Quantcast

Kaltinimas, kad žmonės tampa vis mažiau raštingi, – nepagrįstas?

Daug kas teigia, kad kalba prastėja, žmonės yra mažiau raštingi, negeba sklandžiai reikšti minčių, bet iš tikrųjų gerai, kad kalba keičiasi pagal tai, kaip keičiasi aplinka, LRT KLASIKAI sako Kauno technologijų universiteto Šiuolaikinių kalbų ir tarpkultūrinės komunikacijos katedros profesorė Vilmantė Liubinienė.

„Žmonės, kurie laužo taisykles, visų pirma turi jas žinoti – tam, kad sukurtum naują darinį, santrauką ar kitaip išreikštum savo mintis, turi žinoti, kaip taisyklingai tuos dalykus išreikšti. Taigi [...] vyksta žaidimas su kalba, kuris yra sveikintinas, nes kalba vystosi ir atsiranda naujų kalbos formų (pvz., internetinė kalba)“, – pabrėžia mokslininkė.

– Ar mes gyvename skaitymo kultūroje?

– Manau, kad gyvename skaitymo kultūroje, nes skaitome daug daugiau negu anksčiau, tik skaitymo būdas yra kitoks. XIX a. buvo knygos kultūros amžius, XX a. – jau kino kultūros amžius, o XXI a. gali būti žmogaus ir kompiuterio sąsajos amžius. Tai reiškia, kad mes skaitome jau ne knygas, o ekrane esantį tekstą ir skaitome jį kitaip.

– Kaip skiriasi skaitymas ekrane nuo skaitymo puslapyje?

– Puslapis diktuoja labai nuoseklų skaitymo būdą: žmogus susikaupia, skaito ilgai, nuosekliai, išlaiko eiliškumą, paprastai skaito nuo pradžios iki galo. O ekrane labai sunku ilgai išlaikyti dėmesį, nes blaško ž aplink vykstantys dalykai, tad skaitymas yra fragmentiškas. Kitas dalykas, kompiuterio ekrane skaitoma laikantis F modelio. Jakobas Nielsonas Amerikoje atliko tyrimus ir analizavo, kaip skaitant akis keliauja ekranu.

Pastebėta, kad pirmiausia ra skaitoma pirma pastraipa, pirma eilutė, toliau keliaujama šiek tiek žemyn, tada vertikaliai – antra pastraipa ir tada vėl slenkama žemyn. Susidaro F raidės modelis, tik F reiškia ne vien formą, kaip skaitome ekrane, bet ir greitį – fast. Skaitome galbūt greičiau, nes norime greitesnio rezultato, bet ne viską įsisąmoniname. Taigi skaitydami ekrane tiesiog fragmentiškai šuoliuojame nuo vienos pastraipos iki kitos, o dažniausiai iš viso skaitomos tik antraštės arba tik pirmos pastraipos pirmas sakinys, antros pastraipos antras sakinys ir keliaujama toliau.

Galbūt išmaniuosiuose įrenginiuose skaitome kitaip, nes ten vyrauja vaizdas ir mažame ekrane nėra tiek vietos, kad būtų įmanoma skaityti ilgą tekstą. Ten dažniausiai ta pati žinia perduodama grafiniais vaizdais, vaizdo įrašais ar paveikslėliais. Turinys perduodamas visai kitais būdais, todėl žmogus greituoju būdu stengiasi surasti dominančią žinutę ir tada jau galbūt šiek tiek pasigilinti į turinį. Taigi žmonės skaito labai daug, bet kitaip.

– Informacija perduodama kitais būdais, ko gero, kitais būdais ir suvokiama. Kaip tai keičia mūsų mąstymą, gebėjimą suvokti tekstą?

– Atitinkamai keičiasi ir pasaulio suvokimas, pasaulėžiūra. Šiuolaikinis žmogus nebesugeba sutelkti dėmesio ir gilintis į kažką labai ilgai. Jis nori viską gauti čia ir dabar, labai greitai. Fragmentiškumas prie to ir veda. Taigi šiais laikais tikrai labai trūksta giluminių studijų. Žmogus negaišta laiko skaitydamas sudėtingus kūrinius, jei tai nėra jo konkretus darbas. Jis tiesiog stengiasi sugauti informaciją, bet ji paviršutiniška. Dėl to ir galime sakyti, kad šiuolaikinis žmogus dažnai nueina lengviausiu keliu, o tai gali paaiškinti, kodėl kartais sunkūs tekstai, prie kurių reikia pasėdėti ir pamąstyti, nėra populiarūs.

Kitas dalykas – ne tik skaitome, bet ir rašome daugiau. Praktiškai kiekvienas vartotojas dabar yra ir rašytojas: kiekvienas žmogus, ypač jaunas, prisijungęs prie socialinio tinklo, ne tik skaito, kas yra parašyta ar kas bandoma perteikti kitomis priemonėmis, bet ir komentuoja, atsako, pats kuria ir dalijasi kažkokia medžiaga. Viena vertus, tai labai gerai, nes skatina kūrybiškumą, bendruomeniškumą. Kita vertus, tie tekstai dažnai nėra apmąstyti, netgi rišlūs, kartais netgi tokie, kurių  ir skaityti nesinori.

Praktiškai kiekvienas vartotojas dabar yra ir rašytojas: kiekvienas žmogus, ypač jaunas, prisijungęs prie socialinio tinklo, ne tik skaito, kas yra parašyta ar kas bandoma perteikti kitomis priemonėmis, bet ir komentuoja, atsako, pats kuria ir dalijasi kažkokia medžiaga.

– Esate rašiusi, kad nors ir skaitome, ir rašome daugiau, raštingesni netampame. Kas yra raštingumas šiandien ir kuo jis skiriasi nuo tradicinio raštingumo?

– Sakyčiau, kad, be tradicinio raštingumo sampratos, žmogus įgyja dar labai daug įvairių gebėjimų, kuriuos galime pavadinti skaitmeninio (arba informacinio) raštingumo gebėjimais. Be tradicinių gebėjimų, žmogus dar įgyja gebėjimą skaityti, interpretuoti vaizdus, paveikslėlius,  grafinę medžiagą, netgi garsus, muziką – visas papildomas priemones, kurias galime vadinti paralingvistinėmis priemonėmis. Šie papildomi dalykai šiais laikais vyrauja visoje aplinkoje.

Taigi atsiranda gebėjimas ne tik skaityti prasmes, perteikiamas per vaizdus ar garsus, bet ir gebėjimas kritiškai vertinti visą informaciją, kurią gauname alternatyviomis priemonėmis. Taip pat yra gebėjimas kurti informaciją ir ja dalintis, bendruomeniškumas, gebėjimas daugelį dalykų atlikti vienu metu, derinti įvairius raiškos būdus, tapti tinklo dalimi. Visi šie bruožai sudaro skaitmeninį raštingumą, kuris šiais laikais ypač svarbus tiek jauniems, tiek vyresniems žmonėms.

– Akivaizdu, kad į raštingumo sąvoką patenka gerokai daugiau sričių negu iki šiol. Viena vertus, tai praplečia galimybes, kita vertus, gal čia yra ir pavojų?

– Sakykim, yra lingvistų, kurie teigia, kad šiais laikais kalba prastėja, žmonės yra mažiau raštingi, negeba sklandžiai reikšti minčių ir raštu, ir žodžiu, o tai jau didžiulis pavojus. Bet drįsčiau abejoti, nes, kaip teigia britų lingvistas Davidas Crystalas, kalba iš tikrųjų keičiasi labai mažai ir gerai, kad kalba keičiasi pagal tai, kaip keičiasi aplinka. Iš tiesų tie žmonės, kurie laužo taisykles, visų pirma turi jas žinoti – tam, kad sukurtum naują darinį, santrauką ar kažkaip kitaip išreikštum savo mintis, pirmiausia turi žinoti, kaip taisyklingai tuos dalykus išreikšti.

Taigi čia, kaip teigia D. Crystalas, vyksta žaidimas su kalba, kuris yra sveikintinas, nes kalba vystosi ir atsiranda naujų kalbos formų (pvz., internetinė kalba). Taip, ji kitokia, bet tai – kitoks kalbos variantas, kitas registras. O kai grįžtame į įprastą kasdienę veiklą, vartojame norminę kalbą. Tik reikia skirti, kur yra norminė kalba, o kur – galimybė pažaisti su kalba. Gebėjimas atskirti skirtingus kalbos variantus taip pat yra skaitmeninio raštingumo dalis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Geofizikas proistorikas inž. ROMUALDAS ZUBINAS

Geofizikas proistorikas inž. ROMUALDAS  ZUBINAS  portretas
Majai paliko informaciją - "įrašus" akmenyje - kurie praneša, kad ŽEMĖJE buvo laikas, kai PARA trūkdavo 16 ir buvo, kai trūkdavo - 36 valandas!" Mūsų laikais, kaip žinome, PARA Žemėje trunka 24 valandas!. Majų informaciją galima buvo PAŽINTI tiktai pasitelkus į pagalbą KETVIRTĄJĮ ŽEMĖS AŠIES FIZINĮ JUDĖJIMĄ, kurį, jau prieš 10 metų ATRADO kaunietis inž. ROMUALDAS ZUBINAS!!!

VISAI NEPAGRISTAS KALTINIMAS

VISAI NEPAGRISTAS KALTINIMAS portretas
VISI MOKAME RASITI LETUVISKAI, GERAI RASOME - PATI ZURNALISTE NEMOKA RASITI, O SIAIP AS ESKAU MERGYNOS BE TABU, ATSTUMAS NE KLIUTIS

Danute

Danute portretas
Del skaitymo.skaite zmones knygas,skaito ir skaitys.skaito nuo tada kai atsirado pirmasis rastas.yra tai zmogaus samoneje,skaityti ir skaitys.tik nepradekit visokiu niekalu skleisti.taciau yra beda su. Zurnalistika.va cia tai tikra geda.paraso koki sakini,tas sakinys tai grynai sovietu laiku sukis,nemokate sakiniu graziai sudelioti.va cia tai reikia skaityti ir rasyti mokytis.gal ne teisybe.
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių