- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
-
Neįprastas pasimatymas dviejų sostinių susitikimų vietoje
Poetiškas pavadinimas vaizduotėje kuria legendą, į kurią įsipina ir faktai, ir patirtys, įgytos apsilankius mieste, kuriame menininkai semiasi įkvėpimo. Pasiklausyti legendos apie Telšius ar atrasti savąją kviečia menininkai Aurelija Šimkutė ir Gediminas Endriekus parodoje "Abodu ėr abėdvės: dviejų sostinių susitikimai".
Kontrastai erdvėje
Studijos "Abodu" įkūrėjų, Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto absolventų mažosios plastikos kūriniai A. ir P.Galaunių namų ekspozicinėje erdvėje neužsibus – paroda svečiuojasi vos savaitę, tačiau įspūdis apsilankius joje, nėra jokios abejonės, išliks ilgam.
Įprasta, kad skulptūrišką formų pajautą ir juvelyrinį kruopštumą jungiantys mažosios plastikos darbai būtų eksponuojami steriliose parodinėse erdvėse su geru apšvietimu, kad net smulkiausios kūrinių detalės atliktų savo vaidmenis. Ir visiškai neįprasta skulptūras apžiūrinėti namų aplinkoje, kurioje jos praranda šaltą meno kūrinio statusą ir tampa istorijų pasakotojomis, užklydelėmis, bastūnėmis, kurios čia atsirado netikėtai ir buvo labai svetingai priimtos.
Kontrastas tarp erdvės ir mažosios plastikos kūrinių paskatina parodos lankytoją pajausti kiekvieną darbą, siekiant išgirsti jo pasakojamą istoriją. Išvengiant formalaus atstumo, kuris parodinėse erdvėse skiria žiūrovą ir eksponatą, atsiranda erdvės vienam su kitu apsiprasti. Pradžioje žavėtis skulptūrų medžiagine išraiška, estetika, skoningu dekoratyvumu ir po truputį jose įskaityti menininkų mintis.
Būties linijos
Koncepcija (kaip konkrečios žinutės perdavimas žiūrovui) abiejų plungiškių menininkų darbuose nukeliama į antrąjį planą, svarbesnis yra filosofinis pradas, tapęs kūrinio radimosi priežastimi.
Viduje išgrynintas suvokimas apie žmogaus būtį, jo ryšį su kitais ir aplinka, pamatines vertybes, siekius, troškimus, A.Šimkutę ir G.Andriekų atvedė prie plastinės formos paieškų ir jų rezultato – meno kūrinio, kuris tampa inspiracija žiūrovui sekti paskui žmogiškosios būties linijas, kuriomis ėjo kūrėjai, taip sukant šį ratą vis iš naujo, kad tapsmo procesas tęstųsi nepertraukiamai.
Žmogus ir jo dilemos
G.Endriekus mažosios plastikos kūriniuose nenutolsta nuo žmogaus. Jo dinamiška kūno plastika tampa skulptūrų kompozicine ašimi. Neretai menininkas tiksliai atkartoja anatominę žmogaus kūno struktūrą, nutraukdamas galūnes, netgi ir galvą, tačiau įsivaizduojamoje jos buvimo vietoje, palikdamas plyšelį – dvasiai, mintims laisvai cirkuliuoti ir viduje, ir išorėje.
Kūrėjas į žmogų žiūri ne per daug rimtai, nesureikšmindamas jo, kaip tobulo Dievo kūrinio ar sąmoningos, intelektą turinčios gyvybės formos. Žmogus veikiau yra medžiaga, įrankis skleistis G.Endriekaus pasauliui, kuriame minčių, jausmų, būsenų veikimas ir jų sukelti procesai išreiškiami skulptūrinėmis kompozicijomis. Todėl, nors būtų galima sakyti, kad menininko darbai pasakoja apie žmogų, visgi labiau jie kalba apie aukštesnę jėgą, kuri jį nuolatos veikia. Ji kuria arba ardo, myli arba atstumia, leidžiasi prisijaukinama arba nutolsta... Gal ji yra Dievas, gal – kosmosas, o gal – tik fantazijos vaisius.
A.Šimkutės skulptūrose daugiau naratyvo, kurį pasakoja aptakių formų, mitines būtybes primenančios figūros. Pirmasis įspūdis, kylantis žvelgiant į darbus – būtybės patiria savo pačių gimimą. Menininkė suteikia joms erdvės išsinerti iš gemalo, tačiau sustabdo būtybių virsmą žmogiškuoju pavidalu. Mažosios plastikos darbuose, kaip būtybių buveinė, neretai pasikartoja gyvybės medžio simbolis, kuris jungia dangų ir žemę. Jo viršūnėje įsitaisiusios A.Šimkutės kurtos būtybės, tarsi bando išsiaiškinti: leistis žemyn, kilti viršun ar pasilikti saugiame buveinės prieglobstyje.
Paroda "Abodu ėr abėdvės: dviejų sostinių susitikimai" tai – neįprastas pasimatymas, kuris nesibaigia, o tampa asmeninių patirčių legenda.
Kas? Paroda "Abodu ėr abėdvės: dviejų sostinių susitikimai".
Kur? A. ir P.Galaunių namuose.
Kada? Veiks iki sausio 24 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šimtmečio Dainų šventė: laukti tarsi Kalėdų
Vasarą vyksiančios šimtmečio Dainų šventės organizatoriai ragina jau dabar gyventi šventės nuotaikomis, laukti jos kaip Kalėdų ir svarsto apmokestinti kai kurias repeticijas. Šimtmečio Dainų šventė „Kad giria...
-
Lietuvos nacionalinis dramos teatras surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą2
Lietuvos nacionalinis dramos teatras balandžio 11 d. surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą, į kurį susirinkę scenos menų lauko profesionalai klausėsi užsienio ir Lietuvos kolegų pranešimų apie tai, kaip teatrai galėtų veikti gamtai draug...
-
Vilniuje atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai
Vilniuje, Antakalnyje, penktadienį atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai. ...
-
„Kino pavasarį“ aplankė 105 408 žiūrovai, rengėjai jau ruošiasi jubiliejiniam festivaliui1
Dvi savaites kino gerbėjus lepinusio, ramiai gyventi neleidusio ir kino teatrus žiūrovais pripildžiusio Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ rengėjai skaičiuoja šiemet sulaukę daugiau nei 105 000 žiūrovų ir džiaugiasi ...
-
Gimtadienis po žeme: „Neakivaizdinis Vilnius“ kviečia išjungti tamsą
Nuo požeminio koncerto, kino kapsulės iki nemokamų ekskursijų po plika akimi nematomą Vilnių, jo rūsius, bunkerius, slaptus kiemelius bei vitražais inkrustuotus pastatus. Unikalią galimybę atrasti miestą po miestu ir giliau slypinčias jo istorijas ...
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Daugelis Europos džiazo entuziastų jau ne vienerius metus vienbalsiai tvirtina – karščiausias šio žanro taškas Senajame žemyne yra Londonas. ...
-
„Dialogai su Čiurlioniu“: ketvirtąjį sezoną atidarys Ukrainos pianistas P. Bondaras3
M. K. Čiurlionio namuose Vilniuje ketvirtus metus vykdomas muzikinis projektas „Dialogai su Čiurlioniu“, inicijuojantis užsienio šalių atlikėjų įsitraukimą į Lietuvos muzikos pasaulį, kviečia į 2024 m. pavasario sezono koncertus ...
-
Kino teatruose – apdovanojimų sulaukęs lietuvių filmas „Marijos tyla“
Nuo balandžio 19 d. Lietuvos kino teatrų ekranuose mirgės šiandienai itin aktuali režisieriaus Davio Sīmanio istorinė drama „Marijos tyla”. ...
-
MO muziejuje atidaroma paroda „Žemyn triušio urvu“
Balandžio 11-osios vakarą MO muziejaus mažojoje salėje bus atidaryta nauja Baltijos šalių meno paroda „Žemyn triušio urvu“. Kūrinius nuo 1960-ųjų iki šių dienų pristatančioje parodoje tyrinėjama savasties paie&scar...
-
Londono džiazo revoliucionieriai „Binker & Moses” – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ tęsia tradiciją Lietuvos publikai pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. Vėlyvą gegužės 24-osios vakarą (22 val.) festivalio scenoje – saksofonininko Binkerio Goldingo ir ...