- ELTOS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pernai Lietuvoje pirmąkart buvo įregistruota 3,3 karto daugiau naudotų transporto priemonių nei naujų. Senstant šalies transporto priemonių parkui, sparčiai auga ir susidarančių eksploatuotų netinkamų transporto priemonių bei jų atliekų srautas.
„Regitros“ duomenimis, 2018 metais pirmą kartą buvo įregistruota 196,5 tūkst. naudotų transporto priemonių – 3,3 karto daugiau nei įregistruota naujų (60,2 tūkst.), per metus naudotų transporto priemonių skaičius išaugo 8,7 procento. Liūto dalį šioje statistikoje atsiriekė naudoti lengvieji automobiliai (M1 klasės) – vien jų pernai pirmąkart buvo įregistruota 171,5 tūkst., arba 9,5 proc. daugiau nei prieš metus. Naudoti lengvieji automobiliai sudarė apie 84 proc., nauji – apie 16 proc. visų 2018-aisiais pirmąkart registruotų lengvųjų automobilių, o vidutinis automobilio amžius siekė 14,4 metų.
„Neslopstantis naudotų automobilių srauto didėjimas augina ir eksploatuotų netinkamų transporto priemonių (ENTP), kurias reikia tinkamai apdoroti, skaičių. Bėdų nebūtų, jei visi seni nenaudojami automobiliai būtų tinkamai sutvarkomi. Tačiau Aplinkos apsaugos instituto atliktas tyrimas parodė, kad dauguma Lietuvoje susidarančių ENTP išardoma šešėlyje ir dėl to ne visos ardymo metu susidariusios atliekos yra sutvarkomos“, – pranešime sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Tyrimo duomenimis, 2017 metais Lietuvoje galėjo būti apdorota (išardyta) apie 129 tūkst. netinkamų naudoti lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų neteisėtai apdorotas (išardytas) ENTP kiekis sudarė apie 105 tūkst., arba maždaug 82 procentus.
„Automobilių plastikas, stiklas, guma, salono apdailos dalys – atliekos, kurių pridavimas atliekų tvarkytojams kainuoja. Į neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų sąrašą taip pat patenka automobilių panaudota alyva ir senos padangos. Ne paslaptis, kad neretai alyvos atliekos vis dar yra neteisėtai deginamos, o kitos vertės neturinčios atliekos šalinamos į komunalinių atliekų konteinerius, paliekamos aplinkoje (pakelėse, pamiškėse ir prie pastatų) ar sandėliuojamos. Tačiau kai kurios automobilių dalių atliekos, kaip alyva ar filtrai, turi pavojingų medžiagų, dėl kurių žala padaroma tiek mus supančiai aplinkai, tiek mums patiems“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.
Europos Sąjungos direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato lengvųjų automobilių ir mikroautobusų pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduotis. Pagal jas tik 5 proc. automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Teisės aktai draudžia gyventojams patiems ardyti ENTP, jas gali ardyti tik leidimus ir licencijas šiai veiklai vykdyti turintys asmenys.
Šių metų pradžioje Lietuvoje iš viso buvo registruota 1,44 mln. lengvųjų automobilių, o visas transporto priemonių parkas sudarė 1,63 mln.
Sprendimų, kaip sumažinti ENTP šešėlį, ieško ir Vyriausybės Šešėlinės ekonomikos mažinimo koordinavimo komisija, iki vasario vidurio laukianti ir kitų valstybės institucijų siūlymų. Aplinkos apsaugos institutas atliktą transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimą ir siūlymus, kaip keisti esamą padėtį, šiai komisijai pristatė šių metų sausį.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?36
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...