- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo 2018-ųjų pradžios iki gruodžio 1 d. Lietuvos automobilių parką papildė 132 nauji elektromobiliai – beveik tris kartus daugiau nei per tą patį 2017 m. laikotarpį. Prognozuojama, kad per šiuos metus šalyje turėtų būti parduota apie 150 naujų elektromobilių.
Pasiūlymui nepritarė
Atrodo, kad augantis tokio tipo naujų transporto priemonių sandorių skaičius veda link švaresnio rytojaus, tačiau bendrame Lietuvos automobilių parko kontekste elektromobilių statistika nublanksta. Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis teigia, kad šalies keliais rieda kiek daugiau nei 1,5 mln. automobilių, o visi elektromobiliai sudaro tik apie 0,06 proc. iš visų šalyje registruotų lengvųjų transporto priemonių.
Norėdami paskatinti mažiau teršiančių automobilių naudojimą šių metų lapkričio pabaigoje Seimo nariai inicijavo balsavimą dėl PVM lengvatos naujiems elektromobiliams bei hibridiniams automobiliams. Ne kartą viešai kritikuotas pasiūlymas vis tiek buvo pateiktas svarstyti.
Aplinkos apsaugos komiteto nariai Virginija Vingrienė ir Kęstutis Mažeika nuo kitų iki 2025 m. pasiūlė ekologiškoms transporto priemonėms taikyti mažesnius PVM tarifus – 9 proc. pridėtinės vertės mokestį hibridams ir 5 proc. – elektromobiliams. Tokiam pasiūlymui nebuvo pritarta.
Kas užkliuvo?
Anot automobilių rinkos eksperto M.Buzelio, tai buvo tik dar vieni nepatenkinamu balu įvertinti namų darbai – kaip ir visi iki šiol pasiūlyti ekologiškų automobilių prekybos skatinimo planai.
Visų pirma, dėl taupymo valstybės sąskaita. PVM mokesčio lengvata yra neteisinga ir dėl socialinės nelygybės. Elektromobiliai yra brangesni už iškastiniais degalais varomus automobilius, negana to, juos perkantys didesnes pajamas uždirbantys žmonės, vadovaujantis V.Vingrienės bei K.Mažeikos pasiūlytomis pataisomis, gautų dar ir dosnias nuolaidas.
M.Buzelis teigia, kad kalbėti apie lengvatas naujiems elektromobiliams bei hibridams Lietuvoje reikėtų tik po priimtos teršiančių transporto priemonių apmokestinimo tvarkos. "Pradėkime nuo taršių automobilių apmokestinimo. Normalus teršiančių automobilių apmokestinimo pasiūlymas atvertų efektyvesnes lėšų panaudojimo ir elektromobilių ar hibridų prekybos skatinimo galimybes", – tvirtina M.Buzelis.
Prabilo apie mokestį
Automobilių rinkos eksperto skaičiavimais, atrinkus bent 10 proc. labiausiai teršiančių automobilių būtų galima surinkti pakankamą krepšelį naujų transporto priemonių subsidijavimui. Dešimtadalį viso Lietuvos automobilių parko sudaro apie 150 tūkst. automobilių ir jeigu kiekvienas būtų apmokestintas bent 50 eurų metiniu mokesčiu, valstybė surinktų apie 7,5 mln. eurų. Valstybė nepralaimėtų, negana to, tvarka būtų teisingesnė ir iš socialinės pusės.
"Jeigu vienam naujam elektromobiliui būtų suteikiama 5 tūkst. eurų lengvata, surinkto biudžeto užtektų subsidijuoti 1,5 tūkst. naujų elektromobilių – maždaug 10 kartų didesniam kiekiui, nei dabar parduodama, – komentuoja M.Buzelis. – Būtų protinga tokią subsidiją skirti 300 ar 450 elektromobilių per 2019 m., o likutį padalyti naujų hibridinių automobilių subsidijavimui."
Deja, niekas nesiima konkrečių veiksmų, kurie padėtų įvesti protingą automobilio mokestį. "Vieša paslaptis, kad tai bus nepopuliarus sprendimas. Bet kuris Seimo narys, inicijavęs tokio tipo pasiūlymus užsitrauks rinkėjų nemalonę – žmonės priešiškai nusiteikę prieš bet kokius naujus mokesčius ir tai visiškai normalu. Tačiau tik pradėję nuo teršiančių automobilių apmokestinimo arba nuo minties, kad švaresni automobiliai turėtų būti subsidijuojami daugiausia teršiančių sąskaita, galėsime pagalvoti ir apie lengvatas ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti", – tvirtina M.Buzelis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?14
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...