Quantcast

Ekspertė: verslo konsultavimas Lietuvoje tebėra sauskelnių stadijoje

Vis dar vyrauja skeptiškas verslo požiūris į verslo konsultantus, o šių rinka tebėra sauskelnių stadijoje. Taip LRT RADIJUI situaciją apibūdina vadybos ir ekonomikos universiteto ISM organizacijų konsultavimo modulio vadovė dr. Lineta Ramonienė. „Taip, rinkoje yra labai populiarus juokas – konsultantas sako: „duok savo laikrodį, aš pasakysiu, kiek dabar valandų.“ Tą požiūrį galime pakeisti tik mes, patys konsultantai“, – įsitikinusi L. Ramonienė.

– Kokia yra verslo konsultantų rinka Lietuvoje?

– Verslo konsultavimo rinka Lietuvoje iš tikrųjų yra, taip galima pavadinti, sauskelnių stadijoje. Tikrai ne brandos stadijoje. Kai kurie pavieniai verslo konsultantai yra gana brandūs ir gali atstovauti konsultavimo tradiciją, tačiau nacionaliniu lygmeniu konsultavimo tradicijos Lietuvoje tikrai dar nėra.

Rinkai augti yra labai daug vietos. Konsultavimą dažnai Lietuvoje painiojame su mokymais. Mokymų rinka šiuo metu jau labai brandi. To negalime pasakyti apie verslo konsultavimą.

– Kaip verslo konsultavimą būtų galima apibūdinti? Ką veikia, kuo svarbus verslo konsultantas?

– Verslo konsultavimas yra labai kompleksiška kompetencija. Tai kompetencijų visuma, kuri padeda verslui planuoti, tobulinti įvairius procesus, vykdyti pokyčius, apskaičiuoti riziką, užtikrinti organizacijos efektyvumą. Visa tai padeda atlikti verslo konsultantai – tiek išoriniai, tiek vidiniai.

Lietuvoje dar labai esame pripratę galvoti apie verslo konsultavimą, kaip kažkokį trečiųjų šalių patarimą. Taip pasaulyje tikrai nėra. Tai labai visuminė kompetencija. D0ažnai įmonės viduje pats vadovas atlieka konsultavimo vaidmenį. Iš tikrųjų tai labai kompleksiškas patarimo davimas tada, kai jo reikia.

– Kokių kompetencijų privalo turėti konsultantas? Pavyzdžiui, aš noriu būti verslo konsultante. Ką turėčiau daryti, ko išmokti, kokius mokslus baigti?

– Kai kurie tą matymą iš viršaus, kas yra pagrindinė verslo konsultanto savybė, turime savyje stipresnę. Tada šią savybę reikia truputį patobulinti, nes ji jau išreikšta. Kai kuriems reikia daugiau pasistengti, kad savyje pažadintų tą konsultanto gyslelę. Kartais mes net nežinome, kad ją turime.

Kad pažadintume tai, ką turime savyje, dažniausiai verslininkai renkasi kažkokias studijas. Be studijų savamoksliai konsultantais dažniausiai netampa. Reikalinga diskusija su kitais konsultantais, kitais vadovais, su žmonėmis, kurie tai daro. Tada suprantame, koks tas vaidmuo ir taip išmokstame savyje pažadinti tą konsultantą.

Jei kalbėtume apie jus, turėtumėte atsidurti būrelyje konsultantų, kurie tai daro, kad pamatytumėte, ar jūs savyje tą turite tą gyslelę, ar neturite.

– Kažkada bent jau Lietuvoje į verslo konsultantus žiūrėta kaip į kažkokį nereikalingą dalyką. Tarsi pinigai būtų išmetami į balą. Konsultantus laikė kone šarlatanais. Ar tas požiūris keičiasi?

– Viskas priklauso nuo pačių konsultantų, nuo tų, kurie atlieka šį vaidmenį. Taip, rinkoje yra labai populiarus juokas – konsultantas sako: „duok savo laikrodį, aš pasakysiu, kiek dabar valandų.“

Tą požiūrį galime pakeisti tik mes, patys konsultantai. Ar požiūris keičiasi? Taip, keičiasi. Tai jaučiame iš įmonių, nes vyksta labai daug reorganizacijų, plėtrų, daug įmonių jungiasi. Visiems šiems procesams reikia pagalbos. Įmonės pačios to nebegali padaryti. Verslo konsultantai dažnai pagelbėja.

Arba kažkas įmonės viduje turi įgyti šią kompetenciją, arba reikia prašyti pagalbos iš išorės. Abu variantai vienodai geri. Tas šarlatanizmo sindromas iš tikrųjų kinta, jo mažėja, nes poreikis stiprėja. Gal konsultantai šiek tiek geriau atlieka savo darbą nei kažkada anksčiau.

– Ar verslo konsultantas turi išmanyti kažkokias sritis, ar tai labai universalu?

– Gali būti visaip. Konsultantų yra labai daug iš skirtingų sričių. Konsultavimo rinkos tradicija, kurios Lietuvoje dar lyg ir neturime, kad yra universalus vadybos konsultantas, kuris gali pažvelgti į organizaciją iš šono ir pasiūlyti labai kompleksišką, visą organizaciją apimantį sprendimą.

Jei žiūrėtume į Lietuvos rinką, tokių pavienių ekspertų, kurie turi labai siaurą, gilų išmanymą kažkurioje srityje, pavyzdžiui, procesų valdymo, tikrai turime. Tačiau tenka susidurti, kad po tokių konsultantų įmonės dažnai ieško kitų, kurie matytų visumą.

Pataisius vieną sritį, labai sunku įmonei pagelbėti. Vis dėlto reikia visapusiško, kompleksiško visų skaudulių, kuriuos įmonė šiuo metu išgyvena, matymo. Įmonėms Lietuvoje dabar kaip tik reikia tų vadybos konsultantų, kurie įmonę matytų kompleksiškai ir būtų vadybos konsultantai, o ne vienos srities ekspertai.

– Ar įmonės jau supranta, kad joms tokių konsultantų reikia?

– Įmonės tai supranta. Labai daug kalbame apie tai su įmonėmis. Dažniausiai susiduriame su situacijomis, kad įmonė sako – atėjo vienas konsultantas, vienos srities ekspertas, atėjo kitas, kitos srities ekspertas, bet mums kaip blogai, taip blogai, kažkas čia yra negerai.

Tada tos įmonės prašo – norime tokio konsultanto, kuris padarytų kompleksišką ir ilgalaikį pokytį, o ne kažką pakeistų vienoje srityje. Ekspertų mokymams tikrai reikėjo ir reikės. Jų visada bus rinkoje, jie tikrai labai gali pasitarnauti, kai sprendžiame kažkokią kompleksišką problemą. Tada kviečiame juos į pagalbą, bet pilno matymo rinkoje tikrai labai trūksta. Įmonės to prašo jau dabar.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių