- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuo metu atvykus į techninės apžiūros (TA) stotį pasibaigus transporto priemonės techninės apžiūros (TA) galiojimui, vairuotojas gali būti nubaustas už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimą.
Surištos rankos
Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančią tvarką TA galiojimą transporto priemonei gali panaikinti Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) tarnautojai arba policijos pareigūnai. Jeigu jų tikrinamame automobilyje neveikia pagrindinis stabdys, vairo mechanizmas, netvarkingas automobilio ir priekabos sukabinimo mechanizmas, vairuotojo pusėje neveikia valytuvas, tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui neveikia bent vienas kairysis žibintas arba avarinė šviesos signalizacija, taip pat tuomet, kai lengvesnis nei 3,5 t automobilis eksploatuojamas su vasarinėmis padangomis. Užfiksavus bent vieną iš išvardytų gedimų, naikinamas transporto priemonės TA galiojimas arba, jeigu toks gedimas aptinkamas atliekant TA, jos galiojimas automobiliui nepratęsiamas. Tačiau susidaro paradoksali situacija, kai automobilis į TA centrą atkeliauja profilaktikai pasitikrinti. Net ir užfiksavę vieną didžiųjų trūkumų, išvardytų anksčiau, kontrolieriai neturi teisės panaikinti TA galiojimo – taigi automobilis toliau sėkmingai rieda Lietuvos keliais.
Tokia situacija jau susirūpino "Transekstos" atstovai – jie savo nuogąstavimus išsakė ir Susisiekimo ministerijai. "Kauno dienos" žiniomis, ministerijos atstovai pasirengę imtis šios problemos sprendimo – perkelti į nacionalinius teisės aktus naujausią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų TA, kuri turėtų įsigalioti nuo 2018 m. gegužės.
Laikas trūkumams pašalinti
Dar viena naujovė, kuri galėtų atsirasti, perkėlus šią direktyvą – galimybė transporto priemonės savininkams sutvarkyti TA metu nustatytus trūkumus į servisą važiuojant TA kriterijų neatitikusiu automobiliu. Pagal dabar galiojančią tvarką, jeigu vairuotojas į centrą atvyksta jau pasibaigus transporto priemonės TA arba iki jos likus vos kelioms dienoms, jis neturi galimybės tuo automobiliu važiuoti į remonto dirbtuves, kur nustatyti trūkumai būtų pašalinti. Taigi vairuotojas verčiamas daryti arba šiurkštų KET pažeidimą, arba automobilį į remonto dirbtuves transportuoti automobilvežiu – o tai jau papildomos išlaidos.
Tiesa, nuvykti iš remonto dirbtuvių į TA centrą, galimybė sudaryta – tereikia atsispausdinti vieną dieną galiojantį leidimą vykti į TA stotį. Tokia tvarka, regis, ilgai nesitęs. Jau minėtoje direktyvoje kalbama apie tai, kad TA metu aptikus didelių trūkumų, valstybė narė arba kompetetinga institucija nusprendžia, kiek tokia transporto priemonė gali būti naudojama, kol bus pareikalauta jai atlikti kitą TA. Taigi čia nekalbama apie leidimo dalyvauti eisme transporto priemonei sustabdymą, bet kalbama apie protingai apibrėžto termino nustatymą, per kurį užfiksuoti trūkumai turi būti pašalinti. Nustatomas ir maksimalus laikas – nuo pirmojo apsilankymo TA centre negali būti praėję daugiau kaip du mėnesiai.
Jei nustatoma pavojingų trūkumų, laikoma, kad automobilis techniškai netvarkingas. Valstybė narė arba kompetentinga institucija gali nuspręsti, kad ta transporto priemonė neturi būti naudojama viešuosiuose keliuose ir kad, neįpareigojant iš naujo atlikti registracijos proceso, leidimas ją naudoti laikinai sustabdomas, kol pašalinami trūkumai ir išduodama nauja TA pažyma, kuria patvirtinama, kad transporto priemonė yra tinkamos naudoti keliuose būklės.
Nepavojingi neleistini gedimai
Bendrovės "Transporto studijos" direktoriaus pavaduotojas, Ramūnas Vėlavičius kalbėdamas su "Kauno diena", išreiškė viltį, kad tokios naujos normos bus įtrauktos ir į nacionalinę teisę taip palengvinant vairuotojams galimybę susitvarkyti savo transporto priemones, kurioms TA metu nustatyta trūkumų. "Pagal dabar galiojančią tvarką, TA kontrolieriui nustačius, kad neveikia automobilio stovėjimo stabdys, TA laikoma neatlikta, nors itin reikšmingos įtakos šis automobilio trūkumas eismo saugumui neturi. Dauguma vairuotojų rankinio stabdžio iš viso nenaudoja (ypač tie, kurie eksploatuoja automobilius su automatinėmis pavarų dėžėmis), tad tai ne toks jau retas trūkumas, atliekant TA, tačiau, remiantis dabar galiojančiais teisės aktais, tokiu automobiliu važiuoti bendro naudojimo keliais negalima. Taigi naujoje direktyvoje kaip tik kalbama apie galimybę vairuotojui nustatyti laiką, per kurį turi susitvarkyti nustatytus trūkumus", – tvirtino specialistas.
Pasak R.Vėlavičiaus, toks leidimas padėtų išspręsti ir žmonių, kurie laiku negali atvykti atlikti periodinės TA, problemas. Tokia tvarka Lietuvoje galiojo ir anksčiau, tačiau priimant dabar galiojančią direktyvą buvo nuspręsta tokią galimybę vairuotojams panaikinti.
Tvarka jau galioja
Svarstydamas galimybę TA centruose naikinti TA galiojimą, o kartu ir leidimą dalyvauti eisme, R.Vėlavičius pasakojo, kad TA kontrolieriai patenka į keistą situaciją, kai techniškai netvarkingas automobilis atvežamas paprasčiausiai patikrai – dažniausiai prieš jį parduodant. "Kontrolierius mato, kad dėl didelių trūkumų, automobilis kelia pavojų eismo saugumui, tačiau negali imtis jokių veiksmų, nes įstatyminiais aktais apibrėžta, kas gali naikinti TA. Kontrolierių tarp tų pareigūnų nėra", – skėsčiojo rankomis R.Vėlavičius. Kas lieka atsakingam kontrolieriui – bandyti automobilio savininkui išaiškinti, kad tokia transporto priemonė kelia pavojų ir pačiam jos savininkui, ir kitiems eismo dalyviams arba skubėti skambinti policijos pareigūnams ar VKTI darbuotojams ir pranešti apie tokią transporto priemonę.
TA kontrolieriams panaikinti techniškai netvarkingo automobilio TA galiojimą turi teisę ne vienoje Vakarų Europos šalyje, tokia tvarka išlikusi ir kaimyninėje Latvijoje. Šioje šalyje, šalia TA stočių, yra specialios stovėjimo aikštelės, kuriose paliekami techniškai netvarkingi automobiliai, kol savininkams atsiras noro ir lėšų juos suremontuoti.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...