- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Latvijoje ir Estijoje neliko nė vieno uosto, o Rusijos Baltijos jūros regione tik du, kurių krova šiemet didesnė nei pernai. Vienintelis Klaipėdos uostas ir Būtingės naftos terminalas išlaikė ir netgi padidino praėjusių metų krovos tempus.
Krovinių perviliojimai
Bendra rytinės Baltijos jūros regiono krova 1,5 proc. arba 3,3 mln. tonų mažesnė nei pernai. Labiausiai regione mažėjo anglių ir trąšų krova.
Išlieka aiški tendencija, kai Rusijos Ust Lugos uostas toliau perima krovinius ne tik iš Estijos Talino ar Latvijos Ventspilio ir Rygos uostų, bet ir pačios Rusijos Sankt Peterburgo uosto.
Aiškiausias pavyzdys – trąšų krova. Ji Ust Lugoje šiemet didesnė net 106 proc. arba 983 tūkst. tonų. Tuo tarpu Sankt Peterburge trąšų krova sumažėjo 17,7 proc. arba 789 tūkst. tonų.
Šiemet ryškiai mažiau trąšų krauna ir Klaipėdos uostas. Bendras jo birių krovinių praradimas, pagrinde dėl trąšų siekia per 800 tūkst. tonų. Tai aiškinama pokyčiais pasaulinėje trąšų rinkoje. Tačiau, kodėl tuo pat metu Rygos uosto trąšų krova yra 8 proc. arba 126 tūkst. tonų didesnė nei pernai. Susidaro įspūdis, kad Rygos uostas perima dalį baltarusiškų trąšų, kurios anksčiau buvo kraunamos per Klaipėdą.
Kaltino ir skandalus
Latvijos uostai labiausiai praranda anglių krovinius. Ventspilio uoste anglių krauta 50 proc. mažiau nei pernai arba 1,66 mln. tonų mažiau. Paskutinis laivas su anglimis šiame uoste buvo balandžio mėnesį. Rygos uoste anglių krovos sumažėjimas siekia 19 proc. , o tonomis – net 1,67 mln. tonų.
Anglių krova mažėjo ir Rusijos Ust Lugos uoste – tik ne taip ryškiai – 2 proc. arba 237 tūkst. tonų mažiau nei pernai. Vienintelis Rusijos Vysocko uostas išlaikė ryškų anglių krovos kilimą. Jo krova didesnė 15 proc. arba 455 tūkst. tonų. Bet kitų krovinių šiame uoste smarkiai sumažėjo.
Bendra Rusijos Baltijos jūros regiono krova siekė 135,7 mln. tonų. Ji buvo 2,1 proc. didesnė nei pernai.
Bendrai Latvijos uostų krova šiemet per 7 mėnesius yra 13,7 proc. arba maždaug 6 mln. tonų mažesnė nei pernai. Ventspilio uosto krovos kritimas siekia 22 proc. arba 3,4 mln. tonų, Rygos kritimas – 10,4 proc. arba 2,5 mln. tonų, Liepojos - 1,6 proc. arba 48 tūkst. tonų.
Latvijos uostų kroviniai iškeliauja per pačios Rusijos uostus, dalis krovinių, kaip anglys yra permetamos į Tolimųjų Rytų regioną.
Nepaisant akivaizdaus Rusiškų krovinių perorientavimo į savus uostus iš Latvijos uostų, Rygos uosto administracija svarbiu akcentu, kuris neva mažinantis Rygos krovą iškėlė ir šiais metais išpūstus skandalus dėl Rygos uosto valdymo. Šio uosto administracijos vadovams teko aiškintis teisėsaugai dėl projektų, kurie susiję su uosto veikla.
Skandalai neaplenkė ir Talino uosto. Jie kilo dėl konkursų. Įtarimų dėl neskaidrumo kilo vykdant Talino uosto administracijos užsakymą statyti keturis naujus keltus.
Kaimyninių uostų skandalai iš dalies tarsi persimetė ir į Klaipėdos uostą. Čia įtarus ėmus kyšį buvo sulaikytas vienas iš Uosto direkcijos vadovų, kuris uoste jau nebedirba.
Ne viskas blogai
Tiek Latvijos, tiek iš esmės ir Klaipėdos uosto viltys šiemet siejamos su grūdų krova. Bet lietingas sezonas gali jų krovą ryškiai sumažinti.
Iki šiol grūdų krova visuose rytinės Baltijos uostuose buvo su ryškiu teigiamu aspektu, išskyrus Latvijos Liepojos uostą. Čia grūdų nežymiai mažėjo. Tai aiškinama tuo, kad padidėjo Klaipėdos uosto grūdų krovos pajėgumas. Todėl dalis lietuviškų grūdų, kurie keliavo per Liepojos uostą sugrįžo į Klaipėdą.
Teigiama tendencija yra ir tai, kad rytinės Baltijos jūros regione atsigauna konteinerių krova. Bendrai konteinerių šiemet per 7 mėnesius krauta 1,75 mln. TEU. Ryškus lyderis Sankt Peterburgas, kur konteinerių dalis siekė per 1,02 mln. TEU. Antra – Klaipėda su 250 tūkst. TEU. Rygos uosto dalis sudarė 216 tūkst. TEU, Talino – 112 tūkst. TEU. Ryškiai – net 18 proc. daugiau konteinerių krovė Kaliningrado uostas. Iš viso 106 tūkst. TEU.
Kita ryški rytinės Baltijos uostų veiklos tendencija tai, kad juose daugėjo keleivių ir krovinių jūrų keltuose. Netgi Ventspilio uoste, kur beveik visi krovos rodikliai šiemet yra ryškiai blogesni, krovinių gabenimas jūrų keltais geresnis net 10 proc. Iš viso Ventspilyje „Noord Natie Ventspils Terminals“ į jūrų keltus pakrovė ar iškrovė 1,4 mln. tonų krovinių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia2
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...