- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prieš trylika metų Lietuvos miestuose greitis buvo sumažintas nuo 60 iki 50 km/val. O dabar Europoje vis labiau girdimas balsas tų, kurie siekia, kad transporto greitis miestuose būtų sumažintas iki 30 km/val. Idėjos šalininkai skaičiuoja, kad prie jų iniciatyvos jau prisijungė apie 170 miestų.
Daugiau saugumo
Europos miestuose pastaruoju metu ėmė daugėti vadinamųjų lėto eismo gatvių. Jose leidžiamas maksimalus greitis siekia vos 30 km/val. Tokių gatvių itin daug Londone, Paryžiuje, Madride, Berlyne, Helsinkyje, Briuselyje ir kituose miestuose. Ypač daug tokių gatvių atsiranda šalia mokyklų ir darželių, miesto centruose, parduotuvių rajonuose ir gatvėse, kuriose gausu dviratininkų ir pėsčiųjų. Kai kurie mažesni Europos miestai pasirenka 30km/val. greičio limitą kaip standartinį greičio limitą mieste. Visuomenės apklausų duomenimis, daugėja ir žmonių, palaikančių 30km/val. greičio limitą miestuose.
Eismo saugumo ekspertai tikina, kad lėto eismo gatvėse susidūrimų padariniai daug švelnesni, ypač tuomet, kai susiduria pėsčiasis ar dviratininkas su motorine transporto priemone.
"Kitaip tariant, kuo didesnis greitis ir transporto priemonės masė, tuo didesnė tikimybė, kad pažeidžiamas eismo dalyvis neišgyvens arba patirs sunkių sužalojimų", – tvirtino Europos Transporto Saugumo Tarybos (ETST) projektų vadovė Dovilė Adminaitė.
Tyrimai rodo, kad pėsčiajam susidūrus su automobiliu, judančiu 50 km/val. greičiu, tikimybė žūti padidėja daugiau kaip penkis kartus, nei susidūrus su automobiliu, judančiu 30 km/val. greičiu. "Lėto eismo gatvės ne tik sušvelnina susidūrimo padarinius, bet ir padeda išvengti eismo įvykių – vairuotojas turi daugiau laiko pamatyti ir reaguoti į susidariusią situaciją, taip pat jis turi daugiau laiko žvilgsniu bendrauti su kitais eismo dalyviais. Beje, lėto eismo gatvės sukuria saugumo jausmą, todėl pradeda daugėti pėsčiųjų ir dviratininkų", – apie gatvių, kuriose maksimalus leistinas greitis neviršytų 30 km/val., pranašumus kalbėjo pašnekovė.
Jos teigimu, sulėtėjęs eismas prisidėtų ir prie kovos su klimato kaita, nes transporto priemonėms judant mažesniu greičiu, į aplinką išsiskiria mažiau išmetamųjų dujų, be to, aplinka tampa draugiškesnė žmogui, nes sumažėja ir automobilių variklių, padangų keliamas triukšmas.
Psichologinė nuostata
Susisiekimo ministerijos (SM) Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė abejojantis, ar greičio sumažinimas miestuose nuo dabar galiojančių 50 km/val. iki 30 km/val. išspręstų avaringumo problemas. "Jeigu šis apribojimas būtų taikomas visoje didmiesčio teritorijoje, neatsižvelgiant į gatvės kategoriją ir paskirtį, pasiektume priešingą efektą – susidarytų spūstys, o vairuotojų nepasitenkinimas tokiu sprendimu labai išaugtų", – tvirtino V.Pumputis.
Iniciatyvos "30km/val. – paverskime gatves saugiomis" generalinė sekretorė Heike Aghte dienraščiui atsiųstame atsakyme teigė, kad pasipriešinimas greičio mažinimui miestuose yra natūralus, tačiau visi miestai, kurie įvedė šį greičio limitą pastebėjo, kad ilgainiui visi tampa patenkinti tokiu sprendimu. "Būtent dėl neigiamo gyventojų požiūrio dauguma miestų 30 km/val. apribojimus pirmiausia įveda pusmečiui ar metams, tačiau vėliau jie ir lieka prie tokio sprendimo", – tvirtino H.Aghte.
Pasak pašnekovės, kol kas 30 km/val. mieste taisyklė yra tik išimtis, o 50 km/val. yra visiems priimtina norma, būtent todėl dauguma vairuotojų nenori sutikti su tokiu greičio sumažinimu. "Tai normali psichologinė priežastis", – trumpai apibendrina H.Aghte.
Greitis jau ribojamas
Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras teigė, kad toks maksimalus greitis galimas mažo intensyvumo ar miegamuosiuose rajonuose esančiose gatvėse, tačiau būtų labai sunku įsivaizduoti, kad, esant dideliam transporto srautui, toks greitis būtų numatytas magistralinėse miesto arterijose.
"Pavyzdžiui, Kauno miesto Saugaus eismo komisija jau yra paskelbusi visą Senamiestį gyvenamąja zona. Tai reiškia, kad visose gatvėse, esančiose Senamiestyje, maksimalus leistinas greitis yra net mažesnis ir siekia 20 km/val.", – atkreipė dėmesį pašnekovas. Taip pat jis tvirtino, kad atsižvelgiama į saugaus eismo specialistų reikalavimus ir gatvėse, kur intensyvus pėsčiųjų ar dviratininkų eismas arba jiems nėra tinkamų sąlygų saugiai judėti. Čia greitis pagal rekomendacijas sumažintas iki 30 km/val. Kaip vieną tokių, P.Keras išskyrė A.Smetonos alėją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje2
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Papasakojo, kaip miške pasiklydęs tarnybinis šuo grįžo pas šeimininką2
Nekasdienė situacija nutiko Panevėžio rajone. Pasiklydusių žmonių ieškoti išmokytas tarnybinis šuo miško platybėse dingo pats. Paskelbta net paieška, pakeltas dronas. Pasirodo, Roksis, toks tarnybinio šuns varda...
-
Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovu siūloma skirti M. Kairį
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska (Evelina Dobrovolska) Lietuvos kalėjimų tarnybos (LKT) vadovu siūlo skirti dabartinį įstaigos direktoriaus pavaduotoją Mindaugą Kairį. ...
-
Į Lietuvą pratyboms atvyksta JAV karinė technika7
Penktadienį Lenkijos - Lietuvos sieną kirto pirmoji JAV kariuomenės 2-ojo kavalerijos pulko karinės technikos kolona, pranešė Lietuvos kariuomenė. ...
-
Laisvės alėjoje kepa ir šakočius, ir sūrius2
Laisvės alėjoje karaliauja ūkininkai, tautodailininkai ir amatininkai. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ dalyvių stalai lūžta nuo mėsos, pieno, duonos, tekstilės, molio, juvelyrinių ir kitokių gaminių, dirbinių. ...
-
Kas ir kokiu atveju pripažįsta žmogų nepakaltinamu?2
Teismo esate pripažintas nukentėjusiuoju, bet nusikaltėlis – nepakaltinamas. Ar jums bus atlyginta žala ir kada žmogus laikomas nepakaltinamu? Į šiuos klausimus LNK atsakė Baudžiamosios ir baudžiamojo proceso teisės komiteto narys advoka...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Komendantūros: dažniausiai užduodami klausimai2
Kiekvienas žmogus turi žinoti savo vaidmenį valstybės gynyboje ir įgyti praktinių gebėjimų, reikalingų priešintis, nes žinios suteikia užtikrintumo, teigia Krašto apsaugos ministerija. Tam, kad visi suprastų savo vaidmenis, Lietuvos k...
-
Prezidentūra sureagavo į L. Kasčiūno siūlymus: tai negali vėlinti divizijos įgyvendinimo datos5
Krašto apsaugos ministro Lauryno Kasčiūno siūlymai stiprinti oro gynybą bei etapais didinti tankų pajėgas negali pavėlinti užsibrėžto divizijos suformavimo termino, teigia Prezidentūra. ...
-
Vilniaus savivaldybė pritarė naujojo darželio Perkūnkiemyje projektui3
Vilniaus miesto savivaldybė pritarė naujo, 290 vaikų talpinančio darželio Perkūnkiemio rajone projektui. Skelbiama, kad gavus statybų leidimus, darbus tikimasi pradėti kitų metų pradžioje. ...