Quantcast

Beieškant vaizduotės prasmės

Vienoje interneto svetainių aptikau teiginį: "Vaizduotė – tikrovę pertvarkančio atspindėjimo procesas." Iki šiol maniau, kad vaizduotė yra paslaptingas žaidimų laukas, kurį kontroliuoju aš, o po Kauno fotografijos galerijoje vykusios filosofo, rašytojo, vertėjo Kristupo Saboliaus paskaitos "Ką mato vaizduotės akis?" bandau susivokti, jog tame žaidimų lauke vis dėlto esu kruopščiai kuriamas charakteris.

"Vaizduotė yra intelektui lygus žinių šaltinis. Skirtumas tik tas, kad vaizduotės gebėjimų negalime išmatuoti. Vaizduotė – pasaulio, kuris yra aplink mus, ir pasaulio, kuris yra mūsų viduje, santykis. Jis neapčiuopiamas, tačiau paradoksalu, kad vaizdiniai, kurie susidaro mūsų sąmonėje, turi savo architektūrą ir geometriją", – teigia filosofas.

Iškyla vaizduotės ir įsivaizduojamybės santykio klausimas ir kur tarp šių dviejų dėmenų yra tikrovė. K.Sabolius šiuos tris dėmenis dėlioja tokia seka: vaizduotė – tikrovė – įsivaizduojamybė. "Įsivaizduojamybė yra kalba, o vaizduotė – mūsų unikali šneka", – paaiškina filosofas. Remiantis šiuo teiginiu, suvokiame, kad įsivaizduojamybė lemia mūsų vaizduotę, tad įtikėjimas, kad kiekvieno mūsų vaizduotė yra unikali, sumenksta.

"Įsivaizduokime vyrą ir moterį, stovinčius laivo priekyje. Vyras tvirtai apglėbęs moterį per liemenį ir jie abu žvelgia į tolstantį horizontą. Ką regite?" – klausia K.Sabolius. Tikriausiai ne vienam prieš akis iškyla garsusis kadras iš filmo "Titanikas". Kodėl? Įsivaizduojamybė esanti tam tikra galios forma, todėl mūsų sąmonėje yra įsitvirtinusios klišės, stereotipai. Tai, anot filosofo, – mentalinės žmonių kontrolės forma. Tokia paveiki ji yra dėl to, kad tarp vaizduotės ir tikrovės nėra drastiško skirtumo, nes mes negalime priimti tikrovės grynuoju jos pavidalu. Vis kažką įsivaizduojame apie ją, o tikrasis vaizdas žmogui nėra prieinamas. Pasiekiamas yra tik santykis su tikrove, kurį nulemia įsivaizduojamybė.

Šią mintį iliustruojantis Renesanso dailės atradimas – perspektyva. Būtent ji nulemia požiūrį į tikrovę, nes, naudodamiesi perspektyvos taisyklėmis, galime geometriškai atkartoti tikrovę. Anot K.Saboliaus, perspektyvos išradimas – neklystantis reprezentacinis metodas, kuriuo pasitikime (tačiau tai tik vienas rakursas, iš kurio galime tyrinėti įsivaizduojamybę). Čia labai svarbus yra pats stebėtojas ir jo būsena. Ne veltui anuomet, kai dailininkai piešdavo aplinkoje esančius objektus, buvo naudojamas specialus prietaisas – žvilgsnio stabilizatorius, užrakinantis stebėtojo būseną. Tai leisdavo dailininkui matyti tai, ką reikia matyti, kadangi, keičiantis žiūros taškui, kinta regimas vaizdas, dėl to keičiasi ir jo suvokimas.

Dėl šios priežasties stebėtojo pasyvumas tampa itin svarbus, kadangi mus supanti fiktyvi produkcija (kinas, vaizdo klipai, reklamos, internetas ir pan.) apriboja kūrybiškumą ir mes pasyviai sugeriame mums siūlomus vaizdus.

Tai, kokiu rakursu žvelgiame į objektus, galima vadinti mūsų veikimo būdu – technika, kuri apibrėžia vaizduotės veikimą. Dėl šios priežasties stebėtojo pasyvumas tampa itin svarbus, kadangi mus supanti fiktyvi produkcija (kinas, vaizdo klipai, reklamos, internetas ir pan.) apriboja kūrybiškumą ir mes pasyviai sugeriame mums siūlomus vaizdus. "Čia originalo ir kopijos apibrėžimai apsikeičia vietomis: mes pradedame kopijuoti vaizduotėje įsitvirtinusias schemas, kurias įteigė kino filmai, virtualios socialinės platformos ir pan. Mūsų vaizduotė yra užvaldoma – ištinka kūrybiškumo krizė", – pastebi filosofas. Įvairios meno formos, anot jo, yra praradusios savo apibrėžtis, kadangi bet kuris objektas kasdienybėje yra paliestas kūrybinių industrijų (pvz., dizainerių), todėl viskas yra apgaubta kūrybinio įsivaizdavimo, o tai paralyžiuoja individualų kūrybiškumą, nes už mus viskas buvo įsivaizduota. Kyla klausimas: ką naujo galime įsivaizduoti ir apskritai kokia yra vaizduotės prasmė?

"Todėl šiuolaikiniai menininkai ieško būdų pasiūlyti pradinę logiką, kuri dar nėra apibrėžta, taip sudrebindami archeologinį paveldą (kuris yra paremtas ideologija, įtvirtinančia fantastinius naratyvus), ir suteikti erdvę vaizduotės išsilaisvinimui, atsisakant vienos įsivaizdavimo formos. Kūriniuose perteikiami simboliai neturi apibrėžtos formos ir gali prisijungti kitas (čia atsiranda vieta utopinei vaizduotei, kuri sąveikauja su prasmėmis, sukurtomis apie ateitį). Tai fikcija, kuri pasižymi logika ir kuria prasmes, kurių negalime nuspėti", – aiškina K.Sabolius. Formuojama emancipacinė vaizduotė suardo archeologinės vaizduotės pastatus ir leidžia viską kurti ant jos griuvėsių – pradėti iš naujo.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Gintare

Gintare portretas
Apie kokius šiuolaikinius kūrinius kalbama paskutinėje teksto pastraipoje? Ar būtų galima gauti pavyzdžių?

va va gi toki patys ,,kralikai,,,

va  va  gi  toki patys  ,,kralikai,,,  portretas
tratina vienas kita ir to filosofo ir tavo galveleje tapant ,,,paveiksla,,,, todel ir gaunasi tai kas gaunasi ...visiska abracadabra
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    18
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
Daugiau straipsnių