Quantcast

Teisėsauga perspėja, kad Vyriausybė kėsinasi į jų nepriklausomumą

Teisėsaugos ir priežiūros institucijos perspėjo, kad Vyriausybė gali suvaržyti jų nepriklausomumą, jei bus patvirtintas Finansų ministerijos siūlymas keisti biudžeto sudarymo principus.

Pagal ministerijos registruotą įstatymo projektą, Vyriausybės nariams būtų pavedama koordinuoti tam tikras viešosios politikos sritis, o įstaigų vadovai turėtų su ministrais derinti strateginius tikslus ir jų rodiklius.

Konstitucinio Teismo pirmininkas Dainius Žalimas pareiškė, kad priėmus įstatymą būtų sudaromos prielaidos teisingumo ministrui kontroliuoti Konstitucinio Teismo veiklą, o tai „nesuderinama su teismų nepriklausomumo principu“.

„Teismų veikla nėra ir negali būti Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai ar kuriai nors kitai vykdomosios valdžios institucijai priskirta valdymo sritis“, – rašoma D. Žalimo parengtoje išvadoje.

Teismų veikla nėra ir negali būti Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai ar kuriai nors kitai vykdomosios valdžios institucijai priskirta valdymo sritis.

Jo teigimu, Finansų ministerijos siūlomas projektas „galėtų būti vertinamas kaip mėginimas kėsintis į Konstitucinio Teismo nepriklausomumą“.

Generalinė prokuratūra nuogąstauja, kad naujas modelis sukurtų prielaidas „daryti prokuratūrai politinį, ekonominį, psichologinį spaudimą“.

Ministro koordinavimo kratosi ir Specialiųjų tyrimų tarnyba. Jos direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius teigia, kad „siūlomas teisinis reguliavimas būtų nesuderinamas su STT, kaip pagrindinės antikorupcinės teisėsaugos institucijos Lietuvoje, politiniu ir finansiniu nepriklausomumu“.

Valstybės kontrolierius Arūnas Dulkys teigia, kad jo įstaigos koordinatoriumi paskyrus vidaus reikalų ministrą, politikas įgis teisę daryti įtaką audito nešališkumui ir objektyvumui.

„Finansų ministerijos siūlomas naujasis teisinis reguliavimas akivaizdžiai pažeidžia Valstybės kontrolės savarankiškumą ir nepriklausomumą“, – rašoma A. Dulkio išvadoje.

Panašias pastabas taip pat pateikė Viešųjų pirkimų tarnyba, Ryšių reguliavimo tarnyba, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija. Jos viešai skelbiamos teisės aktų duomenų bazėje.

Finansų ministerija teigia, kad jos siūlomas modelis leistų „valstybės biudžeto asignavimų planavimą aiškiai susieti su valstybės siekiamais strateginiais tikslais“.

„Viešosios politikos sritys susies strateginio planavimo ir biudžeto planavimo procesus bei sukurs prielaidas aiškesnei, skaidresnei valstybės biudžeto informacijai“, – teigia ministerija.

Ministerija siūlo, kad nauja tvarka galiotų sudarant jau kitų metų biudžetą. Projektą pirmiausia turėtų apsvarstyti Vyriausybė, o po to Seimas.

V. Šapoka atmeta kritiką

Finansų ministras Vilius Šapoka atmeta kritiką, kad siūlomi nauji biudžeto sudarymo principai gali pakirsti teisėsaugos ir priežiūros tarnybų nepriklausomumą, bet įstatymo projektą žada tobulinti.

Finansų ministerija su tokiais priekaištais nesutinka ir tikina, kad naujas modelis didintų skaidrumą ir skatintų įstaigas orientuotis į pagrindinius valstybėje siekiamus rezultatus.

„Nereikia bijoti didesnės atskaitomybės visuomenei. Tai – apie skaidrumą, o ne apie kontrolę“, – BNS antradienį atsiųstame komentare sakė finansų ministras.

„Mokesčių mokėtojai nusipelno žinoti, kiek, kur ir kam išleidžiami pinigai. Būtent tam tikslui pokyčiai ir siūlomi. Bet tai yra tik pirminis variantas – mes jį tobulinsime pagal institucijų pateiktas pastabas“, – teigė V. Šapoka.

Ministerija: projektas bus derinamas

Finansų ministerija teigia, kad dabartinė biudžeto rengimo tvarka yra ydinga – biudžetas rengiamas instituciniu principu, išlaidos paskirstomos asignavimų valdytojams, todėl tvirtinant valstybės biudžetą nėra nustatoma, kokioms sritims bei kokiems valstybės strateginiams tikslams pasiekti skiriami asignavimai, nenustatomi siekiami vertinimo rodikliai.

Nereikia bijoti didesnės atskaitomybės visuomenei. Tai – apie skaidrumą, o ne apie kontrolę.

„Tokia esama praktika riboja galimybes susitarti dėl pagrindinių artimiausių metų siekių valstybėje ir neskatina valstybės biudžetinių įstaigų orientuotis į pagrindinius valstybėje siekiamus rezultatus“, – rašoma ministerijos komentare.

Pirminiame variante siūloma išskirti 16 viešosios politikos sričių ir joms koordinuoti priskirti ministrus. Ministerija tikina, kad ministrai „neįgauna jokių teisių paveikti įstaigų savarankiškumo ar nepriklausomumo“.

„Finansų ministerija pažymi, kad šiuo metu siūlomas įstatymo pakeitimo projektas buvo oficialiai pateiktas derinti institucijoms ir visos gautos institucijų pastabos yra vertinamos, ir tik suderinus įstatymo pakeitimo projektą su visoms šalimis, jis bus teikiamas svarstyti Vyriausybei“, – teigiama BNS atsiųstame komentare.

Opozicijos lyderė įžvelgia grėsmių

Seimo opozicijos lyderė liberalė Viktorija Čmilytė-Nielsen teigia, kad naujas modelis reikštų „visos valdžios sutelkimą Vyriausybės rankose“.

„Taip būtų sudarytos prielaidos ministrams daryti įtaką nepriklausomų ir jiems nepavaldžių institucijų biudžetams. Tai prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam valdžių padalijimo principui“, – teigia opozicijos lyderė.

„Valdančiųjų kadencijai einant į pabaigą, imamasi vis didesnį pavojų Lietuvos demokratijai keliančių iniciatyvų, po kuriomis slepiasi dūžtančios politinės ambicijos ir neišsipildžiusios svajonės“, – sakė ji.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
O jūs pasakykit kada valdžioje buvo kitaip,jie norėjo ir nori visada visiems užčiaupti burną.Argi jie klauso žmonių nuomonės,argi jiems rūpi mūsų kasdienybė.O jeigu dar ateis ta šimonytė tai bus visiems amyn, mus pirma laiko suguldys į žemę.O ir dabar pasibaisėtinas gyvenimas.

Juodu

Juodu portretas
Ant balto parasyta konstitucija,o KT vis trauķia dvasias,idomu ,tik is kur???

nafig

nafig portretas
Šis ministras taip pat užlipo ant banano žievės. Tokioje kėdėje sėdintis žmogus turėtų bent jau Kostituciją pasiskaityti bei pasidomėti joje įtvirtinto valdžių padalijimo principais. Be ko iš jo norėti ir reikalauti, jei jau tiek žmogus ribotas...
VISI KOMENTARAI 6

Galerijos

Daugiau straipsnių