- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Beveik kiekvienas vasaros savaitgalis būna paženklintas vieno ar kelių eismo įvykių svarbiausiu šalies keliu vadinamoje šalies magistralėje A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Ne išimtis ir praėjęs. Dienraščio kalbinti pašnekovai tikina, kad vairuotojai pernelyg dažnai pervertina tiek savo, tiek ir automobilio galimybes.
Pašaliniai veiksmai
Sekmadienį visiems vykstantiems iš pajūrio keliu Klaipėda–Kaunas, likus 20 km iki Kryžkalnio, teko apsišarvuoti kantrybe – dėl eismo įvykio eismas trumpam buvo visiškai sustojęs, vėliau pro eismo įvykio vietą buvo leidžiama važiuoti vos viena juosta. Greta vieno eismo įvykio netrukus įvyko kitas.
"BMW vairavimo akademijos" vadovas ir instruktorius Darius Jonušis išskiria du dalykus, lemiančius tokius eismo įvykius.
"Pirmiausia vairuotojai savimi labai pasitiki. Neretam 110–120 km/val. greitis atrodo juokingas, todėl nusprendžiama važiuoti greičiau. Iš savo ilgos praktikos vairavimo akademijoje matau, kad dauguma vairuotojų nesugeba tinkamai suvaldyti automobilio važiuodami 50–60 km/val. greičiu. Ką tuomet kalbėti apie automobilį skriejantį du kartus greičiau?" – pastebėjo pašnekovas.
Dar vienas dalykas, kuris kliūva specialistui ir kuris jau tampa labai bloga tendencija – pašalinė veikla prie vairo – dažniausiai tai naudojimasis mobiliuoju telefonu.
"Ir dabar tikriausiai kalbėjimą telefonu vairuojant reikėtų laikyti mažesne blogybe, nes trumpųjų žinučių rašymas, naršymas socialiniuose tinkluose tiesiog pagrobia vairuotojo dėmesį nuo kelio, o važiuojant tokiu greičiu, koks leidžiamas mūsų autostradose net ir kelios sekundės, kai žvilgsnis nukreiptas ne į kelią, gali kainuoti labai brangiai", – įsitikinęs D.Jonušis.
Teisingas vertinimas
Lenktynininkas Deividas Jocius atkreipia dėmesį, kad kai kurie vairuotojai įsitikinę, kad automobiliuose sumontuota saugumo įranga padės išvengti eismo įvykių ar apsaugos juos, važiuojančius automobiliu.
"Net savo draugus girdžiu sakant, esą kas čia tokio, juk yra stabdžių antiblokavimo sistema, traukos bei stabilumo kontrolės sistemos ir t.t., tačiau šios sistemos padeda tik tuomet, jei vairuotojas neperžengia fizikos dėsnių ribos. Pakeisti fizikos dėsnių veikimo negali net ir jos", – tvirtina sportininkas.
D.Jonušis taip pat įsitikinęs, kad tobulėjantys automobiliai iš vairuotojų atima pojūtį, kaip greitai važiuoja automobilis.
Greičio pasirinkimą turėtų lemti ne tik kelio ženklai, tačiau ir eismo situacijos vertinimas.
"Gerėjanti garso izoliacija, tobulesnis automobilių pakabos veikimas sukuria klaidingą greičio ir saugumo įspūdį. Tikriausiai ne vienam teko keliauti nauju automobiliu, kai net ir važiuojant maksimaliu leistinu greičiu atrodo, kad automobilis vos slenka. Tuomet susidaro klaidingas įspūdis, kad galima važiuoti daug greičiau, tačiau pamirštama pagalvoti apie savo įgūdžius suvaldyti didesniu greičiu važiuojantį automobilį, o prisidedantis išsiblaškymas prie vairo ar nuovargis ilgesnėje kelionėje, lemia, kad tokių aplinkybių derinys tampa nesėkmingas", – sako D.Jonušis.
Pašnekovas tvirtina, kad greičio pasirinkimą turėtų lemti ne tik kelio ženklai, bet ir eismo situacijos vertinimas. "Neseniai mano sūnus išsilaikė B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir išvažiavo į gatves, tad buvo labai įdomu išgirsti jo įspūdžius. Jis uždarose trasose lenktyniniu automobiliu yra važiavęs didžiuliais greičiais – 160, 180 km/val. ir po pasivažinėjimo gatvėmis jis sako, kad lėkdamas trasoje 160 km/val. ir daugiau jis jaučiasi saugiau nei mieste važiuodamas 60 km/val. Kodėl? Todėl, kad trasoje jis įvertina, kad aplinka saugi važiuoti dideliu greičiu, o viešojo naudojimo keliuose važiuojama nemažais greičiais nevertinant aplinkos ir neapsvarsant visų galinčių kilti pavojų", – pasakojo D.Jonušis.
Taigi specialistas kelionės greitį, nepažeidžiant Kelių eismo taisyklių (KET), ragina rinktis ne pagal tai, koks maksimalus leidžiamas tam tikroje atkarpoje, bet pagal faktines eismo aplinkybes.
Svarbi kultūra
D.Jocius tikina, kad svarbu ir eismo kultūra. "Ne kartą ir man pačiam teko patekti į situaciją, kai važiuojant maksimaliu leistinu greičiu iš Kauno į Klaipėdą, ar atvirkščiai, iš galo atlėkęs automobilis pradeda signalizuoti tolimosiomis šviesomis, "prisiklijuoja" prie galinės automobilio dalies taip, kad aš beveik galiu pasakyti, kokia vairuotojo akių spalva, ir spaudžia važiuoti greičiau. Verčia priešais važiuojantį vairuotoją jaustis kaltą. Tokiu atveju net ir mažos klaidelės kaina gali būti labai didelė", – sako pašnekovas.
Greituolis gali nepastebėti, kaip prieš jį važiuojančio automobilio vairuotojas spustelės stabdžių pedalą, ar jis gali sutrikti dėl tokio kito vairuotojo elgesio, užvažiuoti ant kelkraščio, o ten neretai būna smėlio bei nešvarumų, ir prarasti automobilio kontrolę.
D.Jocius ragina prisiminti Vokietijos greitkelius, kuriuose neribojamas maksimalus greitis. Net ir atlėkęs vairuotojas, kuris važiuoja daug greičiau nei kitas, antroje juostoje važiuojantis automobilis, nepuola junginėti tolimųjų ir artimųjų šviesų, bet kantriai palaukia, kol kitas vairuotojas persirikiuos į pirmą juostą ir nulekia toliau, tačiau sportininkas atkreipia dėmesį, kad antroje juostoje nederėtų be reikalo per ilgai užsibūti, nes visuomet atsiras važiuojančiųjų greičiau, tad aplenkus vieną transporto priemonę reikėtų grįžti į pirmą juostą, kad nebūtų sudaromos kliūtys važiuojantiesiems greičiau.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?23
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...
-
Pakaitinis automobilis: papildomos išlaidos ar nemokama paslauga?
Atsitikus eismo įvykiui, kurio kaltininkas – ne jūs, jūsų automobilis buvo taip apgadintas, kad jį teks palikti autoservise ir tai sutrikdys kasdienį gyvenimą. Tačiau ar žinojote, kad turite galimybę to išvengti? ...