- LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2020-ieji. Rytas. Eilinė kelionė į darbą, bet... stop – jūsų naujas prabangus šeimyninis sedanas kažkodėl neužsiveda. Kažkas negerai.
20-ies colių jutiklinis ekranas miręs. Staiga jis lyg ir sumirga, bet vietoj įprasto žemėlapio išvystate pranešimą: „Jūsų automobilio kompiuteris užrakintas. Jūsų duomenis, stabdžius ir vairą dabar kontroliuojame mes. Jei norite, kad jūsų kompiuterį atrakintume, sumokėkite mums 200 pinigų“, siūlo įsivaizduoti britų portalas „The Telegraph“.
Jūs toks ne vienas. Jungtinėje Karalystėje važinėja 8,6 mln. interneto ryšiu komunikuojančių automobilių (2016 m. jų buvo dar tik 1,8 mln.), kurių esminė savybė – gebėjimas belaidžiu ryšiu automatiškai atsinaujinti ir atlikti savidiagnostiką. Taigi jūs esate tik vienas iš daugelio, kuriems ką tik linkėjimus perdavė kenkėjišką programinę įrangą naudojantys išpirkų medžiotojai.
„Galima pagalvoti, kad tai iš fantastikos srities, bet tai realu, – sako Londone įsikūrusio kibernetinio saugumo bendrovės „Kaspersky Lab“ europinio padalinio valdantysis direktorius Aleksas Moisejevas. – Ši programa jau „gyvena“ staliniuose kompiuteriuose, todėl tai tik laiko klausimas, kada ji prasiskverbs į automobilius.“
„F1“ patirtis
A. Moiseevas turėtų žinoti. „Kaspersky“ apsaugą naudoja „Ferrari F1“ komanda – per kiekvienas lenktynes jai tenka pasikliauti šimtais jutiklių, teikiančių tūkstančius vienetų tikralaikės informacijos: apie padangų slėgį, stabdžių pajėgumą ir t. t., ir visi šie jutikliai belaidžiu ryšiu perduoda duomenis į lenktynių inžinierių akylai stebimus kompiuterių ekranus. Būtent A. Moisejevo užduotis – užtikrinti, kad nė vienas itin slaptų duomenų kilobaitas nebūtų užkrėstas.
Žinoma, ką tik apibūdintos „F1“ komunikavimo galimybės inžinieriams suteikia konkurencinio pranašumo, tačiau toks didelis duomenų srautas bevielio ryšio platybėse yra kartu ir tiksinti bomba. Pavojus gali grėsti ne tik gamybos linijos apsaugai, bendrovės interneto teikėjui, bet ir piloto saugumui.
Pasak A. Moisejevo, lenktynių savaitgalį stebimas kenkėjiškų programų suaktyvėjimas, todėl dabar kaip niekad svarbu užtikrinti sistemų ir duomenų saugumą. Tai, kas šiandieniniuose lenktyniniuose automobiliuose atrodo kaip burtai ir fantastika, rytoj gali būti kiekvieno automobilio saugos įrangos dalis.
Tai, kaip neįtikėtinai paprastai gali būti įsilaužta į automobilio kompiuterį, pernai pademonstravo JAV programišiai, nuotoliniu būdu užvaldę pagrindines „Chrysler Jeep“ funkcijas – stabdžius, valytuvus, vairą ir pavarų dėžę. Gerai, kad tai tebuvo specialiai filmuojamas surežisuotas bandymas.
Būtent tokio scenarijaus prevencijai užtikrinti galingiausi automobilių gamintojai samdo programinės įrangos apsaugos bendrovę SQS. Pasak vieno iš šios bendrovės vadovų Stepheno Morrow, praėjusiais metais programišiai padarė labai didelę žalą tokioms įmonėms kaip internetinės prekybos milžinė „Home Depot“ ir „Sony Pictures Entertainment“ – pavogta ir duomenų, ir daiktų. Jis prognozuoja, kad greitai panašios atakos persikels ir į automobilių pasaulį, o tai gali turėti labai skaudžių padarinių.
„Kol kas fiziškai nukentėjusiųjų nėra, tačiau pradėję programinę įrangą diegti automobiliuose, kurie komunikuoja internetu, artėjame prie to momento, kai kompiuterio apsauga tampa neatsiejama nuo visuomenės saugumo ir žmogaus gyvybės aspektų. Čia reikalai tampa daug rimtesni, – dėsto pašnekovas. – Triukų su automobiliais autoriai parodė, kad rizika žmonių saugumui yra neišgalvota. Automobilių gamintojai privalo suprasti padėtį ir į saugumo užtikrinimą žvelgti daug atidžiau.“
A. Moisejevas teigia, kad pasaulinė automobilių pramonė užsižiopsojo. „Elektroninius nusikaltimus jie vertino nepakankamai rimtai, bent iki šiol, – sako jis. – Metų metus automobilių bendrovės pirko ir automobiliuose diegė atvirąją programinę įrangą – vieno vidutinio automobilio funkcijas valdo apie 40–60 kompiuterių. Kas tikrino žmones, kurie suvedė kodus? Kokios klaidos jau yra užprogramuotos mūsų automobiliuose ir kada jomis bus pradėta manipuliuoti?“
Atsakomieji veiksmai
Automobilių gamintojų laimei, atsakomųjų veiksmų jau imtasi. A. Moisejevas sukūrė itin detalų ir stulbinamai tikrovišką „Ferrari“ simuliatorių, įrengdamas net techninio aptarnavimo zoną. Inžinieriai šį simuliatorių naudoja „Ferrari“ telematikos atsparumo kibernetinėms atakoms bandymams, siekdami nustatyti ir pašalinti galimus trūkumus, kad tiek lenktyniniai, tiek įprasti automobiliai būtų saugūs. Pasak specialisto, tokios procedūros automobilių pramonėje pamažu tampa įprastos.
Patalpoje, į kurią patekti gali toki gražu ne kiekvienas, inžinieriai identifikuoja tikralaikes pasaulines kibernetines grėsmes ir kuria naujus, gerai apsaugotus savo klientų automobiliuose montuojamų kompiuterių kodus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?56
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...