- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Per pastaruosius metus Lietuvoje įsikūrė rekordiškai daug krovinių vežimo veiklą vykdančių įmonių. Tačiau tuo pačiu padaugėjo ir verslininkų, vengiančių su darbuotojais atsiskaityti, nuolat bankrutuojančių, statusą keičiančių ar ir dingstančių lyg į vandenį įmonių. Kovo viduryje į didžiųjų šalies portalų redakcijas kreipėsi keli Vilniuje įsikūrusios įmonės darbuotojai, kurie ne tik nesulaukė atlyginimo, bet ir įstrigo Vokietijoje be atlygio, degalų, negana to, vienas vilkikų buvo konfiskuotas Lenkijoje, o keliems vos pavyko išvengti konfiskacijos. Tad kaip išvengti tokių situacijų?
Transporto biržos įdiegė saugiklius
Transporto biržos į nesąžiningų krovinių siuntėjų ir vežėjų problematiką dėmesį atkreipė jau prieš du dešimtmečius. „Cargo“ transporto biržoje, internete pasiekiamoje adresu https://www.cargo.lt/asp/index_guest.asp, potencialias problemas galima užčiuopti ankstyviausioje stadijoje. Transporto biržos registruotieji nariai dalijasi informacija apie nesąžiningus rinkos dalyvius, o ir sistemoje įdiegti tam tikri saugikliai, kad vartotojai, dar prieš sudarydami sandorius, būtų maksimaliai apsaugoti.
Tuo tarpu vairuotojai apie potencialius darbdavius turi pasidomėti patys. Teoriškai jie ginami institucijų, praktiškai atgauti uždirbtus pinigus – labai sudėtinga, procesas ilgai užtrunka.
Esminė klaida – nepasidomėti darbdaviu
Apgautieji ir Vokietijoje įstrigę vairuotojai pasakoja, kad darbo skelbimą, kviečiantį padirbėti tolimųjų reisų vairuotojais, jie rado internete. Skelbime buvo nurodytas žadamas dieninis atlygis – nuo 80 eurų. Tačiau, kaip pasakoja įsidarbinę vairuotojai, sunkumų jie patyrė jau išvykę į pirmuosius reisus. Vilkikai, kuriais jie vyko į Vakarų Europą, buvo neapdrausti, nepraėję techninės apžiūros. Vairuotojai neturėjo lėšų kelių mokesčiams, degalams. Todėl Didžiojoje Britanijoje vienas iš vilkikų vos nebuvo konfiskuotas, o kito vilkiko, vairuojamo vairuotojo Roberto, laukė ir liūdnesnis likimas: jis areštuotas ir saugomas Lenkijoje. Iš reisų grįžę vairuotojai sulaukė dar vienos nemalonios staigmenos: jų darbdavio – įmonės, įsikūrusios Vilniuje, Gedimino pr. 45–4, patalpose šiuo metu registruota ir veiklą vykdo jau kita įmonė. Vairuotojai viliasi, kad viešumas padės išsireikalauti teisėto atlygio.
Kaip norintiems įsidarbinti tolimųjų reisų vairuotojais išvengti tokių dviprasmių situacijų?
– Pasidomėti įmonės teisiniu statusu. Pasak Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) atstovų, reikia pasidomėti įmonės steigimo ir veiklos istorija. Pavyzdžiui, į institucijų akiratį patekusi Vilniaus įmonė per pastaruosius kelerius metus net 3 kartus keitė pavadinimą. VDI dėl šios įmonės sulaukė per 20 skundų. Kilus įtarimų dėl darbdavio sąžiningumo, telefonu ar el. paštu galima pasikonsultuoti su VDI specialistais.
– Pasidomėti, kokia informacija apie įmonę pateikiama internete. Nepatikimos įmonės internete turi pagrįstų skundų su konkrečia informacija (reikia skirti konkurentų skleidžiamą antireklamą nuo realių nusiskundimų).
– Pasirašyti darbo sutartį, kurioje nurodytas tikslus sutartas atlygis. Itin rizikinga dirbti pradėti be sutarties, nes tokiu atveju savo tiesą teisme įrodyti bus labai sudėtinga. Sutartyje turi būti nurodytos visos esminės detalės ir, svarbiausia, tikslus sutartas atlygis – alga ir dienpinigiai. Tiesa, nelegalaus darbo atvejų tarp tolimųjų reisų vairuotojų beveik nepasitaiko, tačiau daug atvejų, kai darbo sutartyje nurodomas minimalus atlyginimas, o didesnio atlygio, kuris buvo žadamas „vokeliuose“, vairuotojai taip ir nesulaukia.
Kaip skelbia VDI, kasmet sulaukiama vis daugiau skundų dėl vežėjų nesumokėtų atlyginimų. Per visus 2018 metus tokio tipo skundų gauta per 900.
Lietuvoje pagal statistiką daugiausia įdarbinama pardavėjų ir tolimųjų reisų vairuotojų. Šiuo metu sunkiasvorių sunkvežimių vairuotojų šalyje dirba per 73 tūkst. Vidutinis tolimųjų reisų vairuotojo atlyginimas siekia apie 600 eurų, o už kiekvieną dieną reise papildomai mokama vidutiniškai 60–85 Eur dienpinigių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai6
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba4
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...