mačius tiesiaus atsakymo nepateikė. „Su VTAKT dažniausiai sunku ginčytis. Čia yra jų nuomonė“, - teigė „JT International“ atstovas.

Jis taip pat pripažino, kad spaudos kioskuose informacija apie „Winston“ atsidūrė ne už „ačiū“. „Paprastai mes susitariame su prekybininkais dėl kažkokių priemonių kartu. Netraktuočiau to kaip mokėjimo už reklamą. Kadangi komerciniai santykiai yra tam, kad prekę parduotum, tai automatiškai už tam tikrus veiksmus yra atsilyginama. Pinigine prasme atsilyginama“, - sakė R.Mačius.

Tabako kontrolės įstatyme numatyta, kad už draudimo reklamuoti tabako gaminius pažeidimą įmonėms gresia 5-10 tūkst. litų bauda, o už pakartotinį nusižengimą - 10-20 tūkst. litų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių