- Milda Gasiūnaitė, Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus rinkinių saugotoj
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Rytoj sukanka 150 metų, kai gimė dailininkas, tapytojas Zigmas Petravičius – figūrinių kompozicijų, realistinių peizažų, portretų autorius, kurio darbai saugomi muziejuose, privačių meno mylėtojų kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.
Šliejosi prie peredvižnikų
Z.Petravičius gimė 1862 m. birželio 16 d. Ganyprovos kaime (Kelmės r.), pradinį meninį išsilavinimą įgijo Varšuvos dailės mokykloje. Siekdamas profesionalaus dailininko vardo išvyko studijuoti į Peterburgo dailės akademiją, vienus metus stažavosi Paryžiuje, prestižinėje „Julienne“ akademijoje. Dailininkas buvo aktyvus grupinių parodų Lietuvoje ir užsienyje dalyvis, rengė personalines parodas.
Ankstyvoji Z.Petravičiaus kūryba glaudžiai susijusi su rusų realistų daile. Studijų Peterburgo dailės akademijoje laikotarpiu jis artimai susipažino su Kilnojamųjų dailės parodų draugijos dailininkų tapyba, šie draugijos nariai buvo vadinami peredvižnikais.
Peredvižnikai – Rusijos tapytojų draugija, veikusi 1870–1923 m. Sankt Peterburge, neigusi akademizmą ir propagavusi realistinės dailės principus. Draugijai priklausė apie šimtą dailininkų, jų paveiksluose vyravo Rusijos istorijos, buities, gamtos vaizdai, portretai.
Kaip pažymima to meto Lietuvos spaudoje, Z.Petravičius buvo pirmasis lietuvių kilmės dailininkas, pradėjęs dalyvauti peredvižnikų parodose. Tapytojas eksponuodavo peizažus, natiurmortus, žanrines kompozicijas, kuriose vaizdavo įvairius buitinius epizodus iš valstiečių kasdienio gyvenimo („Medžiotojas“ 1937 m., „Sodyba“ 1938 m.).
Emigracija į Pietus
1905-aisiais Z.Petravičius Rusijoje eksponavo antikarinės tematikos paveikslą „Mirties žygis“ (1905 m.), kurį caro valdžia konfiskavo. Vengdamas suėmimo dailininkas emigravo į Palestiną, vėliau apsigyveno Egipte ir emigracijoje praleido šešerius metus. Tuo laikotarpiu jis tapė daugiausia peizažus, Palestinos ir Egipto gamtos motyvais.
Grįžęs į Sankt Peterburgą kūrė figūrines kompozicijas, peizažus („Arkliai su akėčiomis“, 1910 m.), portretus („Piemenaitė“, 1912 m.), kuriuose vyrauja prislopinti pilkšvai žali tonai. Po Pirmojo pasaulinio karo Z.Petravičius nuolat gyveno Lietuvoje. Mirė 1955 m. Kaune.
Akademizmo įtaka
Z.Petravičius buvo realizmo atstovas, tačiau, kaip ir daugelis amžininkų, pasidavė savo laiko naujų meninių krypčių įtakai – impresionizmui, natūralizmui, tačiau nevengė ir akademizmo.
Realistinės krypties įtaką Z.Petravičiaus kūrybai geriausiai iliustruoja ankstyvuoju laikotarpiu nutapytas paveikslas „Piemenaitė“. Gamtos peizažo fone dominuoja tikroviškas ir išraiškingas paprastos kaimo mergaitės portretinis atvaizdas. Paveiksle panaudota piramidinė kompozicija leidžia daryti prielaidą apie akademizmo įtaką. Piramidės figūra gaunama sujungus per alkūnes sulenktas rankas su viršugalviu.
Mergaitės kūno poza byloja apie nusiraminimą, atsipalaidavimą. Jos į tolį nukreiptas žvilgsnis skatina paveikslą pratęsti vaizduotėje. Drabužių elementuose jaučiamas tekstūriškumas, tačiau ne tiek, kad blaškytų žiūrovo dėmesį. Visas dėmesys sutelkiamas į detalizuotą modelio veidą, kurį išryškina susiaurintas gamtovaizdžio fragmentas ir žema horizonto linija. Lyrišką nuotaiką kuria pilkų tonų koloritas.
Impresionizmo dvelksmas
1939 m. nutapytame peizaže „Baltijos jūra“ realizmas susipina su impresionizmo tendencijomis.
Iš žemo žiūrėjimo taško užfiksuotas Baltijos jūros kraštovaizdžio fragmentas. Pirmame plane pavaizduotos kopos, iš kraštų apaugusios smilgomis, krūmokšniais. Tolumoje matyti sodrus ir ryškus mėlynos spalvos vandens ruožas. Paveiksle dominuoja debesuotas dangus. Smulkūs potėpiai, vaiskus ir šviesus koloritas, spalvų ir atspalvių gausa sukuria šiltos vasaros dienos, vibruojančio peizažo įspūdį.
Emocinį dailininko požiūrį su vaizduojamu motyvu pabrėžia jūros, kopų, dangaus harmonija. Tačiau dailininkas nenukrypo nuo esminių – realistinių – savo kūrybos pagrindų. Peizažas pasižymi kruopščiomis ir detaliomis natūros studijomis, koloritas būdingas Lietuvos gamtai.
Turtingas palikimas
Darbas „Valstiečių kiemas“, sukurtas 1946 m., atstovauja išgrynintai realizmo krypčiai. Paveiksle dailininkas nutapė pamėgtą lietuviško kaimo vaizdą giedros dienos fone.
Kompozicija sudaryta iš dviejų planų: pirmame plane dominuoja profiliu šalia ūkinių sodybos pastatų gulinti karvė. Tolumoje, antrame plane, matyti keleto medžių eilė ir tarp jų gulinti dar viena žaloji.
Pilkšvi pastatų motyvai sudaro puslankio formos kompoziciją, kuri karvės figūrą tarsi uždaro į saugų prieglobstį. Laisva tapymo technika vienodu ritmu surikiuoja paveikslo elementus, sukuria skaidrią kolorito dermę.
Nepaisant kitų stilistinių krypčių poveikio, Z.Petravičius buvo nuoseklus XIX a. antros pusės rusų buitinės ir akademinės dailės tradicijų tęsėjas.
Kūrybinį dailininko palikimą sudaro per tūkstantį tapybos darbų: peizažai, portretai, buitinės ir istorinės kompozicijos. Vertingiausiuose darbuose įamžinti Lietuvos gamtos ir kaimo vaizdai („Bandos poilsis“, 1929 m., „Virvytės upelis“, 1929 m.). Tapytojo kūriniai saugomi Vilniaus, Kauno, Maskvos muziejuose ir privačiose kolekcijose.
Zigmas Petravičius. Piemenaitė (Mergaitė su skara).
Zigmas Petravičius. Baltijos jūra.
J.Šileika. Dailininko Zigmo Petravičiaus portretas.
Zigmas Petravičius. Valstiečių kiemas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai16
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Urbšienės faifoklokai Baniutės svetainėje3
Kačerginėje, buvusioje Mašiotų ir Urbšių šeimų vasarvietėje, kuri apima namelį ir parkų sklypus, daugiau nei 20 metų šeimininkauja Prano ir Jono Mašiotų palikimo puoselėtojų draugijos nariai. Šeimininkauja,...
-
Nacionalinis kultūros forumas mėgins sujungti, kas sunkiai sujungiama, – kultūrą ir verslumą
Nacionalinis kultūros forumas, šiais metais vykstantis devintąjį kartą, kraustosi į Kauną. Vytauto Didžiojo universitete šalies kultūros lauko dalyviai imsis nagrinėti dvi itin svarbias – kultūros regionuose ir verslumo – te...
-
Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje atidaromas Lietuvos paviljonas5
Italijoje, Venecijoje, šiuolaikinio meno bienalėje, penktadienį atidaromas Lietuvos paviljonas, pranešė Nacionalinis dailės muziejus. ...
-
45-asis „Lietuvos teatrų pavasaris“ kviečia Kauno publiką į teatrališką savaitę
Kauno teatro mylėtojai turės unikalią progą mėgautis aukščiausio lygio teatro spektakliais iš visos Lietuvos. Nuo balandžio 21 iki 28 dienos Kauno kultūros centras kviečia visus teatro gerbėjus švęsti 45-ąjį „Lietuvos te...
-
Už viso gyvenimo nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui apdovanoti J. Glemža, R. Jaloveckas
Minint Tarptautinę paminklų ir paminklinių vietų apsaugos dieną, Kultūros paveldo departamento (KPD) medaliu „Už nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui“ ketvirtadienį apdovanoti Jonas Rimantas Glemža ir Romanas Jaloveckas, keliems architekt...
-
Specialistė apie lytiškumo suvokimo problemas: lietuviai nori, bet nežino, kaip tai pasakyti16
Lytiškumo ugdymo ekspertai pastebi, kad apie nuogą kūną ir lytinius santykius suaugę lietuviai vis dar nemoka kalbėti be drovumo ar baimės. Ypač nejauku tada, kai reikia atsakyti į savo atžalų nepatogius klausimus. Pasak ekspertų, vieni klaus...
-
Kauną užplūs skandinaviškos kultūros banga4
Paskutinę balandžio savaitę Kaunas tradiciškai kviečia iš arčiau pažinti skandinavišką kultūrą. Dalyvių laukia gausi renginių programa: parodos, norvegų kalbos pamokos, protmūšis, paskaitos bei diskusijos, ekskursijos i...