- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Yra mažiausiai trys žmonių grupės, susijusios su laivyba, veikla jūroje, kurių girtuokliavimas darbe tampa rimta problema.
Išgėrimai prasideda autobuse
Pirma grupė yra į darbą užsienyje vežami darbuotojai. Dažniausiai tai būna su laivų remontu, statyba susijusios grupės, kurių darbdaviai yra Lietuvos kompanijos, užsienyje turinčios užsakymų.
„Išgėrimai yra žiauri problema. Kuo toliau tuo ji labiau ryškėja. Netikėjau, kad žmonės gali tiek gerti. Nutrūksta nuo grandinės. Būna, kad nuvežame ir parvežame taip ir nesugebėjusius išeiti į darbą, neišsiblaiviusius“, – atviravo vienos Klaipėdos bendrovės savininkas, paprašęs, kad nei jis, nei bendrovės pavadinimas nebūtų minimas.
Įprasta, kad žmonių grupėms vykstant į darbą išgėrimai prasideda autobuse. Pradžioje už susitikimą, susipažinimą, dėl kompanijos, kad greičiau bėgtų laikas. Dalis išgeria ir užmiega autobuse, dalis netgi ieško nuotykių. Prisimintas atvejis Vokietijoje, kai autobusui „autobane“ sustojus kamštyje vienas girtas vyrukas išlipo ir išėjo savo keliais.
Pastebėta, jog ypač smarkiai geria jauni iki 30 metų žmonės. Kartais užsiveda net kelioms savaitėms.
Jaunimas agresyviai siunčia į visas keturias puses.
„Su vyresniais paprasčiau, pasakei, kad užtenka gerti, laikas į darbą ir jie nurimsta. Jaunimas agresyviai siunčia į visas keturias puses. Kai grąžiname namo puola rašinėti skundus“, – pasakojo darbdavys iš Klaipėdos.
Kompanija daro specialią atranką, kad nepakliūtų vadinami „zavadylos“, kurie ir patys išgėrę yra nevaldomi, ir kitus užveda. Bet vis tiek kas nors prasiskverbia, nes ant kaktos žmogui neparašyta, kad išgėręs jis sužvėrės.
Įsiūtis peraugo į muštynes
Kita geriančių žmonių grupė yra jūrininkai. Nuo seno laivuose, o ypač žvejybiniuose, būdavo įprotis gerti. Tai darydavo tyliai, slapstantis nuo vadovybės. Bet kartais ir laivų kapitonai neatsispirdavo pagundai.
Anuomet žvejybiniuose laivuose dirbęs Vytautas Bražulis prisimena, kaip nušalino iš laivo girtą kapitoną. Kitas atvejis buvo, kaip surado ugnies gesintuve sumaniai įrengtą savos gamybos raugo fabrikėlį.
Bet tai buvo seniai, o kaip dabar? Prieš kelis metus dar būdavo pranešimų, kad prie Danijos krantų sulaikytame ar į incidentą pakliuvusiame laive kapitonas buvo girtas. Dažniausiai tai būdavo kapitonai iš postsovietinių šalių. Jūrininkams plaukiant į Baltijos jūrą Danijos sąsiauriuose būdavo dažnesni įvairūs incidentai.
Kaip dabar darbininkai, taip ir jūrininkai grįždami iš laivų ar važiuodami į įgulas girtuokliaudavo. Vienos Klaipėdos autobusų kompanijos vairuotojas Antanas papasakojo daugybę atvejų, kas vykdavo autobuse vežant iš laivų jūrininkų įgulas.
Jam ypač įsiminė vienas reisas vežant didžiausio buvusios Lietuvos jūrų laivininkystės laivo įgulą iš Talino į Klaipėdą. Į autobusą jūrininkai įsėdo pikti, prasidėjo aiškinimasis, kas ko nepadarė, kad laivui per audrą užgeso variklis, jis vos neužplaukė ant seklumos. Aiškinimasis vyko prie butelio. Kai vieni įgulos nariai jau miegojo, kiti dar girtuokliavo, apsižodžiavo, pradėjo muštis, iškruvino autobuso sėdynes.
Vairuotojai problemų nebekelia
Prieš porą dešimtmečių girtų vairuotojų orgijos vykdavo iš Klaipėdos plaukiojančiuose jūrų keltuose. Kildavo muštynės, santykių aiškinimasis persikeldavo ir į teismus. Ypač dideli išgėrimai vykdavo 32 valandas tarp Klaipėdos ir Kylio plaukiojančiuose keltuose. Būdavo toks įprastas vaizdelis, kai sunkvežimius į keltą įvarę vairuotojai įsikuria jiems skirtose vidinėse kajutėse, o po to būriais po 3-4 eina į laivo laisvos prekybos parduotuvę ir perka po 4-5 litrinius butelius pigiausios degtinės. Paėmus dėl drąsos eidavo aiškintis santykių, tarp atskirų kompanijų, kitų miestų vairuotojų. Būdavo ir taip, kad atplaukus keltui į uostą vairuotojas dar nestovi ant kojų, jo sunkvežimį iš kelto išvaro draugai ar bendradarbiai.
Vairuotojai iš Lietuvos sugebėdavo „prisidirbti“ ne tik keltuose. Vienos vežėjų kompanijos savininkas pasakojo atvejį, kaip vienu geriausių laikytų vairuotojų, užėjus daugiadienėms išgertuvėms, pametė vilkiką Vokietijoje ir iškeliavo namo pėsčiomis.
„DFDS Seaways“ komunikacijos ir viešųjų ryšių vadovas Baltijos šalims Vaidas Klumbys aiškino, kad dabar jūrų keltuose problemų dėl vairuotojų girtuokliavimo nebėra. Keltai plaukia greičiau, todėl vairuotojai nebegeria, nes nebespėtų išsiblaivyti. Sugriežtinta kelių policijos kontrolė tiek Kylio, tiek Klaipėdos uostų prieigose. Ir pačiuose laivuose įvesta sistema, kad jei vairuotojas ką nors iškrečia laive, kitą kartą jis jame jau yra nepageidaujamas.
Žymiai didesnės problemos keltuose būna su žmonėmis, kurie grįžta iš darbo užsienyje. Kelte, turėdami pinigų, kartais jie pasijaučiantys karaliais. Aistroms keltuose gesinti specialiai yra samdomi apsaugos darbuotojai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
A. Vaitkus: noras prijungti Vaikų ligoninę prie darinio, turinčio milžinišką nuostolį – nesuvokiamas1
Didelių finansinių problemų turinčioje naujojoje Klaipėdos universiteto ligoninėje situaciją būtų galima pataisyti prie jos prijungus pelningai dirbančią Vaikų ligoninę ir pardavus miesto centre esančius jos pastatus. Tokia idėja pasigirdo po Se...
-
Klaipėdoje įsigaliojo nauja tvarka: po išvykų teks teikti ataskaitas
Įsigaliojus naujai Klaipėdos savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų komandiruočių į užsienį tvarkai, visi grįžusieji po darbo kelionių Komandiruočių į užsienį tikslingumui nustatyti komisijai privalės pateikti ataskaitas ne tik ...
-
Netektis KU bendruomenėje: mirė L. Z. Ruseckienė1
Eidama 90-uosius metus, mirė viena ryškiausių Lietuvos literatūros pedagogikos tyrėjų, ilgametė Klaipėdos universiteto dėstytoja, profesorė Liuda Zinaida Ruseckienė. ...
-
A. Vaitkus: Klaipėdos vaikų ligoninės prijungimas prie KU ligoninės – nesvarstytinas4
Seimo Sveikatos reikalų komitetui protokoliniu sprendimu pasiūlius Klaipėdos vaikų ligoninę prijungti prie Klaipėdos universiteto ligoninės, uostamiesčio meras Arvydas Vaitkus tvirtina, kad toks klausimas nesvarstytinas. ...
-
Kaimynų džiaugsmui – fejerverkas ankstų rytą2
Savaitgalį dešimtys šeimų liko be miego. Nežinia ką šventę kaimynai savo kieme nusprendė į dangų driokstelėti fejerverkų salvę. Tačiau šitokia linksmybių kulminacija šeštadienį pusę šešių ...
-
Švęsti Velykų – į Palangą: džiaugiasi, kad kainos dar – ne vasarinės7
Kai kurie į Palangą atvyksta trumpam – pavasario saulės išvilioti. Kiti kurorte ilsisi ir ten žada net margučius ridenti. Palangiškiai neabejoja, kad per Velykas kurortas ūš, teigia, kad taip būna kasmet, ypač po pandemijos. ...
-
Klaipėdos vaikams – galimybė nemokamai pažinti baidarių irklavimo džiaugsmą ir naudas1
Klaipėdos, Tauragės ir Telšių apskrityse netrukus bus pradėtas projektas, kurio metu vaikai galės nemokamai susipažinti su baidarių irklavimo teikiamais privalumais, daugiau sužinoti apie judėjimo ir sveikos gyvensenos naudą bei gilinti gamtos...
-
Savivaldybių sprendimai dėl Mėlynosios vėliavos – skirtingi2
Klaipėda nusprendė nedalyvauti Mėlynosios vėliavos – aplinkosauginius reikalavimus esą atitinkančių paplūdimių – programoje, o tam skirtus tūkstančius investuoti į realų pliažų sutvarkymą. Kaimyninės Palangos ir Neringos savivaldyb...
-
Apleistas pastatas bus parduotas aukcione: matininkai pagaliau įveikė užduotį11
Istorija dvelkianti Puodžių gatvė turi savo bėdą – 13 numeriu pažymėtą pastatą. Daugelis klaipėdiečių prisimena, kad jame ilgą laiką veikė „Caritas“, vienoje jo dalyje varguoliai gaudavo rūbų, kitoje veikė pigiausia visoje K...
-
Švenčiant Lietuvos įstojimo į NATO 20-ąsias metines – tradicinis bėgimas uostamiestyje14
Minint Lietuvos įstojimo į NATO 20-ąsias metines, Lietuvos didžiojo kunigaikščio Butigeidžio Dragūnų batalionas pirmą kartą kviečia klaipėdiečius prisijungti prie tradicinio bėgimo, kuris vyks jau šį penktadienį, kovo 29-ąją. ...