- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tai automobilių sporto šaka, apie kurią visi yra girdėję, bet ne iki galo žino, kas tai yra iš tiesų. Vieni ją tapatina su bekelės varžybomis, kiti – su Dakaro maratonu. Vieni mano, kad prie vairo sėdi bepročiai, kurių tikslas – išsimurkdyti purve, kiti – kad čia tie, kurie užsideda kuo didesnius ratus, norėdami kažką kompensuoti.
Beveik klasikinis ralis
Kas iš tiesų yra ralio reidas, papasakoti sutiko šios automobilių sporto šakos entuziastas ir pradininkas Lietuvoje Merkys Saukevičius, arba tas – su raudona "Tacoma".
Klasikinis ralis lietuviams puikiai pažįstamas ir itin mėgstamas. Net raliu nesidomintys žmonės turbūt pasakytų bent vieno lenktynininko pavardę. Tam tikru atžvilgiu ralio reidas artimas klasikiniam – ir ne tik pavadinimu. Abiejose sporto šakose šturmanai vadovaujasi kelio knyga ir stengiasi kuo greičiau pasiekti greičio ruožo finišą. Tačiau Merkys pasakoja, kad reidai vyksta ne tokiomis tvarkingomis trasomis kaip klasikiniame ralyje, o bekele, tankų poligonuose ar tiesiog važiuojant prastais, sunkiai išvažiuojamais keliais.
Štai čia atsiranda panašumas su bekelės varžybomis. Kad atskirtume ralio reidą nuo bekelės varžybų, entuziastas paaiškina ir jų skirtumus. Pasak jo, purvabridžiai, naudodamiesi dideliais ratais ir gervėmis, per 2 val. įveikia vos kelis kilometrus. Ralio reide per kelias valandas galima įveikti šimtą ar net šimtus kilometrų, skriejant net iki 150 km/val. greičiu. Taigi ralio reidas – orientacinės greičio, o ne pravažumo varžybos.
Tiesa, Merkys užsimena ir apie vertybes. "Ralio reido sportininkai turi kitokį supratimą, kiek ir kurias kūno dalis skandinti purvyne bei kada tai teikia malonumą. Šis vertybinis skirtumas kelia nemažai ginčų ir kursto nesutarimus. Vadinamieji reidininkai nemano, kad kuo didesni ratai (arba gervė), tuo kietesnis džipas ar jo šeimininkas. Ralio reide ego tenkinamas greičio pojūčiu", – pasakoja vyras.
Merkys išduoda, kad ralio reidas yra bene vienintelė automobilių sporto šaka, kurioje susipažinti su trasa galimybių nėra. Pavojingas vietas išduoda tik šauktukai kelio knygoje bei žiūrovai, šūksniais ir gestikuliacija įspėjantys įsismarkavusius ekipažus. O būtent nežinomybė, pasak lenktynininko, šiame sporte ir įkvepia.
Vairuotojas – konstruktorius
Apie trečdalį varžybų reidininkai šokinėja per duobes, tramplinus – retoje nuotraukoje išvysite ralio reido visureigį, liečiantį žemę visais keturiais ratais. Tad, jeigu manote, kad jūsų žmonos miesto visureigis atlaikytų tokį pasivažinėjimą miške, – pamirškite tai, toks bekelėje neištvertų nė pirmų 10 km vidutiniu tempu.
Šiame sporte reikalingi tikri, gryni visureigiai, nykstantys iš automobilių salonų kaip dinozaurai, savo DNR turintys rėminę konstrukciją, patikimus mazgus, tvirtą pakabą ir archajiškumo genus.
Merkys juokauja, kad neturėdamas geros pakabos neturėsi ir stuburo, taigi šiame sporte tai svarbiau nei arklio galios. Kad ir kaip būtų, Lietuvos lygiu ralio reidas nėra labai brangus sportas. Senbuvis pasakoja, kad su santykinai nedidele – 15–20 tūkst. eurų – investicija, įskaičiuojant automobilio įsigijimą ir jo paruošimą arba perkant jau paruoštą naudotą bolidą, galima laimėti prizines vietas Lietuvos čempionate. Tereikia įsigyti tinkamą automobilį, pavyzdžiui, "Toyotą", ir varžantis turėti galvą ant pečių. Merkys jau 30 metų serga automobilių sporto liga ir, kaip pats sako, yra inžinierius iš prigimties bei išsilavinimo. Laisvalaikiu jis ne tik galynėjasi trasose, tačiau ir pats konstruoja savo "Tacomą". Tiesa, vyras džiaugiasi, kad modifikuotos bolido pakabos dar nė karto nepavyko sulaužyti. Na, o išbridus iš purvo ar išėjus iš dirbtuvių, ralio reido senbuvis apsirengia stilingą kostiumą ir tampa... derybininku.
Merkys Saukevičius
Metalas ir žmogus
Daug su žmonėmis dirbantis Merkys sako galįs nesunkiai palyginti pomėgį ir darbo užkulisius – skirtumai akivaizdūs.
"Metalas kur kas labiau sukalbamas ir nuoširdus nei žmogus. Kaip tu su juo, taip jis su tavimi – jokių slaptų interesų ar gudragalviškumo", – pasakoja entuziastas.
Tai ne vieninteliai dalykai, žavintys šiame sporte. "Ralio reidas – laisvalaikis, padedantis pabėgti nuo minčių, surasti garbingo žaidimo principus ir siekti rezultato pagal sugebėjimus, o ne įvaizdį. Sukurti unikalų pasitikėjimo ryšį su šturmanu. Gyvenime taip retai būna", – sako lenktynininkas.
Paklaustas, kokių nutrūktgalviškų istorijų prisimena, Merkys šypteli, kad visi nuotykiai sutelpa į vieną frazę: "Ilgametis mano šturmanas Remigijus, ramus žemaitis, turi įprastą padrąsinimą susiklosčius keblioms situacijoms varžybų metu – "Gera yra... Vuorom tuoliau." Kaskart girdėdamas žemaitišką šio motyvo versiją nusišypsau. Tai pats geriausias nuotykis, nes... Gerai baigiasi. Varom toliau... "
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...