Quantcast

Raudonojo caro galas

Viduržiemis – pats derlingiausias metų laikas filmų mėgėjams, mat "Oskarų" teikimo išvakarėse teatrus užplūsta daugybė vertingiausių kino projektų. Kai kurie platintojų yra iš anksto nurašomi ir rodomi labai kukliomis sąlygomis – vos vieną savaitę, kartą per parą, maždaug devintą valandą vakaro.

Taip nutiko ir politinės satyros "Stalino mirtis" ("The Death of Stalin") atveju. Ši juosta faktiškai nebuvo reklamuota mūsų šalyje ir nesulaukė deramo dėmesio, kurio nusipelnė. Juolab kad filmas išties suteikia nemažai peno apmąstymams ir galėtų būti vertingas šaltinis diskusijoms.

"Stalino mirtis" – naujausias režisieriaus Armando Iannucci (1963) darbas, sukurtas pagal prancūzų Fabieno Nury (1976) ir Thierry Robin (1958) humoristinę grafinę novelę (komiksą). A.Iannucci daugiausia žinomas būtent politinėmis satyromis, mat jo kūrybinis arkliukas – politinio pasaulio ydos ir absurdiškumu grįstas kovos dėl valdžios kelias, vedantis į groteskišką finalą.

Ilgą laiką juokęsis iš šių laikų vyraujančių klišių vakarietiškoje demokratijoje, A.Iannucci atsisuko į visiškai kitą regioną, santvarką ir laikotarpį.

Vieną 1953-iųjų vakarą didysis tautų tėvas ir buvęs Adolfo Hitlerio draugas Josifas (Adrianas McLoughlinas) klausosi tiesiogiai transliuojamo koncerto per Maskvos radiją. Muzika Draugui palieka neišdildomą įspūdį ir jis vienu telefono skambučiu pareikalauja atsiųsti jam koncerto įrašą. Tačiau šis koncertas nebuvo įrašinėjamas. Maža to, žiūrovai baigia išsiskirstyti, pianino partijas atliekanti Marija Judina (vienintelė rusė aktorė filme – Olga Kurylenko, 2008-ųjų Jameso Bondo mergina) atsisako pakartoti savo partiją, o čia dar ir dirigentas miršta iš susijaudinimo. Įrašas šiaip taip padaromas, bet M.Judina įkiša į voką pagiežos kupiną raštelį Josifui, kuriame atvirai linki diktatoriui mirties.

Didysis tautų tėvas perskaito raštelį, nusijuokia ir išsyk patiria insultą. Už durų stovintys sargybiniai išgirsta bumbtelėjimą, tačiau, nenorėdami trukdyti Josiaus ramybės, į tai net nereaguoja. Kitą rytą Josifą, gulintį savo šlapimo klane, randa Lavrentijus Berija (Simonas Russellas Beale‘as). Dar net nespėjus Josifui iškeliauti į Amžinąjį šviesų socialistinį rytojų, prasideda kova dėl valdžios. Visi nomenklatūrinio elito feodalai pasimeta, Kremlių apima chaosas, o laikinai Josiaus pareigas perima Georgijus Malenkovas (Jeffrey Tamboras), silpnas ir bevalis žmogus, lengvai pasiduodantis kolegų manipuliacijoms ir, anot filmo kūrėjų, slapta dėvintis korsetą (realybėje bendražygių dėl riebių šlaunų jis pravardžiuotas Melania).

Netrukus išaiškėja dvi svarbiausios figūros, kurių vienai bus lemta perimti Josiaus pareigas. Tai jau minėtas sadistas, psichopatas ir iškrypėlis L.Berija (kurio pedofiliniai pomėgiai atvirai pabrėžiami filme) bei neurotiška nykuma žmogaus pavidalu Nikita Chruščiovas (jį vaidina visiškai į originalą nepanašus Steve‘as Buscemis).

Būtent šios dvi asmenybės vis konkuruoja, kuri jų palenks savo pusėn likusius nomenklatūrininkus, labiau įsiteiks velionio vaikams bei amnestiją dovanos vienam kitam "buržuaziniam nacionalistui". Finale viską nulemia linksmas, atvirai pagiežą NKVD bei L.Berijai demonstruojantis ir nešvankius pokštus laidantis Georgijus Žukovas (Jasonas Isaacsas). Berlyną paėmęs generolas, išgirdęs N.Chruščiovo pasiūlymą užversti L.Beriją, iš pradžių pajuokauja, kad jam teks pranešti apie šį pokalbį, o po to pabučiuoja būsimą kukurūzų augintoją į skruostą ir griebia už tarpukojo.

Filmas susilaukė iš tiesų daug kritikos. Rusijoje jis net nebuvo rodytas, mat cenzoriai susijaudino, kad Josifo gerbėjai (kurių yra ir pas mus) gali sukelti riaušes ir kitaip pradėti neramumus. Taip pat juosta susilaukė nemažai kritikos dėl istorijos neatitikimų.

Iš tiesų, kūrinyje nemažai netikslumų. Filmo pradžioje rodomas epizodas iš koncerto iš tiesų nutiko, tačiau viskas įvyko ne tą patį vakarą. Taip pat ir L.Berija buvo eliminuotas ne iš karto, o po kelių mėnesių. Filme Večiaslavas Molotovas vis dar yra SSRS užsienio reikalų ministras, tačiau realybėje iš šių pareigų jis buvo atleistas dar 1949 m., o ir G.Žukovas tuo metu buvo pažemintas pareigose bei ištremtas į provinciją (maršalas po pergalės tapo itin populiari persona Sovietų Sąjungoje).

Antrojo pasaulinio karo ir nacizmo srityse besispecializuojantis britų istorikas Richardas Overy už šiuos netikslumus kritikavo "Stalino mirtį" ir teigė, kad tai – savotiška nepagarba režimo aukoms. Tiesą pasakius, daug kam gali kilti natūralus klausimas, ar viena juodžiausių santvarkų, pražudžiusi milijonus žmonių, kurios nusikaltimų nepripažįsta ne tik Rusija, bet ir Vakarų pasaulis, tinkama tema pokštams?

Atsakysime paprastai – taip, mat tik satyra ir juokas yra gajūs nužudyti tą košmarą, kurio vis dar šaukiasi tūkstančiai žmonių posovietinėje erdvėje ir nemažai naivių vakariečių. Dar daugiau, SSRS ir visas su juo susijęs siaubas, groteskas bei fantasmagorija – yra viena turtingiausių dirvų humorui, tačiau savaime suprantama, tas humoras neturi būti lėkštas, vulgarus ar kvailas, o – subtilus (ir, suprantama, juodas).

Ar tokia yra "Stalino mirtis"? Toli gražu. Šiame filme juntamas tik menkas, tolimas viso to košmaro aidas, iš kurio galėtų gimti ne vienas ir ne du, o šimtai nuostabių filmų. Reikia pabrėžti, kad A.Iannucci lieka ištikimas savo stiliui ir "Stalino mirtyje", kur tiek sovietų santvarka, tiek istorinis laikotarpis, tiek jame veikiantys asmenys ir jų daromi nusikaltimai yra ne pats tikslas, o tik priemonės jam pasiekti, t.y. formos, skirtos pasiųsti žiniai apie lyderystės trūkumą šiuolaikiniame pasaulyje ir idiotų bei vidutinybių žaidžiamus galios žaidimus bei jų uzurpuotą valdžią, tačiau gerai yra ir tiek.

Reikia tikėtis, jog "Stalino mirtis" bent iš dalies paskatins vakariečius rimčiau pasidomėti Sovietų Sąjunga bei jos veikėjų nusikaltimais ir taip prisidės prie pasaulyje vis dar klajojančių marksizmo šmėklų utilizavimo.


Šiame straipsnyje: OskaraifilmaiStalino mirtis

NAUJAUSI KOMENTARAI

ei ei senoliai

ei ei senoliai portretas
neisijauskit su savo ,,nuomones sakimais".jau nebskiriat kur šlikšti apsiseilejus beretė iš tvarto ant komentuojančiu šėka o kur kremlinas savo veiksmais tyčia visuomene i putkino puse lenke.Čia tam kur su maša vis dulk..nasi:DDDD)).Vėsi jus toki.I lapyna jus iš eilės seni klumpia..:D)

El. policija

El. policija portretas
nustatė kad šioje komentarų skiltyje didžiąją komentarų dalį rašo vienas ir tas pat asmuo.Todėl ragina jį laikytis padorumo ir pagarbos kitiems komentuojantiems.IPrimename, kad chuliganizmas bei įžeidinėjimai yra baudžiami

ei ei žiurnalistas!

ei ei žiurnalistas! portretas
pas tave kasdien jei ne putinas tai ukraina.Arba atvirkščiai.Ar ne apie tokius jaunystės 'kamsomolcus' kap tu man dabar kasdien mano baba pasakoja?
VISI KOMENTARAI 10

Galerijos

  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
  • Mažu apsiginsim
    Mažu apsiginsim

    Jonas buvo neramus, vaikščiojo palei sieną, rankoje laikė kačergą. Beveik naują ir iš gero metalo. Tačiau atsirado problema ir Jonui teko svarstyti: kuo geriau gintis – kačerga ar automatu. Žinoma, kad pastaruoju. Bet vėl problema...

    4
  • Velnio sėkla televizijoje
    Velnio sėkla televizijoje

    Likus keliems mėnesiams iki Jekaterinos Svanidzės (1885–1907) mirties, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) nuvyko į Antrojo reicho (1871–1918) miestą Štutgartą, kuriame turėjo vykti Septintasis (1907 m. rugp...

    8
Daugiau straipsnių