- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Galimybė Lietuvoje užregistruoti naudotą automobilį, turintį galiojantį užsienyje atliktos techninės apžiūros (TA) dokumentą, neužsukant į Lietuvos techninių apžiūrų centrus, džiugina ne visus.
Tik pažadai
Nuostabos neslepia ne tik vairuotojai, išgirdę, kad jų turimi dokumentai neatitinka reikalavimų – nepatenkinti ir techninių apžiūrų specialistai, sakantys, kad per anksti įteisinta naujovė leidžia į kelius sugrįžti automobiliams, kuriuos galima būtų pavadinti visiškais lavonais.
Anot Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktoriaus Gintauto Šlėderio, žmonės atidžiau tikrina duomenis apie nusižiūrėtus nenaujus automobilius, kuriamos eksploatacijos istoriją patikrinti leidžiančios informacinės platformos, o straipsniai apie demaskuotus sukčius, iš mirusiųjų prikeltą mašiną siūliusius kaip gerą, kaskart sukelia pasipiktinimo bangą.
"Deja, nors visos pastaraisiais metais valdžioje buvusios politinės jėgos yra deklaravusios siekius "skatinti saugių ir aplinką tausojančių transporto priemonių įsigijimą ir naudojimą", per kelerius metus nenuveikė absoliučiai nieko, kad jis būtų įgyvendinamas. Pasiteiravus kada pajudės ledai, Susisiekimo ministerijos specialistai patikino ieškantys būdų, kaip eliminuoti nesaugias transporto priemones iš viešojo eismo, pradedant garantijų reikalavimu iš remonto įmonių ir baigiant transporto parko atnaujinimo programa. Žadama, kad pastaroji bus parengta tik 2019-aisiais", – kalba G.Šlėderis.
Pavojingos prielaidos
Oficialiu valstybės požiūriu vienodai geros yra tiek beveik naujos, griežtus aplinkosaugos reikalavimus atitinkančios transporto priemonės, tiek autoavarijose aplamdyti (tai viena pagrindinių priežasčių, dėl kurios santykinai gerų metų ir nedaug nuvažiavęs automobilis yra parduodamas) senukai.
G.Šlėderis sako, kad tokios transporto priemonės turėtų būti itin atidžiai tikrinamos, kad į Lietuvos kelius nepatektų ratuoti frankenšteinai, tačiau tiesa ta, kad sudarytos prielaidos kontrolei susilpninti.
Šiemet gegužę įsigaliojo privalomąją techninę apžiūrą reglamentuojanti 45-oji ES direktyva, kurioje numatoma galimybė Europos ekonominės erdvės (EEE) šalims pripažinti kitose valstybėse narėse atliktą TA.
Net oficialiai pripažintas pavojinga atlieka, tačiau reikiamą išvaizdą atgavęs automobilis Lietuvoje turi visas galimybes grįžti į eismą.
"Nuostatos privalo būti įgyvendintos ne vėliau kaip iki 2021-ųjų gegužės 20 d., bet Lietuvoje atitinkamos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos priimtos gerokai anksčiau", – aiškina "Transekstos" direktorius.
Tvarką, kaip turėtų būti pripažįstama užsienyje atlikta TA, parengė Susisiekimo ministerija ir Lietuvos transporto saugos administracija. O teisė pripažinti EEE šalyse atliktą techninę apžiūrą yra deleguota VĮ "Regitra", kuri kol kas teigiamus spendimus priima tik registruodama santykinai nedidelę dalį pateikiamų automobilių.
Komentuodami, kodėl yra būtent taip, "Regitros" komunikacijos skyriaus specialistai atkreipė dėmesį, kad pripažinti užsienyje atliktą TA galima tais atvejais, kai patikra atitinka visus Lietuvos transporto saugos administracijos nustatytus reikalavimus, o pateikiama techninės apžiūros pažyma būna tokios formos, kokią nurodo minėtoji ES direktyva.
Erdvė apgavystėms
Jei šalyje, iš kurios įvežama nenauja transporto priemonė, techninę apžiūrą atlikusios įmonės išduoda seno pavyzdžio TA protokolus, kuriuose nėra visų reikalingų kodų, Lietuvoje dokumentas nėra laikomas tinkamu.
Tokios pat nuostatos laikosi visos Europos valstybės, į kurias atkeliauja nenauji automobiliai iš Europos ekonominės erdvės šalių. Vis dėlto numatytas trejų metų pereinamasis laikotarpis 45-osios ES direktyvos nuostatoms įgyvendinti dar tik prasideda, todėl natūralu, kad ne visos šalys ir ne visos jose esančios techninės apžiūros stotys suskubo įgyvendinti naujoves.
"Regitra" tikrina ne tik reikalingų kodų buvimą, bet ir informaciją, ar transporto priemonei nėra išduotas sunaikinimo pažymėjimas ir ar nėra pažeidimų, dėl kurių dalyvavimas eisme yra draudžiamas. Tam būtina patikrinti atitinkamas tarptautines duomenų bazes, nes informacija apie avarijos metu patirtus automobilio konstrukcijos apgadinimus, turinčius įtakos saugiam eismui, techninės apžiūros pažymoje niekaip neatsispindi.
"Kitaip tariant, net oficialiai pripažintas pavojinga atlieka, tačiau reikiamą išvaizdą atgavęs automobilis Lietuvoje turi visas galimybes grįžti į eismą – tereikia pateikti minėtą galiojančią techninės apžiūros pažymą, kuri savaime neturi jokių apsaugos nuo klastojimo ir gali būti išspausdinama tiesiog namie", – tikina G.Šlėderis.
"Transekstos" turimais duomenimis, šiuo metu atliekant į mūsų šalį įvežtų automobilių patikrą, teigiamą išvadą pirmuoju bandymu gaudavo apie 57 proc. transporto priemonių, turinčių galiojančias TA pažymas. "Atsižvelgiant į Lietuvą įvežamų automobilių kiekį ir jų techninę būklę, manytume, kad techninės apžiūros, atliktos kitoje valstybėje narėje, galiojimo pripažinimas gali būti įgyvendintas tik susiejus esamas nacionalines informacines sistemas ir duomenų bazes, leisiančias institucijoms keistis informacija. Kol kas toks susiejimas nėra įgyvendintas", – pastebi "Transekstos" direktorius.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...