- Vilija Andrulevičiūtė, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ar kada susimąstėte, kodėl lėktuvo salone negroja muzika? O gal svarstėte, kas nutiktų, jei skrydžio metu į orlaivį trenktų žaibas?
„Small Planet Airlines“ specialistai sako, kad visos lėktuvo skrydžiui ir valdymui reikalingos sistemos yra sudubliuotos, tad net jei žaibas ir padarytų žalos, būtų galima saugiai nusileisti. Taip pat atskleidžia, kad kai kurių skrydžių kompanijų lėktuvuose galite išgirsti ir muzikos.
Kodėl kylant ir leidžiantis lėktuvui turi būti pakeltos langų uždangos?
Nors lėktuvas – saugiausia transporto priemonė ir avarijos tikimybė yra labai menka, tuo atveju, jei ji vis dėlto įvyktų, pakeltos langų uždangos leistų gelbėtojams matyti, kas vyksta lėktuvo salone. Turėdami galimybę pro langus matyti, kas vyksta lauke, keleiviai taip pat galėtų lengviau orientuotis.
Kodėl leidžiantis lėktuvui pritemdoma šviesa?
Lėktuve šviesos pritemdomos tam, kad keleivių ir įgulos narių akys priprastų prie prieblandos. Jei kartais tektų evakuotis iš lėktuvo, tai leistų geriau orientuotis – pamatyti išėjimo nuorodas ir pavojaus šaltinius.
Kodėl lėktuvo langai – apvalūs? Ir ar tiesa, kad juose esanti skylutė skirta sureguliuoti slėgiui?
Apvali langų forma lėktuvų gamintojų yra pasirinkta kaip techniškai tinkamiausia. Lėktuvas yra taip sukonstruotas, kad skrendant salone slėgis yra didesnis nei išorėje. Dėl atsiradusio slėgio skirtumo lėktuvo korpusas šiek tiek išsiplečia. Aplink langus spaudimas pasiskirsto netolygiai ir ypač stipriai veikia langų kampus, tad tose vietose net gali atsirasti įtrūkimų. Jei langai apvalūs, spaudimas pasiskirsto tolygiau, tad gerokai sumažėja įtrūkimo tikimybė.
Maža skylutė lange išties yra skirta sureguliuoti slėgiui tarp išorinio ir vidinio langų sluoksnio. Ši skylutė (dar vadinama kvėpavimo skylute) užtikrina, kad didesnė slėgio dalis tektų išoriniam sluoksniui – jeigu kas nors jam atsitiktų, keleivius ir įgulos narius nuo staigaus slėgio pakitimo apsaugotų vidurinis ir vidinis sluoksniai. Be to, ši skylutė padeda išvengti langų rasojimo ir apšalimo, kadangi per ją pašalinama drėgmė.
Kodėl orlaivio salone negroja muzika?
Tai priklauso nuo avialinijų ir jose susiklosčiusių tradicijų – yra avialinijų, kurių orlaiviuose keleivių laipinimo metu muzika groja. Pavyzdžiui, „Austrian Airlines“ keleivių laipinimo metu groja Mozarto kūrinius. Tačiau viso skrydžio metu netylanti muzika turbūt ne tik apsunkintų palydovų darbą, bet ir gerokai atsibostų, ypač norintiems pailsėti.
Kas gali nutikti lėktuvui, jei keleiviai nepaklausytų prašymo skrydžio režimu įjungti mobiliuosius telefonus jam kylant/leidžiantis?
Skrydžio metu įjungti mobilieji telefonai bando susisiekti su ant žemės esančiomis ryšio stotimis ir siunčia elektromagnetines bangas. Tai gali trikdyti lėktuvo elektroninių sistemų darbą ir radijo ryšį tarp skrydžių valdymo centro ir orlaivio. Dėl šios priežasties visų keleivių yra paprašoma išjungti mobiliuosius įrenginius arba įjungti skrydžio režimą.
Ar danguje orlaiviui galioja kokie nors greičio apribojimai? Galioja kokios nors nuobaudos pilotui, viršijančiam greitį?
Kitaip nei automobilių keliuose, ore nėra konkrečių greičio apribojimų, kuriuos būtų galimą pažeisti. Skirtingų dydžių ir tipų orlaiviai turi skirtingus greičių diapazonus, kurių ribose jie ir gali saugiai skraidyti. Atsižvelgdami į daugybę faktorių, pilotai pasirenka tinkamą skrydžio greitį. Skrydžių vadovai, valdydami oro eismą, gali nurodyti pilotams pakeisti skrydžio greitį.
Kas nutiktų lėktuvui, jei į jį pataikytų žaibas?
Nors žmonėms dažnai atrodo, kad tai pavojingas reiškinys, tačiau keleiviniai lėktuvai suprojektuoti taip, kad, trenkus žaibui, kritinių sistemų darbas nebūtų sutrikdytas. Visos lėktuvo skrydžiui ir valdymui reikalingos sistemos yra sudubliuotos, tad net jei žaibas ir padarytų žalos, būtų galima saugiai nusileisti.
Ar prieš kiekvieną skrydį vyksta orlaivio patikra? Kas tikrinama?
Prieš kiekvieną skrydį pilotas pats atlieka lėktuvo apžiūrą. Jos metu tikrinama, ar nėra lėktuvo pažeidimų. Kartą į parą lėktuvo techninę apžiūrą atlieka technikai, o detalesnė apžiūra vykdoma kartą per savaitę.
Ar ploti lėktuvui nusileidus įprasta tik tarp lietuvių? Kaip į tai reaguoja įgula?
Ploti lėktuvui nusileidus įprasta tikrai ne vien tarp lietuvių. Visgi pilotai šių plojimų negirdi. Tuo tarpu skrydžių palydovams girdėti plojimus ir padėkas, be abejo, malonu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertinė komisija pateikė išvadą dėl informatikos tarpinio patikrinimo rezultatų
Laikinai Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai (ŠMSM) vadovaujanti Monika Navickienė tikina ketvirtadienį gavusi ekspertinės komisijos išvadas dėl informatikos tarpinio patikrinimo. Pasak jos, ar atlikta analizė keis galutinį patik...
-
Atmintinų dienų sąraše – jaunimo darbuotojams, lituanistinėms mokykloms ir mecenatystei skirtos dienos
Seimas į atmintinų dienų sąrašą įrašė 3 naujas – jaunimo darbuotojams, lituanistinėms mokykloms ir mecenatystei skirtas dienas. ...
-
EŽTT nepriėmė F. Kirkorovo skundo dėl draudimo atvykti į Lietuvą9
Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) nutarė nepriimti Rusijos muzikos atlikėjo Filipo Kirkorovo, kurio koncertinė veikla įvardijama Kremliaus „minkštosios galios“ įrankiu, skundo dėl Migracijos departamento sprendimo uždrausti jam...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Apie gaisrą Medininkų pasienio punkte – naujos detalės9
Medininkų pasienio kontrolės punkto angare ketvirtadienio naktį kilo gaisras, buvo uždarytas eismas. Paaiškėjo ir daugiau detalių. ...
-
Žalgiriečiai kviečia visus į svarbią kovą: savo paramą dabar galite parodyti ir jūs
Ne kartą parodžiusi savo tvirtą poziciją dėl karinės agresijos Ukrainoje, Kauno „Žalgirio“ organizacija ir toliau siekia padėti už savo laisvę kovojantiems ukrainiečiams. „Žalgirio“ krepšininkai prisijungė prie Pakru...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai1
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...
-
Vilniuje kaimynų bendrystę stiprins per dešimt bendruomenių projektų1
Sostinė bendruomenių tradicijas kuriančioms ir puoselėjančioms iniciatyvoms šiemet skiria 50 tūkst. Eur. Parama paskirstyta dvylikai kaimynystės ryšius stiprinančių projektų – isi jie dedikuoti vilniečių įtraukimui į kultūrin...