Quantcast

2018 metų biudžetas: vieniems išskirtinis, kitiems be fantazijos

Didesni atlyginimai tarnautojams, biudžetininkams, politikams

Seimas po devynerių metų padidino bazinį dydį, pagal kurį skaičiuojamas biudžetininkų, valstybės tarnautojų, pareigūnų, teisėjų ir politikų atlyginimas.

Ketvirtadienį parlamentas įstatymu nustatė, kad kitąmet šis dydis sieks 132,5 euro – dviem eurais daugiau nei šiuo metu.

Vyriausybė norėjo kitąmet šį dydį kelti pusantro euro, tačiau Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas pasiūlė jį didinti labiau – iš pradžių pritarta 137 eurų dydžiui, vėliau jis sumažintas iki 132,5 euro.

Vyriausybė sutiko su 50 centrų didesniu dydžiu, nei pirminis Ministrų kabineto siūlytas variantas, tačiau premjeras Saulius Skvernelis pažymėjo, kad tai pareikalaus papildomų 11 mln. eurų.

Finansų ministerijos duomenimis, norint pareiginės algos bazinį dydį padidinti vienu euru, iš valstybės biudžeto reikia skirti daugiau kaip 21 mln. eurų.

Dabar pareiginės algos bazinis dydis siekia 130,5 euro, jis nesikeitė nuo 2009 – ųjų ekonominės krizės. Iki tol jis siekė 141,9 euro.

Keli parlamentarai siūlė bazinį dydį kelti daugiau, iki 134 ar 137 eurų, tačiau parlamentas tam nepritarė. Taip pat Seimo nariai atsisakė svarstyti „valstiečių“ frakcijos atstovo Naglio Puteikio siūlymą, kad bazinio dydžio padidėjimas Seimo nariams įsigaliotų tik nuo kitos kadencijos.

Socialdemokratas Algirdas Sysas kritikavo Seimo planus atskirais įstatymais smarkiai kelti atlyginimus prokurorams, Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnams, kai tarnautojams padidėjimas tesieks kelis eurus.

„Kodėl paimam vieną ar kitą grupę, ir jiems randam per mėnesį 600–800 eurų padidint, tai nėra jokios problemos, nors biudžete nėra pinigų numatytų, iš kažkokių sutaupytų lėšų, kodėl tik vienai grupei vėl? Jei mes atsakingai priimam sprendimus, nedarykim selektyviai, matykim visus Lietuvos žmones, jie šiandien sėdi prie televizorių ir žiūri, ką mes išdarinėjam“, – sakė A. Sysas.

Konservatorė Gintarė Skaistė sakė, kad „šiandien prioritetas aiškiai buvo ne valstybės tarnautojų algų didinimui“. „Jeigu nuspręsta, kad didinama bazinis dydis pusantro procento, kai tuo tarpu metinė infliacija yra 2,7 proc., tai ką mes čia didinam ir ar išvis kas nors tą dalyką pajaus“, – sakė G. Skaistė.

Povilas Urbšys, anksčiau irgi nesėkmingai siūlęs parlamentarų algų augimą dėl bazinio dydžio padidėjimo nukelti kitai kadencijai, teigė, jog Seimo nariai „perbraukėme gerą norą pasakyti, kad norime teisingumo“.

„Aš pritariu ką tik išsakytai nuomonei, kad mes tuos gerus norus ką tik perbraukėme, nes 70 proc. žmonių, kuriems bus padidinti atlyginimai, tai bus tik šeši–dešimt eurų, didesne dalimi pasididins tie, kurie uždirba daugiausiai, mes, Seimo nariai, esame tie, kurie gausime didžiausią naudą iš šio dalyko“, – kalbėjo P. Urbšys.

„Agituoju mažiausias algas gaunančius žmones atsakyti į jūsų šitą gėdingą sprendimą masiniu streiku“, – po balsavimo dėl jo pasiūlymo replikavo N. Puteikis.

Tuo tarpu Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininko pavaduotojas Tomas Tomilinas aiškino, kad šis tarnautojų atlyginimų didinimas – tik pradžia, ir šioje kadencijoje „valstiečiai“ algas didins „ne dešimtimis , o šimtais eurų“.

„Aš tik noriu visiems priminti, kad mes didinam bazinį dydį, mes jį didinam, taip pat aš kolegoms noriu pasakyti – taip,  laikai pasikeitė. Mes algas šioje kadencijoje didinsime ne dešimtimis eurų, o šimtai eurų, ir prokuratūros pavyzdys – geras pavyzdys, kai yra sistemoje pinigai, kai kolektyvai susitvarko savo sistemas algų apmokėjimo ir suranda galimybes, ir taip bus visose kitose sferose. Premjeras dar šiemet žada pateikti Valstybės tarnybos įstatymo pataisas, pagal kurias valstybės tarnyba bus motyvuota ir gerai apmokama“, – į kritiką atsakė T. Tomilinas.

Automobilių mokestis svarstytinas

Finansų ministras Vilius Šapoka sako, kad automobilių mokestis dar labiau padidintų žmonių pajamų nelygybę, tačiau nepaisant to, jis mano, kad mokesčio įvedimą galima svarstyti.

„Taip, toks klausimas yra svarstytinas“, – ketvirtadienį Seime, pristatydamas pakoreguotą kitų metų biudžeto projektą, sakė V. Šapoka.

Parlamentaras Kęstutis Glaveckas klausė, ar Lietuva dar ilgai be šio mokesčio „galės išsiversti“.

Ministras įspėjo, kad automobilių mokestis pirmiausia paliestų mažiausiai uždirbančius žmones. V. Šapoka taip pat mano, automobilių parkas Lietuvoje yra senas.

„Jo didžioji dalis yra gana seni automobiliai, tuo tarpu naujesni dažniau priklauso verslo subjektams, kur jau savo esme netiesiogiai yra taikomas apmokestinimas. Jeigu įvestume automobilių mokestį, pirmiausia jis paliestų mažiau uždirbančius ir tokiu požiūriu gali susidaryti situacija, kad pajamų nelygybę mes dar labiau padidintume“, – Seime kalbėjo ministras.

V. Šapoka pripažįsta, kad šie aspektai „reikalauja diskusijų“.

„Politinė diskusija tikrai vyks ir bent kuriam nors laikui turėtume padėti tašką ir išvadas, verta ar neverta su tuo prasidėti. Bet išsiversti be jų tikrai galima, skiriant dėmesį būtent kovai su šešėline ekonomika“, – kalbėjo V. Šapoka.

Europos Komisijos ir Tarptautinis valiutos fondo ekspertai ne kartą yra rekomendavę Lietuvai mažinti mokestinę naštą dirbantiems asmenims, perkeliant ją kitiems šaltiniams, įskaitant ir automobilių mokesčiui.

2014 metų pradžioje tuometinė Algirdo Butkevičius Vyriausybė svarstė idėją įvesti automobilių mokestį, tačiau neradus sutarimo, jos buvo atsisakyta.

Visuotinis NT mokestis ir turto deklaravimas

Finansų ministras įsitikinęs, kad visuotinis nekilnojamojo turto (NT) mokestis didelių pajamų neduos. Pasak Viliaus Šapokos, Tarptautinio valiutos fondo rekomendacijose „atsisakyta griežto tono“, jog Lietuvai būtinas viso NT apmokestinimas.

„Lietuvoje nekilnojamojo turto struktūra yra kiek kitokia nei Vakarų šalyse vien dėl tos priežasties, jog vaučerinė privatizacija padarė tai, jog 90 proc. visuomenės priklauso būstas nuosavybės teise, kai nemažai šalių yra labai plati nuomos rinka ir ženkliai siauresnėj visuomenės daly tas turtas yra sukoncentruotas,“ – ketvirtadienį Seime  sakė ministras, atsakydamas į parlamentarų klausimus dėl NT visuotinio apmokestinimo.

V. Šapoka taip pat pabrėžė, kad Lietuvoje sukaupta NT ir kito turto yra tris kartus mažiau negu vidutiniškai Europos Sąjungos šalyse.

„Tam, kad galėtume įvedę, pavyzdžiui, visuotinį NT mokestį ir gauti bent kažkiek reikšmingesnes pajamas iš šito mokesčio, tas tarifas turėtų būti gana didelis ir ženkliai didesnis nei kitose šalyse“, – pridūrė ministras.

V. Šapoka neatmeta, kad NT mokestis sulauks išsamios diskusijos.

„Štai Estijos pavyzdys – estai išsiverčia. Manau, kad šiuo momentu visą dėmesį reikėtų sutelkti būtent skatinant sąžiningai mokėti mokesčius, kad mokesčius mokėti būtų madinga. Tie, kurie piktnaudžiauja, nekreipdami į nieką dėmesio, jiems taikyti ženkliai labiau atgrasančias sankcijas“, – Seime kalbėjo V. Šapoka. 

Seimas brangesnį nei 220 tūkst. eurų gyventojų NT nuo kitų metų apmokestino progresiniais 0,5–2 proc. tarifais, kurie priklausys nuo NT vertės. Dėl to į biudžetą planuojama surinkti papildomai 2 mln. eurų pajamų. 

Dabar 220 tūkst. eurų vertę viršijanti gyventojų NT dalis apmokestinama 0,5 proc. tarifu.

Seimas pakeitė savo poziciją ir atsisakė ankstesnių planų įteisinti visuotinį turto deklaravimą.

Parlamentas ketvirtadienį pritarė Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko „valstiečio“ Stasio Jakeliūno pataisai, kuria jis siūlė atšaukti Seimo rugsėjo pabaigoje priimtą sprendimą įpareigoti turtą deklaruoti visus gyventojus, sulaukusius 18 metų. Už pataisą balsavo 84 Seimo nariai, prieš – 9, susilaikė konservatorius Kazys Starkevičius.

Biudžeto ir finansų komiteto narys „valstietis“ Viktoras Rinkevičius tikino, kad sprendimas „įneš daugiau skaudrumo“.

Socialdemokratų darbo frakcijos nariai siūlė visiems pilnamečiams, kurių Lietuvoje yra 2,3 mln., deklaruoti neregistruotą turtą, pavyzdžiui, lėšas bankuose, nebaigtą statybą, meno kūrinius, brangenybes.

Seimo svarstymai, ar įteisinti visuotinį turto deklaravimą, užgožė prezidentės Dalios Grybauskaitės siūlymą praplėsti žmonių, kuriems būtų privalu deklaruoti turtą ir pajamas, ratą. Seimas pritarė šalies vadovės iniciatyvai į deklarantų sąrašą įtraukti akcinių bendrovių, viešųjų įstaigų, kurių akcininkė yra valstybė ar savivaldybė, vadovų pavaduotojus ir jų šeimas.

Taip pat teikti deklaracijas Seimas įpareigojo savivaldybių įmonių vadovus, jų šeimos narius, biudžetinių įstaigų vadovus, jų pavaduotojus, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojus, kandidatus į valstybės politikus ir Europos Parlamento narius.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Jonas

Jonas portretas
Dar vienas asilas islindo.majauskinis. Idomu ar jis apie biudzeta ismano is patirties finansinese aferose? Va ten tai buvo fantaziju prichatizuojant kuro aparatura.ar ne ?
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių