- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vienas stabiliausių verslų ir didžiausių Klaipėdos uosto vertybių yra jūrų keltais gabenamų krovinių srautas.
Vienkartinis kamštis
Pagal jūrų keltais gabenamų krovinių kiekį Klaipėdos uostas yra vienas iš pirmaujančių rytinės Baltijos jūros regione. Jis lenkia netgi Taliną, kur pagrinde dominuoja keleivių srautai.
Pagal jūrų keltais gabenamus krovinių srautus Klaipėdos uostui nusileidžia ir rytinės Baltijos Rusijos uostai, nors būta ambicijų, kad tarp Baltijsko ir Ust Lugos plaukios jūrų keltai, kurie iš Lietuvos atims visą tranzitinių krovinių į Kaliningrado sritį srautą. Jis vien Lietuvos geležinkeliuose siekia apie 8 mln. tonų.
Dabar, kai uoste iškilo skandalas dėl taršos, galima akcentuoti, kad jūrų keltais gabenamų krovinių srautas yra palyginti švarus. Atvažiavo, išriedėjo į autostradą ir tiek Klaipėda tuos sunkvežimius tematė. Na taip, skeptikai paklaus: o sunkvežimių srautas, kamščiai gatvėse?
Iš tiesų, didelis kamštis dėl jūrų keltų sunkvežimių gatvėse buvo tik vieną kartą - per visų šventųjų dieną. Tuomet į gatves plūstelėjo ir dideli miestiečių automobilių srautai.
Tam, kad ateityje nebūtų transporto srautų kamščių dėl sunkvežimių, miestas valstybės lėšomis turėtų iš esmės pertvarkyti pirmiausia Šilutės plento ir Baltijos prospekto sankryžą. Po to turi būti tvarkomos ir kitos Baltijos prospekto sankryžos. Į uostą ar iš uosto, tiksliau iš „Centrinio Klaipėdos terminalo“ sunkvežimiai turėtų judėti be jokių kliūčių ir susidūrimo su miesto transportu.
Stabilus jūrų keltų verslas
Klaipėdos uostas taip pat yra didžiausias Ro-Ro uostas rytinės Baltijos jūros dalyje. Ro-Ro krova 2017 metais siekė 269,2 tūkst. vnt. Tonomis tai sudarė beveik 6 mln. tonų.
Uostas yra tinkamoje vietoje vystyti jūrines jungtis su Vokietijos, centrinės Švedijos uostais. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl Klaipėdos uostas pirmauja Ro-Ro rinkoje.
Jūrų keltais gabenamų krovinių augimas yra stabilus, be kokių nors didesnių šuolių. 2010 – 2017 m. laikotarpiu Ro-Ro krovinių apimčių Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste vidutinis metinis augimo rodiklis buvo 2,7 proc.
Išskirtinė jūrų keltais gabenamų krovinių savybė yra tai, kad čia aptarnaujamas pagrinde Lietuvos įmonių eksportas ar importas, gabenama įvairių ūkio šakų produkciją, pusfabrikačius ar žaliavas.
Iš esmės jūrų keltai yra didžiausias Lietuvos ekonomikos skatinimo rodiklis.
Jūrų keltais gabenamų krovinių kiekiai didėja ir todėl, kad pačioje Lietuvoje sparčiai kilo kelių transportu vežamų krovinių kiekiai. 2000 m. jie sudarė 45 mln. tonų, kai 2017 m. jau pasiekė 76 mln. tonų. Iš to kiekio apie 20 proc. sudarė Lietuvos importas, 15 proc.- eksportas. Pastaraisiais metais smarkiai daugėjo ir per Lietuvą gabenamų tranzitinių krovinių kiekis. Jis 2017 m. sudarė net 20,8 mln. tonų. Nemaža dalis krovinių per Lietuvą keliauja į Latviją, Estiją.
Vyksta spartus atsinaujinimas
„Šalies transporto įmonės vis labiau įsitvirtina pagrindinėse ES ir NVS šalių rinkose, veikia pažangiai, numatydamos ilgalaikes strategijas. Sparčiai auga valstybės valdomų įmonių – Lietuvos geležinkelių ir oro uostų, Klaipėdos jūrų uosto rezultatai, tai vieni geriausių pasiekimų Baltijos šalyse“, - teigė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Spartus transporto srautų augimas fiksuojamas ir šiemet. Šiemet palyginti su praėjusiais metais Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 19,7 proc.
Didėjo eksportas į visas pagrindines šalies transporto paslaugų eksporto rinkas – Vokietiją (+34 proc.), Rusiją (+16 proc.), Prancūziją (+18 proc.), Daniją (+7,3 proc.), Baltarusiją (+57 proc.), Jungtinę Karalystę (+27 proc.), Austriją (+26 proc.), Nyderlandus (+25 proc.).
Lyginant šių ir praėjusių metų pirmo pusmečio rezultatus, išankstiniais duomenimis, krovinių vežimas sausumos transportu padidėjo 15,4 proc. (iki 73,3 mln. t), iš jų kelių transportu – 18 proc. (46,1 mln. t) ir geležinkelių transportu – 11,1 proc. (27,2 mln. t).
Stiprėjančias Lietuvos kelių transporto vežėjų pozicijas rodo naujų krovininių transporto priemonių įsigijimas. Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenimis, Lietuvos automobilių transporto parkas auga sparčiausiai ES. Neįtikėtina. Šiemet Lietuvoje įregistruota apie 26 proc. daugiau krovininio transporto priemonių. Iš jų 4489 naujos krovininės transporto priemonės, kurių maksimalus leistinas svoris didesnis nei 16 t, ir 4543 didesnio nei 3,5 t leistino svorio transporto priemonės – atitinkamai 26,2 proc. ir 25,8 proc. daugiau. Antroji ES pagal šiuos rodiklius yra Vengrija, kurioje fiksuotas apie 23 proc. augimas.
Tai yra vienas iš rodiklių, kad jūrų keltais gabenamų krovinių rinka ir ateityje išliks stabili. Nors būta prognozių, kad Ro-Ro krova ateityje nyks, nes ją išstums konteineriai. Prognozuojama, kad 2030 m. Klaipėdos uoste bus kraunama apie 8 mln. tonų jūrų keltais gabenamų krovinių, 2040 m. tas kiekis gali išaugti iki 10 mln. tonų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seime pateiktas siūlymas keisti pluoštinių kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą
Ketvirtadienį Seime pateiktas Ekonomikos ir inovacijų ministerijos inicijuotas įstatymo projektas, kuriuo numatoma keisti kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą. ...
-
Prezidentūra siūlo lengvinti sąlygas verslui prekiauti Ukrainoje, dalyvauti atstatant šalį6
Skatinant Lietuvos verslą prisidėti prie Ukrainos atstatymo, Prezidentūra siūlo tokioms įmonėms palengvinti skolinimąsi, sako prezidento patarėjas Vaidas Augustinavičius. ...
-
EP galutinai patvirtino – šiemet Lietuvos ūkininkams daugiamečių pievų atkurti nereikės
Europos Parlamentui (EP) pritarus reglamentui dėl daugiamečių pievų ir ganyklų atkūrimo pokyčiams, Lietuvos ūkininkams nebeprireiks atkurti tokių pievų pagal ankstesnę tvarką, pranešė Žemės ūkio ministerija (ŽŪM). ...
-
D. Kreivys: 2030-aisiais elektra turėtų kainuoti apie 17 centų2
Energetikos ministras Dainius Kreivys sako, kad 2030-aisiais galutinė elektros kaina Lietuvos vartotojams turėtų siekti apie 17 centų už kilovatvalandę (kWh). ...
-
Vyriausybės taupymo lakštų išplatinta už 4,75 mln. eurų1
Pirmadienį baigėsi devintosios Vyriausybės taupymo lakštų (VTL) emisijos platinimas – gyventojai 243 sandoriais jų įsigijo už 4,75 mln. eurų. ...
-
Pramonės įmonių skaitmenizacijai – beveik 150 mln. eurų
Skatinant padėti sparčiau modernizuoti Lietuvos pramonės sektorių, „Invega“ numato 150 mln. eurų finansavimą šalies pramonės įmonėms. Beveik 50 mln. eurų ketinama skirti įmonių skaitmeninimo projektams vidurio ir vakarų Lietuvos...
-
Seimas linkęs švelninti Alkoholio kontrolės įstatymą5
Antradienį Seimas po svarstymo pritarė įstatymo pataisoms, kuriomis būtų suvienodintas renginiuose leidžiamų pardavinėti alkoholinių gėrimų stiprumas. Taip pat siūloma leisti maisto pristatymo platformoms teikti informaciją apie gėrimų gamintoj...
-
G. Skaistė: biudžeto pajamų surinkimas iš PVM kovą toliau gerėjo1
Metų pradžioje smukus valstybės pajamoms iš pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir kai kuriems analitikams teigus, kad šiemet gali būti nepasiektas jo surinkimo planas, finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad kovo mėnesį tiek PVM, t...
-
Nakvynės kainos Dainų šventės metu gali būti net dvigubai didesnės6
Nors iki Dainų šventės liko dar beveik trys mėnesiai, nakvynės vietos viešbučiuose jau pildosi. Planuojama, kad Dainų šventė šiais metais sulauks rekordinio dalyvių skaičiaus – net 37 tūkst. Tiesa, žmones gąsdina p...
-
Seimo komitetas: subsidija jaunos šeimos būstui neturi būti siejama su vaikų skaičiumi
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas antradienį nutarė, kad valstybės subsidija jaunoms šeimos, regionuose įsigyjančioms būstą, neturi priklausyti nuo vaikų skaičiaus. ...