- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iš 2017 m. „Lietuvos geležinkeliais“ gabentų 52,5 mln. tonų krovinių daugiau kaip pusė yra susieta su Klaipėdos uostui.
Lietuva – palanki geležinkeliui
Į Klaipėdos uostą geležinkeliais daugiausiai gabenami naftos produktai, cheminės ir mineralinės trąšos, augalinės kilmės produktai, iš uosto įvairūs produktai, tarp jų ir konteineriai.
Oficialiai teigiama, kad apie 85 proc. krovinių į Klaipėdos uostą juda geležinkeliais. Ir tai yra labai gerai, nes sumažina sunkiojo transporto srautą Klaipėdos mieste.
Pagrindinis traukinių srautas į Klaipėdos uostą rieda geležinkelio linija Radviliškis – Telšiai – Plungė – Klaipėda. Tačiau vis labiau naudojamasi ir iš esmės atnaujinta geležinkelio linija Radviliškis – Pagėgiai – Šilutė – Klaipėda.
Lietuvoje pagal Europos audito rūmų duomenis, geležinkeliais gabenama apie 33 proc. visų jos krovinių. Ta dalis mažėja. Tarkim 2000 m. Lietuvoje geležinkeliais buvo gabenama net 53 proc. visų krovinių.
Daugiau krovinių už Lietuvą ES šalyse geležinkeliais gabena tik Švedija (38 proc.), Austrija (42 proc.), Estija (44 proc.) ir Latvija (apie 60 proc.).
Vertindami geležinkelių prieigas prie uostų Europos audito rūmų ekspertai turėjo rimtų pastabų Lenkijai ir Prancūzijai, kur geležinkelių prieigos prie uostų buvo konflikuotos. Minėtas Lenkijos Gdynės uostas. Bet daugiausiai pastabų pateikta Prancūzijai, kur septyniuose didžiausiuose jos uostuose tik 11,5 proc. krovinių buvo vežama geležinkeliais.
Geležinkeliams vystyti – milijardai
Kad Lietuvos geležinkeliai sėkmingai veiktų pastaraisiais metais į juos investuotos didžiulės lėšos.
2014-2020 m. „Lietuvos geležinkeliai“ planuoja panaudoti 631,5 mln. eurų ES paramos geležinkeliams vystyti. Didžiausia dalis – per 357 mln. eurų susieta su pagrindinės geležinkelio linijos, kuri jungia Kena su Klaipėdos uostu, tvarkymui. Numatyta elektrifikuoti pagrindinę Lietuvos geležinkelio magistralę. Tai planuojama padaryti iki 2022 m. Tai padarius traukiniai šia linija galėtų važiuoti ir 200 km per valandą greičiu.
Kiti dideli paketai susieti su „Rail Baltica“ linijos vystymu.
2007–2013 m. ES geležinkeliams vystyti iš viso buvo skirta 27 mlrd. 952 mln. eurų. Daugiausiai net 5 mlrd. 587 mln. eurų gavo Lenkija. 4,3 mlrd. eurų buvo skirta Ispanijos geležinkeliams vystyti.
Didžiausias ES įgyvendintas geležinkelio statybos projektas buvo geležinkelio linijos „Krokuva–Žešuvas“ modernizavimas Lenkijoje.
Lietuvos dalis buvo 642 mln. eurų. Ji didesnė už Latvijos (273 mln. eurų) ir Estijos (199 mln. eurų) dalis. Dvi šalys – Malta ir Kipras ES iš viso neturi geležinkelių.
Pervažos išlieka avaringiausios
Šiomis dienomis Lietuvos transporto saugos administracija paskelbė konkursą sukurti Lietuvos geležinkelio pervažų saugos programinę įrangą.
Pervažos yra tarsi „Achilo kulnas“ Lietuvos geležinkeliuose. Per metus vidutiniškai fiksuojama apie 300 atvejų, kai geležinkelio pervažose nepaisoma signalų, per arti privažiuojama prie pervažų.
Buvo metų, kai Lietuvos geležinkelio pervažose per metus žūdavo iki 3-4 žmonių ir dar 5-6 būdavo sunkiai sužeisti.
Paskaičiavus dėl avarijų Lietuvos geležinkelio pervažose patirtą žalą buvo konstatuota, kad ji kasmet priklausomai nuo avarijų kiekio pervažose siekia nuo 1 iki 1,9 mln. eurų. Žala susidaro dėl sužeistų ir žuvusių asmenų, o taip pat traukinių vėlavimo. Pervažose įvykus avarijoms kurį laiką užblokuojamas traukinių eismas ta linija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Patarėjas: prezidentas – už progresyvumą didinant mokesčius gynybai3
Prezidento vyriausiasis patarėjas Frederikas Jansonas sako, kad šalies vadovas pasisako už progresyvumą didinant mokesčius šalyje gynybos finansavimo reikmėms. ...
-
Šilumininkas pasakė, kokia temperatūra turi būti patalpose: kitaip pažeidžiamos žmogaus teisės4
Dėl atšalusių orų Vilniui ir didelei daliai kitų šalies savivaldybių atnaujinus arba tęsiant šildymo sezoną, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos prezidentas Valdas Lukoševičius sako, kad patalpų šildymas ne...
-
G. Nausėda su „Invegos“ vadovu aptars priemones gynybos pramonei, Ukrainos atstatymui
Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį susitiks su Nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) vadovu Dainiumi Vilčinsku. ...
-
Seimas svarstys naują paramos jaunoms šeimoms būstui įsigyti tvarką
Seimas svarstys, ar jaunoms šeimoms ir toliau leisti su valstybės parama įsigyti būstą aplink Vilniaus, Kauno, Klaipėdos didmiesčius esančiose savivaldybėse nustatant kai kuriuos barjerus. ...
-
Seime – paskutinis balsavimas dėl „Rheinmetall“ gamyklai palankių pataisų
Seime vyks galutinis balsavimas dėl Investicijų įstatymo pataisų, sudarančių palankesnes sąlygas dideliems Vakarų gamintojams, įskaitant ir Vokietijos karinės pramonės milžinę „Rheinmetall“, greičiau Lietuvoje statyti gamyklas. ...
-
G. Skaistė: į svarstomą steigti gynybos fondą būtų galima aukoti ir savanoriškai9
Vyriausybei planuojant steigti specialų fondą dėl tvaresnio gynybos finansavimo, pagrindines jo pajamas sudarytų papildoma dalis nuo mokesčių, tačiau kartu būtų galimos ir savanoriškos gyventojų ar verslo aukos, sako finansų ministrė Gintar...
-
Eurostatas: Lietuvos valdžios skolos santykis su BVP – tarp mažiausių ES1
Lietuvos valdžios skola pernai siekė 27,6 mlrd. eurų ir sudarė 38,3 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP) – šis rodiklis buvo mažesnis nei Europos Sąjungos (ES) vidurkis. ...
-
Eiles pasienyje su Baltarusija didina uždaryti punktai, patikra, stačiatikių Velykos3
Balandį pasienyje su Baltarusija vėl išaugusias vilkikų eiles lemia kovo pradžioje iki dviejų sumažintas pasienio punktų skaičius, sugriežtinta į Rusiją ir Baltarusiją gabenamų prekių patikra, taip pat sezoniškumas, papildomi leidim...
-
Alkoholio prekybos taisyklėse šalinami akis badantys trūkumai8
Seimo Ekonomikos komitetas pritarė alkoholio prekybos mugėse, parodose ir renginiuose taisyklių atlaisvinimui. Taip siekiama ištaisyti konkurenciją iškreipiančius trūkumus. ...
-
Bankų pelnai auga, tačiau klientams – jokios naudos: už kai kurias paslaugas tenka mokėti daugiau8
Kai kurie didieji bankai daliai klientų brangina dalį savo paslaugų. Kai kuriems gyventojams brangiau atsieis didesnės sumos išgryninimas, o daliai viename banke teks atseikėti daugiau ir už papildomą debeto kortelę. Bankininkai aiškina, ...