- Parengė Rita Bočiulytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Po savaitės Klaipėdoje įvyks vieno ryškiausių šiuolaikinių latvių kompozitorių Zigmaro Liepinio muzikinės dramos „Adata“ (N14) premjera. Į ją žiūrovus vasario 10-ąją pakvies uostamiesčio Muzikinis teatras.
Susinaikinimo istorija
Andros Manfeldės romano motyvais sukurta „Adata“ – tai istorija apie žmones, kuriuos kasdien matome savo mieste, rajone ar gatvėje. Šios muzikinės dramos centre – jauna mergina Krista, kuri dėl įvairių aplinkybių patekusi į gyvenimo purvą skęsta jame iki pat dugno. Spektaklyje paliečiamos narkomanijos, alkoholizmo, asmenybės degradacijos, nesugebėjimo keisti ir keistis temos.
„Z.Liepinio muzikinė drama „Adata“ – tai ekstravagantiško susinaikinimo istorija, – pasakojo spektaklio režisierius Ramūnas Kaubrys. – Kiekvieną dainą-monologą čia galima pavadinti noru persižegnoti žodžiais. Gyvybės trapumo pajautimas atveda šias maldas pasauliui prie apokaliptinės užmaršties. Tai rekviem svajonei. Atrodo, reikia taip nedaug... Tik meilės. Bet taip sunku ją rasti...“.
2007 m. Z.Liepinio „Adata“ tapo tikra sensacija ir su milžinišku pasisekimu nuskambėjo Rygos nacionaliniame teatre. Už šį kūrinį, kuris Latvijoje buvo vadinamas rokopera, kompozitorius pelnė prestižinį Latvijos „Metų muzikos autoriaus“ apdovanojimą. Prie tokio įvertinimo, pasak paties kūrinio autoriaus, žymiai prisidėjo spektaklio statytojai – režisierius R.Kaubrys, choreografas Aurelijus Liškauskas, scenografas Artūras Šimonis ir kostiumų dailininkė Jolanta Rimkutė.
Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre „Adatos“ premjerą rengia ta pati statytojų komanda, kurią dar papildė spektaklio muzikos vadovė Kristina Jatautaitė, vaizdo projekcijų autorius Paulius Juodzevičius ir garso režisierius Kristijonas Lučinskas.
Dėl šviesesnio rytojaus
Režisierius R.Kaubrys šiuo spektakliu kelia sau ir publikai daugybę klausimų: „Kas moraliau, ar niekinti gyvenimą, kaip bedvasį, žmogaus nevertą buvimą ir veržtis į mirtį, kaip į gyvenimo priešingybę; ar priimti jį su visomis jo spalvomis ir svaigintis galimybe būti? Ar tikrai šiuolaikinis pasaulis kelia grėsmę asmenybei? Ar kiekviena demokratija tiek demokratiška, jog gali teigti: „žudau tuos, kuriais negaliu pasirūpinti“? Ar noras panaikinti subjektyvumą, kad pasinertum į svaigulį ir neapibrėžtumą, yra tikrai teisingas kelias? Kas yra gyvybė, gyvastis, būtis? Ar tikrai žemiškasis gyvenimas yra amžinybės provincija? Nejau minčių pašalinimo procedūra yra tiesiausias kelias į amžinybę? Gyvybė – dovana ar duotybė? Tegul šios istorijos būsenos, valandos ir virpesiai nuteikia šviesesniam rytojui, nes troškimai ir svajos vis dėlto keičia pasaulį. Žmogau, nebūk stebukladarys – būk stebuklas. Kai sakoma pagrindinė tiesa, reikia atsiklaupti. Noriu atsiklaupti, nes Kristėje girdžiu ir matau tą tiesą. Dievas yra gyvybė. Gyvybė yra Dievas“.
Visa jausmų amplitudė
Pastatymo muzikos vadovė K.Jatautaitė tiki, kad naujas spektaklis sudomins ir Lietuvos publiką: „Nuo pat pirmosios pažinties su Z.Liepinio muzikine drama „Adata“ likau pakerėta jos visa perteikiančios muzikos – išieškotos, išgyventos, dinamiškos, spalvingos. Tokios, kokia ir yra ši istorija, apimanti visą žmogaus jausmų amplitudę – nuo džiaugsmo iki nežmoniško skausmo, nuo tyro jaudulio iki neapykantos. Suvokdama, kad narkomanijos, alkoholizmo, sumaterialėjimo, degradacijos, nihilizmo temos šiandien yra ypač aktualios, tikiu – kiekvienas žiūrovas šiam kūriniui ras savo „raktą“. Teatro artistams „Adatos“ muzikinė medžiaga suteikia puikią galimybę atsiskleisti. Kita vertus, jiems savyje reikėjo rasti ne tik drąsos imtis kurti tokius vaidmenis, bet ir jėgų susidoroti su stilistiškai neįprasta muzikinės dramos medžiaga. „Adata“ – tai tikroviškos istorijos, originalios režisūros, choreografijos, scenografijos ir, be abejo, nuostabios muzikos sintezė, kuri, neabejoju, žiūrovams paliks neišdildomą, kupiną nuostabos ir stiprių emocijų įspūdį“.
Stengiasi pažvelgti iš šono
Choreografas A.Liškauskas šlifuoja „Adatos“ artistų judesius ir nesiruošia publikos nustebinti šokio kompozicijomis: „Kiekvienam žmogui labai sunku į savo gyvenimą pažvelgti iš šono. Pagrindinė „Adatos“ veikėja Krista savo gyvenimą stebi iš tam tikro nuotolio. Todėl vienas svarbiausių kūrybinės grupės uždavinių – scenoje tinkamai vizualizuoti, perteikti Kristos mintis, jausmus, nuotaikas, atskleisti jos sudėtingą emocinį pasaulį ir tam tikrų pasirinkimų motyvus. Narkomanijos temą lydi ryškus jausminis pradas. Šio spektaklio choreografija yra labai stipriai susieta su režisūriniais sprendimais. Galbūt nustebsite, tačiau šiame pastatyme naujų, ypatingų choreografinių kompozicijų sąmoningai nebuvo ieškoma. Scenoje neišvysite istorinio, šiuolaikinio šokio, baleto. „Adatoje“ parodomas realus, buitinis gyvenimas, priklausomybės problema, todėl ir spektaklis grindžiamas ne pačiais judesiais, o jų sukeliamais pojūčiais. Dirbdamas su šiuo kūriniu, bandau pats į viską pažvelgti iš šono, tarsi būčiau žiūrovas. Kaskart sau užduodamas klausimą „kodėl“, stengiuosi į šį spektaklį sudėti tik tuos judesių elementus, kurie yra vizualūs, turintys tam tikrą kodą, prasmę, spalvą ir mintį“.
Sukonkretino laiką ir vietą
Scenografas A.Šimonis tvirtino šiuosyk sukonkretinęs kontekstą: „Šiame „Adatos“ pastatyme siekiau kiek įmanoma didesnio konteksto konkretumo. Jei Rygoje mes rėmėmės simbolistiniu kontekstu, alegorijomis, tai šiuo atveju pasirinkome konkrečią erdvę – Klaipėdos miestą ir esminius jo simbolius. Šįkart taip pat nusprendėme konkretizuoti laiką. Lengvai atpažįstamos detalės ir rekvizitas scenoje padėjo sukurti laikotarpį, kai Lietuvoje iš esmės keitėsi visuomenės socialinė santvarka – keleri metai iki nepriklausomybės paskelbimo ir pirmieji metai po jos. Būtent todėl sau kėliau uždavinį žiūrovams pateikti suvokiamus laiko ženklus bei tinkamai perteikti jų keitimąsi. Apskritai spektaklis paliečia ne tik jauno žmogaus išgyvenamą dramą, bet ir socialinius, globalius klausimus – pseudotarybinio modelio keitimąsi į pseudolaukinį kapitalizmą, tai lydinčius visuomenės vertybinius lūžius. Tokiame kontekste skleidžiasi pagrindinės veikėjos Kristos konfliktas, analizuojami žmonių poelgiai, jų tarpusavio santykiai“.
Ieškojo to meto autentikos
Kostiumų dailininkė J.Rimkutė teigė spektaklio artistų aprangai ieškojusi autentikos: „Laikas, praėjęs nuo „Adatos“ pastatymo Rygoje, leido mums apgalvoti, ką šį kartą norime ir galime padaryti kitaip. Šio spektaklio dramaturgija žiūrovui atskleis istorinį Lietuvos laikmetį nuo 1987 iki 1991 metų. Tai atsispindės ir kostiumų stilistikoje, kuriai būdingos realizmo ir to meto kino asociacijos. Norėdama atskleisti šio laikotarpio dvasią, ieškojau autentikos, tuo metu siūtų drabužių, kareiviškų uniformų. Tokių daiktų paieškas vadinčiau antikvariatų medžiokle – juk nuo 1987-ųjų prabėgo kone trys dešimtmečiai. Daug diskutavome ir su teatro aktoriais, kas mums tuo metu buvo gražu, o kas ne. Norime ne tik scenoje parodyti kuo daugiau autentiškų kostiumų, bet ir padėti aktoriams juose gerai jaustis. Manau, jog šio spektaklio kostiumų stilistika 1987–1991 m. gyvenusiems žiūrovams padės atpažinti to meto savo aprangos stilių. O jaunimas turėtų nustebti pamatęs, jog daugelis šiuolaikinės mados akcentų nėra nauji, tiesiog vis naujai atrandami“.
Sukrečiamą Kristos gyvenimo dramą scenoje išgyvens solistės Judita Butkytė ir Beata Ignatavičiūtė, Artūro personažą įkūnys dainininkas, įvairių vaidmenų miuzikluose atlikėjas Jeronimas Milius bei Klaipėdos muzikinio teatro ir grupės „el Fuego“ solistas Tomas Pavilionis. Žiūrovai „Adatoje“ išvys ir daugiau uostamiesčio Muzikinio teatro artistų: Dalią Kužmarskytę, Ritą Petrauskaitę, Mindaugą Rojų, Virginijų Pupšį bei kitus.
Vasario 10 ir 28 dienomis įvyksiantys premjeriniai „Adatos“ spektakliai Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pavasario repertuare dar bus rodomi kovo 1, 2, 22, 23 dienomis. Bilietus platina „Bilietai.lt“.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“2
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
Nacionalinis kultūros forumas mėgins sujungti, kas sunkiai sujungiama, – kultūrą ir verslumą
Nacionalinis kultūros forumas, šiais metais vykstantis devintąjį kartą, kraustosi į Kauną. Vytauto Didžiojo universitete šalies kultūros lauko dalyviai imsis nagrinėti dvi itin svarbias – kultūros regionuose ir verslumo – te...
-
Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje atidaromas Lietuvos paviljonas1
Italijoje, Venecijoje, šiuolaikinio meno bienalėje, penktadienį atidaromas Lietuvos paviljonas, pranešė Nacionalinis dailės muziejus. ...
-
45-asis „Lietuvos teatrų pavasaris“ kviečia Kauno publiką į teatrališką savaitę
Kauno teatro mylėtojai turės unikalią progą mėgautis aukščiausio lygio teatro spektakliais iš visos Lietuvos. Nuo balandžio 21 iki 28 dienos Kauno kultūros centras kviečia visus teatro gerbėjus švęsti 45-ąjį „Lietuvos te...
-
Už viso gyvenimo nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui apdovanoti J. Glemža, R. Jaloveckas
Minint Tarptautinę paminklų ir paminklinių vietų apsaugos dieną, Kultūros paveldo departamento (KPD) medaliu „Už nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui“ ketvirtadienį apdovanoti Jonas Rimantas Glemža ir Romanas Jaloveckas, keliems architekt...
-
Specialistė apie lytiškumo suvokimo problemas: lietuviai nori, bet nežino, kaip tai pasakyti13
Lytiškumo ugdymo ekspertai pastebi, kad apie nuogą kūną ir lytinius santykius suaugę lietuviai vis dar nemoka kalbėti be drovumo ar baimės. Ypač nejauku tada, kai reikia atsakyti į savo atžalų nepatogius klausimus. Pasak ekspertų, vieni klaus...
-
Kauną užplūs skandinaviškos kultūros banga4
Paskutinę balandžio savaitę Kaunas tradiciškai kviečia iš arčiau pažinti skandinavišką kultūrą. Dalyvių laukia gausi renginių programa: parodos, norvegų kalbos pamokos, protmūšis, paskaitos bei diskusijos, ekskursijos i...
-
Klaipėdoje liepsnos tango aistros
Po savaitės Klaipėdoje galėsime išvysti vieną garsiausių šių dienų Argentinos tango šokėjų ir jo suburtą grupę. Pasaulio tango čempionu pripažintas šokėjas Marcos Ayala kitą penktadienį kaitins žiūrovų kraują ant...
-
Maironio lietuvių literatūros muziejui toliau vadovaus D. Cibulskienė1
Maironio lietuvių literatūros muziejui ir toliau vadovaus Deimantė Cibulskienė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Spektaklyje „Atžalynas“ – vertybių priminimas1
Gegužės 3 d. 18 val. Žvejų rūmuose Klaipėdos žiūrovų lauks režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklis „Atžalynas“, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pastatytas prieš daugiau nei dešimt metų. ...