- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Meno kūriniu grindys tampa tuomet, kai jos siunčia žinią“, - įsitikinusi menininkė, Vilniaus dailės akademijos doktorantė Eglė Grėbliauskaitė. Šį ketvirtadienį menininkė pristatys konceptualų šiuolaikinio meno projektą „Naujos geros grindys „Titanikui“.
Nulupusi grindų plyteles Vilniaus dailės akademijos galerijos „Titanikas“ pirmojo aukšto salėje, menininkė atidengė po jomis slypėjusį betoną ir išliejo naują, industrinio betono sluoksnį. Svarbiausioji žinia, kurią ji siunčia: turime atsisakyti nereikalingų, į sąmonę pernelyg įsibrovusių kultūrinių sluoksnių, kad galėtume žengti į naujas erdves.
„Šis projektas – ne vien apie grindis, nors jos yra itin svarbus pagrindinės Vilniaus dailės akademijos parodų salės fizinis ir simbolinis pagrindas, - sako E. Grėbliauskaitė. – Galvodama apie šį projektą, keisdama grindis, neketinau „Titanike“ daryti remonto ar imtis interjero dizaino. Šis projektas - socialinė autokritika, tam tikras mąstymo remontas, remontas mūsų smegenyse. Mes dažnai suvokiame, kad kažkas yra netinkamo, kad šitaip palikti negalima, tačiau nieko nedarome. Kompromisai mus veda prie kompromisų, kol, galiausiai, nebeatpažįstame savęs veidrodyje, išbarstome savo idėjas, savo tikėjimą“.
Idėja pakeisti Vilniaus dailės akademijos parodų erdvę Eglei kildavo kiekvienąkart, kai pažvelgdavo į jos grindis. „Titaniko“ plytelės man priminė euroremontų laikus, kai norėdami pasivyti Vakarus, kaimo trobas kaldavome plastiko lentelėmis, o sienas ir grindis klijuodavome keramikinėmis plytelėmis. Techniniame vidaus apdailos aprašyme radau vieną vienintelį sakinį, kad „planuojama įrengti geras grindis“. O kas yra geros grindys šių dienų „Titaniko“ galerijos erdvei?“ – klausimą kelia menininkė.
Eglė neabejoja: dar XX amžiaus viduryje nusistovėjusi baltojo kubo koncepcija iš galerijų reikalauja meno kūriniams suteikti kuo neutralesnį kontekstą. Erdvei, kurioje nuolat kinta ekspozicijos, minimalizmas yra labiausiai tinkamas. Kad „Titaniko“ erdvė kuo geriau atitiktų koncepciją, galerijos grindis reikėjo būtinai pakeisti.
Vis dėlto, plėšdama senąsias keramikinių plytelių grindis, Eglė sau ir kitiems kėlė kur kas svarbesnių klausimų. „Kartais pakeisti mąstymą ir suvokimą, atsisakyti įprastų dalykų yra daug sunkiau, nei išdaužyti senas plyteles ir išlieti betoną“, - sako menininkė, tuo, kad projektas reikalingas, turėjusi įtikinti Vilniaus dailės akademijos vadovybę, gauti reikiamus leidimus ir rasti projektui mecenatų.
„Kuriam laikui turėjau save, menininkę, padėti į šalį ir tapti savo projekto vadybininke, prisiminti vadybos įgūdžius ir pakviesti verslininkus prisidėti prie Lietuvos meno. Pirmojo aukšto galerija yra svarbiausia Vilniaus dailės akademijos parodų salė. Jauniems menininkams ji – tarsi tramplinas į pasaulį. Privalėjau rasti rėmėją, kuris į meną žiūri plačiau nei į komercinę investiciją. Prisidėdami prie projekto, verslininkai prisidėjo prie kiekvieno menininko, kuris eksponuos savo kūrinius galerijoje, taip pat parėmė meno kūrinį, kuris išliks nuolatinėje ekspozicijoje.“, - sako Vilniaus dailės akademijos doktorantė.
Eglės projektą parėmė dvi nekilnojamojo turto bendrovės – „Baltic Sotheby‘s International Realty“ ir „Unique Properties“. „Matyt, nieko nuostabaus, juk grindys yra svarbus, o kartu ir simboliškas nekilnojamojo turto objektas. Ant jų viskas yra pastatyta“, - sako E. Grėbliauskaitė, o menotyrininkė Laima Kreivytė priduria: „Kitos geros „Titaniko“ grindys yra matomas, bet nepastebimas objektas. Parodų erdvės grindys dažniausiai suvokiamos kaip platforma rodyti kitus artefaktus, o ne demonstruoti save. Tačiau tapdamos „nematomomis“, jos neišvengiamai yra kiekvienoje čia eksponuojamoje erdvėje, kaip konstanta, kaip materiali duotybė – kiekvienas „Titaniko“ salėje atsiradęs daiktas ar žmogus yra santykyje su grindimis (ir lubomis, langais, sienomis). Projektas yra fizinės ir institucinės erdvės tyrimas, klausiantis, ne kas, kodėl, bet – kur ir kaip?“
VDA meno doktorantė E. Grėbliauskaitė tyrinėja socio-psihologinės represijos mechanizmus, veikiančius šiuolaikinėje visuomenėje – neapčiuopiamą dviprasmybę fizinėje formoje, kaip nerimo ištakas. Menininkė renkasi nekonvencines raiškos priemones, instaliaciją, skulptūrą, tapybą, intuityvias teorines ir fizines strategijas, siekdama atskleisti nerimo mechanizmus, kurti ir ardyti struktūras. Menininkės projektai pasižymi dėmesiu kultūrinei ir socialinei visuomenės plėtrai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šimtmečio Dainų šventė: laukti tarsi Kalėdų
Vasarą vyksiančios šimtmečio Dainų šventės organizatoriai ragina jau dabar gyventi šventės nuotaikomis, laukti jos kaip Kalėdų ir svarsto apmokestinti kai kurias repeticijas. Šimtmečio Dainų šventė „Kad giria...
-
Lietuvos nacionalinis dramos teatras surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą2
Lietuvos nacionalinis dramos teatras balandžio 11 d. surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą, į kurį susirinkę scenos menų lauko profesionalai klausėsi užsienio ir Lietuvos kolegų pranešimų apie tai, kaip teatrai galėtų veikti gamtai draug...
-
Vilniuje atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai
Vilniuje, Antakalnyje, penktadienį atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai. ...
-
„Kino pavasarį“ aplankė 105 408 žiūrovai, rengėjai jau ruošiasi jubiliejiniam festivaliui1
Dvi savaites kino gerbėjus lepinusio, ramiai gyventi neleidusio ir kino teatrus žiūrovais pripildžiusio Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ rengėjai skaičiuoja šiemet sulaukę daugiau nei 105 000 žiūrovų ir džiaugiasi ...
-
Gimtadienis po žeme: „Neakivaizdinis Vilnius“ kviečia išjungti tamsą
Nuo požeminio koncerto, kino kapsulės iki nemokamų ekskursijų po plika akimi nematomą Vilnių, jo rūsius, bunkerius, slaptus kiemelius bei vitražais inkrustuotus pastatus. Unikalią galimybę atrasti miestą po miestu ir giliau slypinčias jo istorijas ...
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Daugelis Europos džiazo entuziastų jau ne vienerius metus vienbalsiai tvirtina – karščiausias šio žanro taškas Senajame žemyne yra Londonas. ...
-
„Dialogai su Čiurlioniu“: ketvirtąjį sezoną atidarys Ukrainos pianistas P. Bondaras3
M. K. Čiurlionio namuose Vilniuje ketvirtus metus vykdomas muzikinis projektas „Dialogai su Čiurlioniu“, inicijuojantis užsienio šalių atlikėjų įsitraukimą į Lietuvos muzikos pasaulį, kviečia į 2024 m. pavasario sezono koncertus ...
-
Kino teatruose – apdovanojimų sulaukęs lietuvių filmas „Marijos tyla“
Nuo balandžio 19 d. Lietuvos kino teatrų ekranuose mirgės šiandienai itin aktuali režisieriaus Davio Sīmanio istorinė drama „Marijos tyla”. ...
-
MO muziejuje atidaroma paroda „Žemyn triušio urvu“
Balandžio 11-osios vakarą MO muziejaus mažojoje salėje bus atidaryta nauja Baltijos šalių meno paroda „Žemyn triušio urvu“. Kūrinius nuo 1960-ųjų iki šių dienų pristatančioje parodoje tyrinėjama savasties paie&scar...
-
Londono džiazo revoliucionieriai „Binker & Moses” – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ tęsia tradiciją Lietuvos publikai pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. Vėlyvą gegužės 24-osios vakarą (22 val.) festivalio scenoje – saksofonininko Binkerio Goldingo ir ...