- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Automobilis, iškart po eismo įvykio pats išsiunčiantis SOS signalą pagalbos tarnyboms su tiksliomis avarijos koordinatėmis ir net pagalbos reikalingų žmonių skaičiumi, – visa tai netolima ateitis, tačiau tik tiems vairuotojams, kurie įsigis naujus automobilius.
Padėtų išvengti tragedijų
Ievos Strazdauskaitės nužudymo byla, kuri prasidėjo kaip automobilio vagystė, galėjo turėti ir kitokią baigtį, jeigu automobilyje būtų buvusi sumontuota "eCall" sistema.
Apie šios sistemos, pranešančios apie į avariją patekusį automobilį, privalomą diegimą buvo prabilta 2011-aisiais. Tuomet Europos Komisija puoselėjo viltis, kad "eCall" sistema privalomai būtų diegiama visuose naujuose automobiliuose nuo konvejerio nuriedėjusiuose po 2015-ųjų spalio.
Kaip žinoma, I.Strazdauskaitės vairuota "Audi A7" buvo pagaminta 2016 m., taigi, jeigu būtų neužtrukę "eCall" sistemos testavimo darbai, tikėtina, kad apie inscenizuotą eismo įvykį, į kurį pateko I.Strazdauskaitės vairuojamas automobilis, pagalbos sistema informaciją iš karto būtų išsiuntusi į Bendrąjį pagalbos centrą.
"eCall" aktyvuojama automatiškai, kai tik automobilyje įrengti jutikliai nustato, kad įvyko automobilio susidūrimas. Sistema automatiškai surenka Europos bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir perduoda pagalbos tarnyboms informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą, kokia transporto priemonė pateko į avariją, kokiais degalais varomas automobilis, kada įvyko eismo įvykis ir kiek saugos diržų automobilyje buvo prisegta. Pagalbos mygtuką bet kada galėtų aktyvuoti ir pats vairuotojas.
Naudojant "eCall" sistemą pagalbos tarnybos informuojamos nedelsiant, net jei variruotojas ar keleivis yra be sąmonės, ar dėl kitų priežasčių negali patys paskambinti. Apskaičiuota, kad į naują automobilį įdiegti "eCall" sistemą kainuotų apie 100 eurų. Tam, kad būtų išvengta abejonių dėl privatumo, sistema "eCall" neleidžia sekti automobilių – ji yra neaktyvi ir nesiunčia jokių signalų, kol nekatyvuojama įvykus avarijai.
Išbandyta ir veikia
Lietuvoje veikiantis Bendrasis pagalbos centras (BPC) "eCall" sistemos bandymus atliko 2015-ųjų gruodį ir 2016-ųjų kovą. Bandymų metu buvo siekiama įsitikinti, ar mobiliojo ryšio tinklai priima "eCall" pagalbos iškvietos skambutį ir jį tinkamai nusiunčia į BPC, ar BPC gali priimti tokį skambutį ir iškoduoti jame esančią informaciją apie automobilio vietos koordinates, važiavimo kryptį, degalų tipą ir kt.
Bendradarbiaujant su VĮ "Regitra" buvo sukurtos ir Lietuvos transporto priemonių registro ir Europos transporto priemonių duomenų bazės EUCARIS sąsajos, taigi iš registro ir duomenų bazės pagal automobilio VIN numerį gaunama ir papildoma informacija apie automobilį – koks modelis, spalva ir pan. Testo metu vadinamieji "eCall" skambučiai buvo sėkmingai nusiųsti į BPC "eCall" modemą", kuriame informacija iškoduota ir pateikta BPC operatoriaus darbo vietos ekrane.
"eCall" sistemos kūrėjai viliasi, kad visoje Europoje bendrai veikianti sistema leis 40 proc. sutrumpinti reagavimo į nelaimę laiką miesto vietovėse ir 50 proc. – užmiesčio. Be to manoma, kad sistema bus naudinga kalbant ne tik apie eismo saugumą keliuose. Ji leis gerokai sumažinti po eismo įvykių susidarančias spūstis ir antrinių eismo įvykių skaičių, kurie kyla dėl neapsaugotų eismo įvykių vietų. Remiantis Intelektinių transporto sistemų asociacijos "ITS Lietuva" duomenimis, šalyse, kur "eCall" sistema jau yra įdiegta, nustatyta, kad naudojant "eCall" sistemą į eismo įvykio vietą yra atvykstama vidutiniškai per 11,7 min., be šios sistemos – per 21,2 min.
Problema – seni automobiliai
Vis dėlto kalbant apie Lietuvos automobilių parką, kurio didžiąją dalį sudaro 10–15 metų senumo automobiliai, net ir po 2018 m kovo, kai "eCall" bus pradėta diegti naujuose automobiliuose, tai itin mažai prisidės prie eismo saugumo situacijos pagerinimo, nes daugumoje automobilių tokios sistemos vis dar nebus.
Technikos mokslų daktaras ir buvęs lenktynininkas Stasys Brundza teigia, kad visuotinai pradėjus veikti "eCall" sistemai reikėtų svarstyti apie galimybę tokius įrenginius įdiegti į visus automobilius, žinoma, apsvarsčius ir kompensacinius mechanizmus vairuotojams.
"Transporto priemonės valdytojas, savo lėšomis įsidiegęs "eCall" įrenginį, ne tik užtikrintų, kad į nelaimės vietą greičiau atvyktų pagalba, bet jam taip pat galėtų būti suteikta lengvata transporto priemonės valdytojų civilinės atsakomybės privalomajam draudimui", – mintis dėstė buvęs parlamentaras. Pasak jo, tiesioginę naudą pajustų ir draudimo bendrovės, nes sumažėtų draudimo išmokų sumos.
"Kauno dienai" Vidaus reikalų ministerijos atsiųstame atsakyme į paklausimą dėl įpareigojimų visiems transporto priemonių savininkams įsirengti "eCall" sistemos techninius įrenginius, teigiama, kad "vadinamosios skubios pagalbos iškvietimo sistemos "eCall" įrangos įrengimo tuose automobiliuose, kuriuose tokia įranga nesumontuota, klausimas nebuvo svarstytas ir artimiausiu metu neplanuojama to daryti".
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Planuojate pirkti naudotą automobilį iš užsienio? Atskleidė, kuriose šalyse klastoja ridą10
Dabar pats tinkamiausias metas atsinaujinti ne tik savo drabužius, bet ir transporto priemonę. Ne visi turi galimybę nuvykti į saloną ir nusipirkti patį naujausią automobilį, tuomet tenka rinktis jau važinėtą. Iš kur geriausia rinktis važin...
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?25
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...