Quantcast

Per inovacijas – į naujos kartos uostą

Informacinės technologijos, naujausi įrenginiai, technika, krantinės, saugos ir navigacinės priemonės leidžia Klaipėdos uostui veikti efektyviau nei kaimyniniai uostai.

Idėjos dėl išorinio uosto

Šiandien Klaipėdos mokslo ir technologijos parke startuoja renginys „Hakaton Industry 4.0“. Jaunieji programuotojai, grafikos dizaineriai, studentai, moksleiviai kartu kurs inovatyvių technologijų projektus.

Žaismingame gerųjų „hakerių“ festivalyje gabaus jaunimo prašoma fantazuoti ir kurti įvairius technologinius sprendimus. Tarp užduočių – ir raginimas fantazuoti, koks galėtų būti ateities išorinis uostas. Kokius sprendimus diegti, kad jis būtų kuo draugiškesnis aplinkai, kaip sujungti pramonines ir rekreacines zonas, integruoti mariną, įdiegti informacines technologijas? Į klausimus bandys atsakyti hakatono dalyviai, kurių bus apie 30.

„Džiugu, kad jaunimas domisi uosto ir jūrinių technologijų projektais. Skatiname juos mąstyti ir kurti. Siekiame, kad gabiausi rinktųsi jūrines profesijas, liktų Lietuvoje. Norime dar  didesnio bendradarbiavimo su Klaipėdos universitetu, kitomis Lietuvos aukštosiomis mokyklomis“, – dėstė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus.

Jis išskyrė uosto bendradarbiavimo pavyzdį su Lietuvos aukštąja jūreivystės mokykla. Čia veikia inovatyvus navigacinis simuliatorius. Jis leidžia pasitikrinti, kaip vesti į uostą didelius laivus esant įvairioms oro sąlygoms, srovėms, vėjo greičiams, gūsiams. Simuliatorius ir uosto laivybos specialistų profesionalumas nustebino netgi MSC didelių konteinerinių laivų kapitonus, kai jie analizavo plaukimo į Klaipėdos uostą sąlygas.

Su renginiu „Hakaton Industry 4.0“ iš esmės atidaromos išorinio uosto kūrybinės dirbtuvės. A.Vaitkui dėl jo norėtųsi matyti daugiau pozityvių ir progresyvių siūlymų. Kaip rodo kitų šalių, ypač Nyderlandų uostų statybos ir veiklos patirtis, visas kylančias abejones, sunkumus galima spręsti naudojantis mokslo pasiekimais, naujomis technologijomis,  kūrybingų žmonių idėjomis.

Informacinių technologijų uostas

„Pažangiausias bus tas uostas, kuris naudosis naujausiomis programomis ir technologijomis“, – svarstė A.Vaitkus. 

Jo teigimu, šiandien Klaipėdos uostas regione yra labai aukštai vertinamas. Neseniai vienas iš Baltijos jūros uostų vadovų klausė, kiek Klaipėdos uosto direkcijoje yra informacinių technologijų specialistų. Išgirdęs, kad tik aštuoni, nustebo, nes jo valdomoje uosto administracijoje yra net 40 tokių specialistų.

Dar labiau jį nustebino, kad Klaipėdos uoste veikia 28 įvairios informacinės programos. Uostas jau šiandien galėtų visiškai dirbti be dokumentų, bet tai kol kas neįmanoma, nes tokių technologijų neturi valstybės įmonės ir kiti partneriai.

Naujausios skaitmeninės programos uoste naudojamos ne tik turto apskaitos, dokumentų judėjimo, rinkliavų administravimo, krovinių srityse, bet ir uosto saugos, oro ir srovių sąlygų, aplinkosaugos, navigacijos, geologijos ir kitose srityse. Uosto direkcijoje veikia netradicinė „Avilio“ programa, kuri papildomai valdo projektus „įžiebdama raudoną signalą“, kai artėja termino pabaiga. Čia yra viena iš priežasčių, kodėl uosto rangos projektų įvykdymas šiemet jau pasiekė 100 proc.  

Naujomis priemonėmis aprūpinti ir uosto locmanai. Į laivą jie nešasi planšetes. Patariant kapitonams, galima naudotis paties laivo, uosto saugos, radarų duomenimis, sumodeliuoti vedamo laivo judėjimo kryptis pagal jo parametrus, greitį.

Finansų ministerija šiemet apdovanojo Uosto direkciją už projektą „Hazard“. Jis vykdomas kartu su Klaipėdos priešgaisrine gelbėjimo valdyba ir prisideda prie uosto saugumo. Modernios technologijos skaitmeniniu formatu leidžia matyti, kur ir kas kraunama uoste, kokios yra medžiagos. Įvykus incidentui gaisrininkai operatyviau gali vykti į vietą, žinodami, kokie reagentai bus reikalingi. Prevenciniais tikslais uoste veikia ir oro taršos fiksavimo sistema su 3 matavimo stotelėmis ir 10 detektorių. Ateityje planuojama oro taršos sistemas dar labiau tobulinti, tankinti jų tinklą. 

Šiandieninė uosto veikla nebeįsivaizduojama be krovinių judėjimo (KIPIS) programos, kuri supaprastino ir palengvino darbą. Laivų valdymo uoste sistema (LUVIS) leidžia atsiskaityti už laivo rinkliavas iš bet kurio pasaulio taško, agentams nebereikia važinėti į uostą su popieriniais dokumentais. Užtikrintas sklandus uoste esančių laivų valdymas. Itin sėkminga laikoma naujai įdiegta internetinio skaitmeninio žemėlapio „PortGIS“ sistema. Į ją suvesta daugybė uosto veiklos parametrų – per pusšimtį informacinių sluoksnių. Ji leidžia matyti uosto vaizdą „3D“ formatu. Į sistemą įkelti ir uosto „šviesuliais“ laikomų profesorių Brunono Gailiušio bei Rimo Žaromskio surinkti duomenys.

„Tos 28 programos yra didelis mūsų turtas. Retas pasaulio uostas turi galimybę operuoti tokiais kiekiais duomenų. Jos leidžia mums lengviau komunikuoti su partneriais – uosto kompanijomis, geležinkeliais, pasienio ir muitinės tarnybomis, taupyti lėšas. Dėl naujų technologijų pas mus dirba nuo 26 iki 30 proc. mažiau darbuotojų nei kituose regiono uostuose“, – svarstė A.Vaitkus.

Kur žvelgsi – vis naujovė

Klaipėdos uoste nėra bepiločių konteinerių gabenimo vežimėlių, STS kranų su dvigubomis platformomis. Tokių itin brangių technologijų, kurių eksploatacija taip pat nepigi, kol kas ir nereikia.

Tiek „Klaipėdos konteinerių terminalas“, tiek „Klaipėdos Smeltė“ turi pažangias konteinerių skirstymo ir laikymo sistemas. „Klaipėdos Smeltėje“ yra unikalus konteinerių krovos kranų treniruoklis. Įrengtos modernios konteinerių remonto ir paruošimo dirbtuvės. „Klaipėdos konteinerių terminale“ veikia našus, naujoviškas, Lietuvoje pagamintas birių krovinių krovos į konteinerius įrenginys.

Daug naujovių diegti skatina į Klaipėdą pradėję plaukioti didieji konteineriniai laivai.

Iš krovos kompanijų uoste ypač išsiskiria „Bega“, „Birių krovinių terminalas“, „Klaipėdos nafta“.

„Begoje“ už Uosto direkcijos lėšas įrengtas pirsas, kuriame taikomos visų įmanomų rūšių krovos į laivus ir iš jų technologijos. Kroviniai gali būti kraunami iš laivo į laivą, taip pat į sandėlį, vagoną ar sunkvežimį. Procesas vykdomas ir atvirkštine tvarka. A.Vaitkus teigė, kad jokiame kitame pasaulio uoste nieko panašaus nėra matęs. „Begoje“ veikia ir unikalių pneumatinių sistemų, kai naudojamas dvigubas vamzdis – krovinio padavimui ir dulkių nusiurbimui, specializuotas cemento terminalas su jam pritaikyta programine įranga. „Bega“ pirmoji uoste, o gal ir regione, sukūrė ir pagamino elektrinius robotus lokomotyvus. Uoste kuriamas ir pirmasis regione SGD varomas lokomotyvas. Kūrybos procese yra ir uoste konkrečiame maršrute kursuosiantis pirmasis sunkvežimis be vairuotojo.

„Birių krovinių terminalas“ šiuo metu valdo ko gero didžiausią pasaulyje (15 mln. t metinio pajėgumo) birių trąšų terminalą su unikaliomis apskaitos sistemomis, kompiuterių valdomomis galerijomis, krovos mašinomis. Žmonės įrengė unikalią trąšų maišymo gamyklą su naujausiomis technologijomis, kokios pasaulyje, be Klaipėdos, yra tik trijose vietose.

„Klaipėdos naftos“ diktuojamos naujovės daugiausia yra SGD srityje. Klaipėdos uoste stovintis „Independence“ yra unikalus įrenginys regione. Veikla ypač prasiplės pradėjus naudoti dujų bunkeriavimo laivą „Kairos“. „Klaipėdos nafta“ rengiasi diegti ir unikalias angliavandenilių sugaudymo iš naftos produktų technologijas, kurios mažins nemalonių kvapų diskomfortą.

Aplinkosaugos srityje naują technologiją, skirtą birių krovinių dulkėtumui mažinti, apipurškiant juos specialia celiuliozės ir krakmolo pagrindu sukurta medžiaga, pirmoji Baltijos jūros regione pradėjo naudoti KLASCO.

Klaipėdos uoste išskiriami ir nauji, modernūs KLASCO, „Kamineros grupės“, „Klaipėdos Smeltės“ kranai, „Centrinio Klaipėdos terminalo“ sunkvežimių įvažiavimo į keltus ir išvažiavimo iš jų valdymo sistema. Šiame terminale unikalios ir modernios rampos, kurias įrengė Uosto direkcija. Mobili ir patogi yra „Krovinių terminalo“ krovos sistema, kuri pritraukė „Vitol“ kompaniją iš Ventspilio uosto. Pažangiomis naujovėmis laikomi ir „Vakarų laivų gamyklos“ naudojami suvirinimo robotai, 3D skaneriai, „Malkų įlankos terminalo“ krovinių apskaitos ir transporto valdymo sistema. Kompanijoje „Vakarų krova“ šiuo metu diegiamas inovatyvus sandėlių programos modelis, kuris taupys darbuotojų ir klientų laiką.

Paklaustas apie tai, kokių dar naujovių reikėtų uoste ir ką galima įdiegti iš to, ką yra matęs kituose uostuose, A.Vaitkus prabilo apie automatizuotą geležinkelio stotį. Tokią jis matė Rusijos Ust Lugos uoste, kur įdiegta naujausia „Siemens“ technologija su sąstatus formuojančiais specialias vežimėliais ir 5 tūkst. vagonų patarnavimo našumu per parą. Tokia stotis, anot jo, galėtų būti formuojama Pauosčio zonoje ar kažkur kitur iškeliant geležinkelio stotį iš Klaipėdos centro.

Diegti naujas technologijas iš esmės paskatino geopolitinė situacija, kai 2000 m. skubiai teko ieškoti būdų, kaip išlaikyti krovinių srautus. Uostas ieškojo naujų krovinių, statė terminalus, diegė technologijas. Tai davė rezultatų. Šiandien Klaipėdos uostas regione dirba efektyviausiai. Jis viename kvadratiniame metre vidutiniškai krauna tris kartus daugiau krovinių nei kaimyniniai uostai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Skulptūrų parke inkilai patys neatsiranda
    Skulptūrų parke inkilai patys neatsiranda

    Skulptūrų parkas, pritraukiantis vis daugiau lankytojų, sulaukia ir pastabų. Antai kažkas teigė pastebėjęs, esą parke gerokai sumažėję inkilų, o kai kurie likę – aplūžę ir nebetinkami sparnuočiams gyventi. ...

    2
  • Kiemams Klaipėdoje tvarkyti – solidi suma
    Kiemams Klaipėdoje tvarkyti – solidi suma

    Susisiekimo ministerija šiemet Klaipėdos miesto gatvių, kiemų ir juose esančių automobilių stovėjimo aikštelių bei dviračių ir pėsčiųjų takų atnaujinimui ir remontui skyrė milijonus eurų. Trečdalis šios sumos numatyta dau...

    3
  • Turto pardavimo aukcionų datos nežinomos
    Turto pardavimo aukcionų datos nežinomos

    Praėjus daugiau nei pusmečiui nuo tada, kai Turto bankas paskelbė parduosiantys buvusio kino teatro „Jūratė ir Kastytis“ pastatus, esančius Taikos prospekte, bei du namus Herkaus Manto gatvėje, Klaipėdoje, lig šiol dar neparengti j...

  • Melnragėje pasigesta informacinio stendo
    Melnragėje pasigesta informacinio stendo

    Ties įėjimu į pagrindinį Melnragės paplūdimį, Odesos promenados prieigose, pasigesta informacinio stendo, kuris buvo įrengtas vos prieš pusketvirtų metų. Paaiškėjo, jog lenta buvo nuimta atnaujinimui. ...

    3
  • „Regitros“ paslaugos buvo neprieinamos
    „Regitros“ paslaugos buvo neprieinamos

    Savaitės pradžioje daugybė vairuotojų negalėjo prisijungti prie „Regitros“ vairuotojų portalo. Vėliau pasirodė pranešimas, kuriuo patvirtinta žinia apie sutrikimą ir atsiprašymas už nepatogumus. ...

  • Įsiutino įžūlumas: taromatą pavertė šiukšlynu
    Įsiutino įžūlumas: taromatą pavertė šiukšlynu

    Vienoje Klaipėdos rajone esančioje parduotuvėje veikiantis taromatas keisto piliečio pastangomis virto šiukšlynu. Net ir ne kartą viešai gėdintas gyventojas vis tiek velka šiukšles iš savo namų ir krauna į keli...

    5
  • Klemiškės autobusų stotelėje – išdaužtas stiklas: dar vienas paauglių vandalizmo atvejis?
    Klemiškės autobusų stotelėje – išdaužtas stiklas: dar vienas paauglių vandalizmo atvejis?

    Kažkas išdaužė Klemiškės autobusų stotelės paviljono stiklą. Manoma, kad tai – dar vienas paauglių vandalizmo atvejis. Kol kas bendruomenės nariai niekur dėl to nesikreipė, tačiau jaučiasi nesaugūs, kadangi panašūs įv...

    3
  • Klaipėdos centre elgetaujanti moteris baudžiama nebus?
    Klaipėdos centre elgetaujanti moteris baudžiama nebus?

    Herkaus Manto gatvėje dažnai pastebima elgetaujanti moteris, veikiausiai benamė. Klaipėdiečiai ją matė dar žiemą, tiesiog sėdinčią ant šalto grindinio prie vieno restorano, o šalia jos – dubenėlį, į kurį praeiviai įmesdavo ...

    13
  • Varžytuvės dėl darbo Klaipėdos rinkimų komisijose
    Varžytuvės dėl darbo Klaipėdos rinkimų komisijose

    Iki Lietuvos prezidento rinkimų pirmojo turo likus mėnesiui, pageidaujančiųjų dirbti rinkimų komisijose daugiau nei reikia. Nors Klaipėdoje rinkimų apylinkių komisijų komandos – per puspenkto šimto žmonių – jau suformuotos, kasdi...

    5
  • Nuo triukšmo pavargę klaipėdiečiai: susirinkite vaikus
    Nuo triukšmo pavargę klaipėdiečiai: susirinkite vaikus

    Debreceno kvartale gyvenantys klaipėdiečiai pavargo, kaip patys įvardija, nuo nepilnamečių skleidžiamo triukšmo ir nepagarbaus elgesio. Esą jie ne tik šūkauja, bet ir keikiasi, spardo šiukšles ir net puola praeivius. ...

    5
Daugiau straipsnių