- Virginija Skučaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
-
Rizikinga ekskursija virš Baltijos kelio
Prieš 25 metus skridusieji virš Baltijos kelio buvo bendraminčiai, kurių ne vienas buvo pakviesti paskutinėmis valandomis prieš pakylant lėktuvu AN2 iš anksto užsakytam ir sumaniai "Aerofloto" panosėje suplanuotam ekskursiniam skrydžiui.
Prieš 25 metus skridusieji virš Baltijos kelio buvo bendraminčiai, kurių ne vienas buvo pakviesti paskutinėmis valandomis prieš pakylant lėktuvu AN2 iš anksto užsakytam ir sumaniai "Aerofloto" panosėje suplanuotam ekskursiniam skrydžiui.
Prie vairo – visa Lietuva
Visą karštą 1989 m. rugpjūčio 23-iosios šeštadienį per Lietuvos radiją sklido dabar visiems gerai pažįstama daina "Bunda jau Baltija", buvo koordinuojami pagrindiniais šalies keliais plūdę automobilių srautai – tokios jų gausos dar niekas nebuvo matęs. Atrodė, kad visa Lietuva sėdo prie vairo. Daugybė kauniečių automobilių jau tos dienos viduryje stovėjo pakelėse, nes lėtai judant Baltijos kelyje Kaunui skirtos atkarpos link, perkaisdavo varikliai.
"Važiuosi savo automobiliu į Baltijos kelią? Negi negirdi per radiją, kas dedasi Lietuvos keliuose? Garantuoju, kad šeimą netoli nuo Kauno tenuveši. Geriau skrendam 18 val. drauge", – įtikinamai kalbėjo į Aleksoto aerodromą tą dieną užsukusiam kolegai Edvardui Slušniui aviacijos grandies vadas Eitautas Bakūnas, stovėdamas prie naujo AN2 lėktuvo.
Ekskursijos oru sumanytojas
Būtent minėtu AN2 lėktuvu rugpjūčio 23-iosios pavakarei buvo užsakytas anksčiau suplanuotas ekskursinis skrydis gerai apgalvotu, sutampančiu su Baltijos kelio trasa, maršrutu Kaunas–Ukmergė–Panevėžys–Kaunas. Mintis skristi virš Baltijos kelio šovė į galvą E.Bakūnui.
Jis, lankydamasis Kauno turistų klube ir kalbėdamasis su anuomečiu jo vadovu Antanu Zakarka bei ekskursijas organizavusio kooperatyvo "Kuprinė" vadovu Kaziu Damulevičiumi, pasiūlė tą istorinę Lietuvai dieną suorganizuoti ekskursinę kelionę lėktuvu virš Baltijos kelio trasos. Buvo suplanuota paskraidinti dvylika žmonių, skrydžio kaina – po 180 rublių už valandą.
Įspūdžio nepamirš niekada
"Niekad neužmiršiu to skrydžio atmintiną visai tautai dieną. Aš, turėdamas tam tikras pareigas Kauno aviabūryje, tą šeštadienį atvažiavau į Aleksoto aerodromą. Ten sutikau E.Bakūną, kuris netikėtai man pasiūlė skristi su juo lėktuvu AN2. Žinoma, sutikau. Negalėjau praleisti tokios puikios progos pažvelgti į bundančią Lietuvą, kurios vien pavadinimas mums, lakūnams, buvo šventas. Ne tik šventas, bet ir kažkas gerokai daugiau", – teigė E.Slušnys, perduodantis savo žinias būsimiems lakūnams.
Pasak pašnekovo, kai buvo užsakytas ekskursinis skrydis, dar niekas neįsivaizdavo Baltijos kelio masto. Tik paskutinėmis dienomis pradėta tai suvokti.
Lėktuvas AN2 iš Aleksoto aerodromo pakilo 18 val. ir nuskrido Jonavos, Ukmergės link. Padaręs lėktuvu ratą virš Lietuvos prezidento Antano Smetonos dvaro, stovinčio ant Lėno ežero kranto, E.Slušnys pastebėjo prie Ukmergės Vytauto Tamošiūno pilotuojamą lėktuvą, iš kurio išilgai Baltijos kelio, ant stovinčių žmonių galvų milžiniškus kiekius gėlių barstė Petras Bėta su žmona.
E.Slušniui pavyko pasišnekėti su V.Tamošiūnu radijo ryšiu. Tuo metu gėlės Baltijos kelyje buvo mėtomos ir iš kito lėktuvo, kurį pilotavo Povilas Kiserauskas, Antanas Jančiukas ir Kazimieras Šalčius.
Norėtų pamatyti filmą
"Pasukę Panevėžio link, ore sutikome savadarbiu lėktuvėliu "Egzotika" skrendančius brolius Vaineikius, o už Pasvalio, netoli Pumpėnų, pasisveikinome su Vladu Kensgaila, pilotuojančiu savąją "Aušrą". Į Kauną parskridome (antrasis pilotas buvo Liudas Ganusauskas) maždaug tuo pačiu maršrutu. Aleksoto aerodrome nusileidome apie 9 val. vakaro. Drauge su manimi skridusiam sūnui Edvardui anuomet tebuvo trylika metų. Jis buvo vienas iš dvylikos lėktuvo keleivių. Vienas jų filmavo viso skrydžio metu. Dabar tai unikalūs kadrai. Norėčiau juos pamatyti, nes mano gyvenimo aplinkybės susiklostė taip, kad iki šiol tos filmuotos medžiagos nesu matęs", – pasiguodė lakūnas.
Filmuota medžiaga surasta
"Kauno dienai" pavyko išsiaiškinti, kas filmavo to istorinio skrydžio metu ir kur tas filmas yra dabar. E.Slušniui bus padovanota kompaktinė plokštelė su užfiksuotais per skrydį dokumentiniais kadrais.
Aleksote gyvenantį Joną Klėmaną – unikalios filmuotos medžiagos autorių, anuomet dirbusį Kauno politechnikos instituto kino studijoje, į istorinį skrydį pakvietė turizmo kooperatyvo "Kuprinė" vadovas K.Damulevičius, sudaręs turistinės paslaugos sutartį su Aleksote veikusiu Kauno aviacijos būriu.
Būtent jis, K.Damulevičius, parinko į tą skrydį bendraminčių grupę, kurioje buvo Virginijus Sapranavičius su sūnumi, Vytautas Juodis, Antanas Sadeckas, Steponas Stankevičius, J.Klėmanas ir kiti kauniečiai.
Išsaugojo kamerą
Pasak J.Klėmano, Aleksoto aerodromo apsaugos žmonės "nepastebėjo" po jo švarko atlapu paslėptos filmavimo kameros, nors taisyklės draudė tokius daiktus įsinešti į lėktuvą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimui pasiūlyta atsisakyti reikalavimo tvirtinti paramos sutartį pas notarą2
Seimas imasi svarstyti Civilinio kodekso (CK) pataisas, siūlančias supaprastinti paramos nevyriausybininkams teikimo procedūrą. ...
-
Dėl snygio elektros tiekimas neatnaujintas dar 13 tūkst. vartotojų2
Dalyje Lietuvos naktį iš pirmadienio į antradienį iškritus šlapiam sniegui, elektros dar neturi 13 tūkst. vartotojų, praneša „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO). ...
-
Seimas leido atverti dar daugiau įmonių svarbių duomenų
Seimas pagerino duomenų prieinamumą ir platesnį jų naudojimą – tikimasi, kad tai padės kurti naujas ir plėtoti esamas elektronines viešąsias paslaugas ir produktus, paskatins spartesnę verslo plėtrą. ...
-
Ugniagesiai per parą pašalino 120 nuvirtusių medžių, iškrito rekordinis kiekis kritulių1
Ugniagesiai gelbėtojai per parą vyko šalinti 120 nuo stipraus vėjo ir sniego virtusių medžių, iššūkių kėlė ir pastarosiomis dienomis iškritęs neįprastai gausus šiuo metų laiku sniegas. ...
-
Sodybos kieme – it fronto linijoje: šoviniai skrieja ir į namą, ir į daržą8
Panevėžio rajone – tarsi ant fronto linijos stovinčios sodybos istorija. Savininkas tikino, kad jau dvejus metus jo kiemą iš nuomojamos šaudyklos apšaudo ten besilankantys žmonės. Šaudyklos savininkas netiki, nors jam ro...
-
Ugdymo įstaigose – pažeidimai dėl maitinimo: „sustresavo“ moterys3
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) kasmet tikrina ugdymo įstaigų valgyklas. Deja, pažeidimai dažnai kartojasi, o kartais specialistai randa ir itin grubių. Štai vienos Šiaulių progimnazijos vadovui teko aiškintis dėl...
-
Apie į Lietuvą grįžusią žiemą: tiek sniego balandį – daug4
Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba skelbia, kad per praėjusias 24 val. snaigės krito visoje šalyje, tačiau ženklesnis sniego kiekis ant žemės paviršiaus susikaupė tik šiauriniuose rajonuose. ...
-
Apie sugrįžusią žiemą – iš kelininkų lūpų: nieko labai ypatingo neįvyko2
Įpusėjus pavasariui – sugrįžo žiema. Nuo pat ankstyvo ryto vakar visoje Lietuvoje kelininkai skubėjo valyti kelių ir barstyti druskos, kurios jau iki pietų buvo išbarstyta apie 22 t. Tačiau net ir didelės kelininkų pastangos negali užt...
-
Seimas leido į pratybas „Baltijos operacija“ atvykti iki 10 tūkst. kitų valstybių karių3
Seimas antradienį specialiu nutarimu leido atvykti iki 10 tūkst. kitų valstybių karių į birželį vyksiančias tarptautines pratybas „Baltijos operacija 2024“. ...
-
PAGD: griežtinamos atliekų pavojingų ir nepavojingų atliekų tvarkymo ir laikymo taisyklės
Atsižvelgus į pastaruoju metu atliekų tvarkymo vietose kilusius gaisrus, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) griežtina pavojingų ir nepavojingų atliekų tvarkymo ir laikymo taisyklės. ...