Quantcast

Italų dizaino genijaus keturračiai šedevrai

Italija – mados pasaulyje užima išskirtinę vietą. Ne vieną šios srities korifėjų padovanojusi šalis išsiskiria ne tik drabužių pramone.

Automobiliai – ne išimtis. Savo šalį italai vadina meno, grožio ir meilės kraštu. Būtent toks ironiškas, tačiau ir labai unikalus stilius atsispindi „Bertone“ kompanijos kūryboje.

Pradžia – asmeninės dirbtuvės

1912 m. Šiaurės Italijoje, Turine, įkurta „Gruppo Bertone“ (arba tiesiog „Bertone“) – jau daugiau nei šimtą metų yra viena automobilių dizaino lyderių visoje planetoje. Šios įmonės dizaineriai per ilgus gyvavimo metus yra dirbę su daugybe įvairių automobilių pramonės gamintojų ir pasauliui padovanoję visą šūsnį išskirtinių kūrinių.

Tarp savo užsakovų „Bertone“ turi tokius vardus kaip „Abarth“, „Alfa Romeo“, „Citroen“, „Ferrari“, „Fiat“, „Iso Rivolta“, „Lancia“, „Lamborghini“, „Mercedes Benz“, „Opel“, „Volvo Cars“ ir daugelį kitų.

Įkūrėjas Giovanni Bertone buvo šeštasis vaikas žemės ūkiu besiverčiančioje septynis  sūnus auginančioje šeimoje. Jaunystėje dirbęs vairuotoju ir vežiojęs įvairias prekes, galiausiai technikai imlus italas nusprendė įkurti savo automobilių dirbtuves.

Pažinodamas Vincenzo Lancią, jis gavo nemažai užsakymų iš „Fiat“ ir taip žengė pirmuosius žingsnius automobilių rinkoje. Ankstyvoje jaunystėje gamykla dizainą automobiliams „Fiat“ ir „Lancia“ kūrė tik dėl asmeninių pažinčių, tačiau juo toliau, juo dažniau į novatoriškų ir įdomių sprendimų nestokojantį turinietį kreipdavosi vis daugiau šios pramonės milžinų.

„Bertone“ suklestėjimas prasidėjo 1950-aisiais, kai įmonės vairą perėmė sūnus Nuccio. „Kurdami automobilių kėbulus mes stengiamės nustatyti mados tendencijas visai šiai pramonės šakai. Norime kad mūsų prototipai, projektai ir sumanymai būtų išskirtiniai“, – taip apie savo kūrybą yra teigęs N.Bertone.

2006-aisiais genialusis italas buvo įtrauktas į Detroite esantį automobilių šlovės muziejų. Jo pavardė dabar puikuojasi greta tokių automobilių pramonės gigantų kaip Henry Fordas, Giovanni Agnelli, Louisas Renault ar broliai Michelini.

Šiuo metu „Bertone“ kompanijai vadovauja N.Bertone našlė Lilli.

Valtis ant ratų

Mažą ir atvirą „Autobianchi A112 Runabout“ N.Bertone sukūrė gavęs savo bičiulių iš „Fiat“ pasiūlymą. Praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio pabaigoje reklama tapo vis svarbesnė. Būtent laikydamasis šių tendencijų veikė ir N.Bertone. Jo teigimu, pirmiausia automobilis turi atrodyti patraukliai, o jei bus išskirtinis, tuomet ir kova dėl užsakymų bus laimėta nesunkiai.


Sunku patikėti, tačiau būtent taip ir nutiko. 1969-aisiais pristatytas kaip „valtis ant ratų“, po trejų metų jis tapo serijiniu „Fiat X1/9“ su galiniais varomais ratais ir automobilio gale įmontuotu varikliu.

Nukrypimai nuo kurso

1963 m. pagrindinis „Bertone“ dizaineris ir „Italdesign“ studijos įkūrėjas Giorgetto Giugiaro sukūrė „Chevrolet Corvair Testudo“.


Šis automobilis išsiskyrė tuo, kad įprastų durų neturėjo. Norint įlipti vairuotojui, tekdavo pakelti visą kabinos korpusą – panašiai kaip lėktuvuose. Dar vienas unikalus sprendimas – „gulintys“ (bet ne paslėpti) priekiniai žibintai. Po trejų metų su panašiais dizaino sprendimais rinkoje pasirodė ir „Lamborghini Miura“.

Vis dėlto bene patį keisčiausią automobilį „Lamborghini“ sukūrė gerokai vėliau. 1988-aisiais pristatytas minivenas „Genesis“ privertė stvertis už galvų net visko mačiusiuosius. Vis dėlto dvi tonas svėręs ir pernelyg lėtas automobilis kelią į vairuotojų širdis skynėsi sunkiai. Neišgelbėjo nė didžiulis beveik dvejų metrų stiklas ir įmantriai atsidarančios durys.

Muzikos karaliaus žaisliukas

Tikra revoliucija septintojo dešimtmečio pabaigoje tapo pleišto formos „Lancia Stratos Zero“. Tradicinių durų šis automobilis apskritai neturėjo – įlipti ir išlipti reikėjo pakėlus priekinį stiklą. Antvožas buvo įtaisytas galinėje automobilio dalyje ir pasikeldavo tarsi fortepijono dangtis. Tokios koncepcijos automobilių pasaulis dar nebuvo regėjęs.


Šį dizaino stebuklą varė keturių cilindrų 1,6 litro darbinio tūrio „Lancia Fulvia“ agregatas. Ilgus metus „Stratos Zero“ puošė „Bertone“ muziejų, tačiau 2011-aisiais įmonės finansinė būkle buvo tokia prasta, kad ji buvo priversta parduoti kelias savo relikvijas. Šis automobilis buvo nupirktas už 761 tūkst. eurų.

„Stratos Zero“ buvo toks futuristinis kūrinys, kad net po beveik dviejų dešimtmečių pasirodė muzikos karaliaus Michaelo Jacksono filme „Moonwalker“. „Smooth Criminal“ dainos epizode dainininkas pasiverčia automobiliu ir pabėga nuo persekiotojų.

Geometrinis figūros

1973 m. „Bertone“ sukurtame „NSU Trapeze“ modelyje buvo įkūnyta daugybė lygiašonių trapecijų. Pats automobilio kėbulas žiūrint ir iš priekio, ir iš šono buvo šios geometrinės figūros. Įdomu, kad tarp dviejų galinių sėdynių buvo įkomponuotas automobilio variklis.


Vis dėlto „Bertone“ nėra tik dizainas. Kad gali pasiūlyti ne mažiau įspūdingų ir inžinerinių sprendimų, šie italai įrodė 1994-aisiais, kai sukonstravo agregatą Z.E.R. (Zero Emission Record). Kurdami šį sportinio tipo automobilį dizaineriai kreipė dėmesį į menkiausias aerodinamikos detales. Rezultatas – pasipriešinimo koeficientas Cx tesiekė vos 0,11. Šis ekologiškas automobilis svėrė 890 kg.

1994-ųjų spalį šis aparatas pasiekė nekenkiančių gamtai automobilių greičio rekordą. Nardo ovalo trasoje Oscaras de Vita šiuo automobiliu sugebėjo išvysti 303,977 km/val. greitį. Dar vieną rekordą Z.E.R. pasiekė kaip elektromobilis per vieną valandą nuvažiavęs tolimiausią atstumą – 199,882 km.

Duoklė gamtai

1992-aisiais pristatytas elektromobilis „Bertone Blitz“ svėrė vos 650 kg, iš kurių 260 sudarė akumuliatoriaus baterijos. Kėbulą kūrė „Albatech“ gamyklos specialistai, kuriems pavyko sukurti tokį automobilį, kurio pasipriešinimo koeficientas Cx tesiekė vos 0,19.


„Bertone Blitz“ maksimalus greitis – 130 km per valandą. Automobilis galėjo įveikti 100–130 km, o po to jį priverstinai 4–6 valandoms tekdavo įjungti į elektros tinklą.

Automobilis iš pirmo žvilgsnio priminė paukštį. Jame įkomponuota snapo formos „nosis“ ir stilizuoti sparnai. Įdomu, kad keleivio sėdynė buvo įrengta šiek tiek toliau nei vairuotojų, kad važiuojantieji nesiramstytų alkūnėmis.

Madingas fermeris

Norite įsivaizduoti kaip atrodo pats stilingiausias ūkininkas? Jums tereikėjo aplankyti Ženevos saloną 1998-aisiais ir prieiti prie „Bertone Pickart“ stendo. Luciano D'Ambrosio šį automobilį sukonstravo vos per tris mėnesius.


3,2 litro, 320 arklio galių BMW variklis, 21 colio „Michelin PAX“ padangomis apauti ratai.

Teigiama, kad įkvėpti šio automobilio genialių sprendimų, po kelerių metų ne vieną idėją pasisavino „Volkswagen“ inžinieriai, kurdami savąjį „Bugatti Veyron“.


Šiame straipsnyje: automobiliaiItalijaBertone

NAUJAUSI KOMENTARAI

WTF

WTF portretas
kas cia per urodai ?!

dizaineris is lietuvos

dizaineris is lietuvos portretas
kokie ce kibirai pas mus kaimuose taipat yra dar geresniu skaidciau net registruoti nenori

Petras

Petras portretas
Nu kad niekaip nesužavėjo. Nematau nei genialumo nei išskirtinumo. Tokias tarkas kiekvienas dizaino studentas braižo...
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių