- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tarpdisciplininio meno kūrėja iš Airijos Aideen Barry įsitikinusi: menas viešosiose erdvėse gali turėti didelės įtakos mūsų aplinkos supratimui ir padėti mums labiau ja didžiuotis.
Su viena iš būsimų modernizmo architektūrai dedikuotos tarptautinės konferencijos "Modernizmas ateičiai", Kaune vyksiančios rugsėjo 12–13 d., pranešėjų, kalbėjome apie jos patirtis dalyvaujant meno viešosiose erdvėse kūrimo projektuose, iššūkius, kurie juos lydi ir naudą, kurią jie atneša bendruomenei.
– Dirbdama ne tik imatės labai skirtingų meninių technikų, bet ir gvildenate labai įvairias temas: neramumo būsenas, feministinę kritiką, kūno ir aplinkos santykį ir t.t. Kaip pasirenkate savo darbų siužetus?
– Mano darbai įkvėpti tikrų išgyvenimų, ypatingai jausenos, kad esu kitokia. Juos įgyvendindama imuosi labai skirtingų vaidmenų: esu savo darbų protagonistė, kinematografė, režisierė ir redaktorė. Tokiam sprendimui didelės įtakos turi ekonominės galimybės – tiesiog negaliu pasamdyti gausybės įvairių sričių specialistų. Kita vertus, būtent tai man leidžia tyrinėti valdžios sampratą. Kaip menininkė aš turiu visapusišką laisvę savo darbų atžvilgiu. Filmavimo kamerą kontroliuoju nuotoliniu būdu. Tai kuria daug pastangų nereikalaujančios magijos įspūdį, nors iš tiesų yra įpareigojantis ir kone beprotiško įdirbio reikalaujantis procesas. Nepaisant to, visus savo darbus kuriu su didele meile.
Menininkas privalo užtikrinti bendruomenės narius, kad jis gerbs jų kultūrinį paveldą net ir mėgindamas sukurti, pristatyti kažką naujo vizualios kultūros srityje.
Tematine prasme mane ypatingai domina istorinės figūros, kurios buvo nustumtos į istorinio ir vizualios kultūros kanono paribius. Savo darbuose dažnai jas įkūniju permąstydama tai, kaip jos elgtųsi kitokiame laiko ir erdvės kontekste. Ypač domiuosi moterų figūromis, kurioms kliuvo istorinės amnezijos dalia. Mano darbų esmė – istorinių faktų permąstymas, skatinantis žiūrovą susimąstyti apie tai, kokia iš tiesų trapi yra tiesa. Tokius siužetus renkuosi vildamasi kvestionuoti pasaulio nelygybę ir iš anksto apspręstas lyties ir identiteto sąvokas.
– Jūsų darbai dažnai įvardijami kaip keisti ir fantasmagoriški, tačiau net ir kalbėdama apie rimtus dalykus, darote tai su savotišku humoru ir ironija. Kodėl renkatės šmaikščią raišką?
– Humorą naudoju siekdama nuginkluoti žiūrovą. Tam tikra prasme kai kurie mano filmų siužetai siejasi su užgauliojimais, psichologinėmis būklėmis ir mirtimi. Humoras tarsi pašalina visus žiūrovo šarvus ir išprovokuoja pamąstyti apie šias problemas. Šią mano darbų techniką būtų galima prilyginti kognityviniam disonansui: pradžioje žiūrovai yra įtraukiami ir sudominami, tačiau vėliau pirminis linksmas kūrinio įspūdis sugriaunamas – tai išmuša žiūrovus iš vėžių. Manau, kad mano darbai dažnai atlieka antidepresantų vaidmenį. Juose galime justi užkoduotą beketišką mantrą: "Nebegaliu tęsti. Tęsiu."
– Esate įgyvendinus ir viešojo meno projektų, kurie tiesiogiai paveikė aplinką, nors ir laikinai. Kokiais būdais permąstote aplinką savo darbuose?
– Myliu iššūkius, todėl man ypač patinka dirbti viešojo meno sferoje, kurioje jų netrūksta, sudėtinga yra sukurti kažką efemeriško, tačiau galinčio užvaldyti vietinių žmonių vaizduotę ir padėti pajusti tikras patirtis. Man, kaip menininkei, labai įdomu matyti meną už baltojo meno galerijų kubo ribų. Labai svarbu, kad menas būtų prieinamas naujoms auditorijoms, skatintų diskusijas apie vizualią kultūrą ir jos vaidmenį mūsų visuomenėje.
2014 m. buvau pakviesta dalyvauti projekte "Kintantys keliai" (angl. Changing Tracks, www.changingtracks.eu). Šio projekto metu man buvo patikėtos trys viešosios erdvės ES šalyse: Mėjo grafystėje (Airija), Nortamptonšyre (Didžioji Britanija) ir Katalonijoje (Ispanija). Visas tris erdves kadaise vagojo dabar užmirštos geležinkelio linijos. Norėjau prisiminti pamirštas šių vietų istorijas ir permąstyti jas per vienos seniai pamirštos rašytojos, kovotojos už moterų teises ir ekonomikos profesorės Lillias Cambell-Davidson prizmę. Siekdama įgyvendinti šį viešojo meno projektą, bendravau su bendruomenėmis, mokyklomis, istorikais, labdaros organizacijomis, miesto valdančiaisiais. Tai buvo didžiulės apimties projektas, smarkiai priklausantis nuo vietinės bendruomenės, kuriai jis buvo skirtas. Projektas susilaukė nenusakomos sėkmės. Mano įgyvendintos meninės intervencijos paliko didelį įspaudą bendruomenių ir žmonių, kurie mane palaikė, atmintyje.
– Su kokias iššūkiais susiduriate dirbdama viešojo meno projektuose?
– Tikru iššūkiu gali virsti pastangos įgyvendinti projektą skirtą ne meno auditorijoms. Labai svarbu sukurti patikimą ryšį tarp menininko ir vietinės bendruomenės, todėl menininkas privalo užtikrinti bendruomenės narius, kad jis gerbs jų kultūrinį paveldą net ir mėgindamas sukurti, pristatyti kažką naujo vizualios kultūros srityje.
Daugeliu atveju didžiausiu iššūkiu tampa derybos su vietine valdžia, kurią tenka įtikinti, kad tai, ką menininkas daro, turi vertę ir net pasibaigus projektui gyvuos kultūrinėje atmintyje. Taip pat labai svarbu, kad vietinė bendruomenė nebūtų nustumta į šalį ir galėtų įsitraukti į kūrybinį procesą. Nuo pat pradžių svarbu sutarti dėl bendros naudos ir iššūkių, nepamirštant, kad menininkas nėra socialinis darbuotojas, sprendžiantis bendruomenės problemas. Pamažu darosi sunku kurti ambicingus meno darbus, nes jiems skiriamas finansavimas nėra pakankamas, tikimasi, kad menininkai gali dirbti nesitikėdami atlygio. Esu dalyvavusi projektuose, kuriuose kone erezija laikytas atlygis už menininko darbą. Manau, kad taip nutinka dėl vyraujančio mąstymo, jog menininkai kuria meną, nes jiems paprasčiausiai patinka būti menininkais. Bet ir menininkai privalo užsidirbti pragyvenimui, mokėti mokesčius, pirkti batus savo vaikams. Meną reikia vertinti, jis neatsiranda vakuume, todėl didžiausias iššūkis su kuriuo susiduriu kone kiekviename projekte, – neadekvatus vilčių ir realybės santykis.
– Ar tikite, kad menas gali paskatinti žmones labiau vertinti savo aplinką ir geriau suprasti istorinę jos vertę?
– Taip. Manau, kad menas, stimuliuojantis žmonių vaizduotę ir atliepiantis visuomenės interesus, yra geriausias istorinių debatų, kultūrinio susidomėjimo ir pasididžiavimo aktyvatorius.
– Papasakokite daugiau apie savo bendradarbiavimą su bendruomenėmis? Kodėl jums, kaip menininkei, tai svarbu?
– Kiekvienas mano darbas skirtas vienokiai ar kitokiai auditorijai. Kai kurie mano darbai sukurti drauge su bendruomenėmis ir kartais jų įsitraukimas yra esminis kūrinio elementas. Nemanau, kad menas turėtų būti skirtas tik tam tikrai visuomenės grupei, jis turėtų būti prieinamas visiems. Gebėti patirti meną ir būti kūrybiškais – prigimtinės mūsų teisės. Man svarbu dirbti su bendruomenėmis, kurios dažnai nustumiamos į visuomenės paribius, arba tomis, kurios užsiima tikrai įdomia veikla, tačiau kurių balsas dažnai lieka neišgirstas. Man įdomu, kaip menas gali suaktyvinti šias bendruomenes per kūrybos procesus.
– Skaitysite pranešimą pirmojoje modernizmo architektūrai dedikuotoje konferencijoje Kaune. Ko galime tikėtis ir kodėl verta ją aplankyti?
– Tai bus unikali galimybė išgirsti įdomių idėjų vizualios kultūros srityje, kurios ypač svarbios projekto "Kaunas – Europos kultūros sostinė (KEKS) 2022" kontekste. Kai kurie modernizmo architektūros pavyzdžiai, idealai ir filosofijos kilę iš Kauno, todėl ši konferencija – puiki galimybė išgirsti didžius protus ir menininkus dalijantis idėjomis ir permąstyti ateities pasiūlymus. Bus ypač įdomu išgirsti, kaip į visą KEKS procesą bus įtraukiamos bendruomenės ir kaip projekto veiksmai pasieks pakraščiuose esančias bendruomenių grupes: jaunus žmones, neįgaliuosius, senolius, pabėgėlius. Tai bus proga pamąstyti, ką tai sako apie kultūrą ir apie tai, kas mes esame kaip europiečiai ir kaip asmenybės.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Išleista 11-os Kauno bienalės knyga: ką mums reiškia paminklas?1
Kas yra paminklas? Koks, kada, kodėl, jis galėtų būti ar nebūti? Kokių paminklų mums reikia ar nereikia šiandien, kaip jie mus veikia ar neveikia? Tokius klausimus 2017 m. kėlė 11-oji Kauno bienalė „Yra ir nėra. Paminklo (ne)galimybė&l...
-
Žaisminga darželio organizuota akcija sulaukė rekordinio susidomėjimo3
Kauno Šančių lopšelio-darželio organizuota akcija sulaukė rekordinio šalies švietimo įstaigų susidomėjimo. ...
-
Šokio virtuozų pasirodymai – tiesiai iš tango tėvynės Argentinos
Sakoma, jog artėjantis pavasaris – pats nuostabiausias laikas įsimylėti. Kai aplink dvelkia romantika, sunku nepasiduoti jausmams. Visiems, ieškantiems šilumos, sielos atgaivos ir pozityvių emocijų „Arts Libera International&ldqu...
-
„Muzika ne tik PUČIAmiesiems“ ateina kartu su pavasariu3
Vasario 23 d. jau ketvirtą kartą nuskambės „Muzika ne tik PUČIAmiesiems“, o jau kitą dieną, pagal senolius, pavasario pranašai – vieversiai patys pirmieji parskris iš šiltų kraštų į Lietuvą. ...
-
Kaune – filmo „Pasmerkti. Kauno romanas“ premjera3
Trečiadienio vakarą Kaune įvyko naujos lietuviškos kriminalinės dramos „Pasmerkti. Kauno romanas“ premjera. ...
-
M. Siudiko parodoje – improvizacijomis atskleistas gamtos gyvybingumas2
"Parko galerijoje" veikiančioje tapytojo Mindaugo Siudiko parodoje "Peizažų impulsai ir improvizacijos" gamtovaizdžiai tampa medžiaga menininko patyrimams perteikti. Impulsai čia įkūnijami spalvomis, o improvizacija tampa pagrindu, ...
-
„Girstučio“ kultūros centre – „4 istorijos pagal A. Bocelli ir S. Brightman“4
„4 istorijos pagal A. Bocelli ir S. Brightman“ – melodingos muzikos ir choreografinių kompozicijų programoje puikiai pažįstami atlikėjai su ypatingu repertuaru: „Amigos para siempre“ (Draugai per amžius), „Time t...
-
Skelbiami 12-osios Kauno bienalės menininkai2
12-oji Kauno bienalė PO IŠVYKIMO|PRIEŠ ATVYKSTANT tyrinėja kelionę plačiąja prasme, tarpinę būseną, procesus ir metaforas, Kauno daugiasluoksnius kontekstus ir kultūrinį identitetą. ...
-
Raudondvaryje – koncertas „Viviane canta Piaf“
Kovo pradžioje penktą kartą Lietuvoje viešėsianti ekspresyvioji portugalų atlikėja Viviane šįkart Raudondvaryje virpins Editos Piaf gerbėjų širdis. ...
-
Tarptautiniame konkurse „Svajonę“ lydėjo sėkmė3
Sidabro diplomu ir trečiosios vietos taure įvertintas Raudondvario kultūros centro mišraus choro "Svajonė" pasirodymas IX tarptautiniame chorų sakralinės muzikos konkurse "Kaunas Musica Religiosa". ...