Quantcast

„Madlenos Madlena“: emocinis užtaisas iš teatro užkulisių

Šiandien startuojantis XI tarptautinis Kauno kino festivalis prasidės vienos įdomiausių nepriklausomo Amerikos kino autorių režisierės Josephine'os Decker filmu "Madlenos Madlena" ("Madeline’s Madeline", 2018 m.).

Be ribų

"Emocijos, kurias jauti, nepriklauso tau, jos kažkieno kito. Tu ne katė – tu įsikūnijusi į ją", – hipnotizuoja filmas, kino kritikų vadinamas vienu inovatyviausių XXI a. kinematografinių atradimų. Praskleidus filmo kūrimo užkulisių užuolaidą atsiveria neįprastas filmo gimimo procesas, išskirtinė kinematografija ir nuostabą keliantis Madlenos personažas.

Filmo pagrindinė herojė Madlena (akt. Helena Howard) – šešiolikmetė aktorė, ką tik grįžusi iš hospitalizacijos psichiatrijos skyriuje. Kartu su eksperimentinio teatro trupės aktoriais ji intensyviai repetuoja ir ruošiasi naujam spektakliui.

Madlenos mokytoja Evangeline (akt. Molly Parker) yra reikli ir supratinga, tikra priešingybė Reginai (akt. Miranda July) – nestabiliai, tačiau mylinčiai Madlenos mamai.

Filmo herojų nuotaika mainosi akimirksniu: Madlenos mama Regina nusivylusi ir pasimetusi, desperatiškai daranti viską, ką gali, kad pasirūpintų savo dukros sveikata, tačiau paauglės pasaulis per daug sudėtingas ir uždaras.

Trindamas ribas tarp realybės ir fantazijos, tarp istorijos ir žiūrovų, vaidmens ir asmenybės šis filmas analizuoja iššūkių kupiną savianalizės ir brendimo amžių. Kaip šių temų tyrimo rezultatą regime eksperimentinį filmą su populiariajam kinui būdingu galingu emociniu užtaisu.

Trindamas ribas tarp realybės ir fantazijos, tarp istorijos ir žiūrovų, vaidmens ir asmenybės šis filmas analizuoja iššūkių kupiną savianalizės ir brendimo amžių.

Tarp performanso ir kino

Filmo autorė Josephine Decker – ne tik kino režisierė. Save ji yra išbandžiusi baleto, muzikos ir aktorystės srityse. Inicijavusi ne vieną performansą, kuriuose kalbama apie aktualias aplinkosaugos problemas.

Nenuostabu, kad ieškodama originalaus pasakojimo būdo daugiau nei metus režisierė su aktorių trupe dirbo taikydama alternatyvią metodiką: eksperimentus, dirbtuves, improvizacijos ir šokio užsiėmimus. Po kiekvieno susitikimo, dirbtuvių ar improvizacijos sesijų J.Decker namuose detaliai užsirašydavo įspūdžius, iš kurių gimė unikalus, tikromis patirtimis paremtas filmo scenarijus.

Susitikimuose su aktorių trupe dalyvaudavo ir filmo operatorė Ashley Connor, kuri su savo kamera elgėsi lyg dar vienas filmo personažas. Operatorė ne tik techniškai, bet ir fiziškai veikė drauge su aktoriais, šliaužiojo grindimis, bėgiojo po kambarius ir visada buvo pasiruošusi reaguoti į aktorių emocijas. Toks operatorės įsitraukimas padėjo aktoriams labiau atsipalaiduoti, elgtis natūraliau ir pamiršti, kad jie yra filmuojami.

Galiausiai į žaismingą filmo kūrimo procesą įsitraukė iki šiol tik savo režisuotuose filmuose vaidmenis atlikusi rašytoja ir performanso menininkė Miranda July bei aktorė Molly Parker.

Išskirtinė kinematografija

Režisierė J.Decker ir operatorė A.Connor bendradarbiauti pradėjo dar 2012 m. Kūręs trumpametražius filmus, jau po metų duetas pristatė vaidybinį filmą "Sviestas ant skląsties" ("Butter on the Latch", 2013), nufilmuotą skaitmeniniu fotoaparatu.

Galimybė filmuoti skaitmeniniais fotoaparatais padarė tikrą revoliuciją kine. Atsikračius didelių kino juostų sąnaudų, ne vienas nepriklausomo kino debiutantas turėjo galimybę pagaliau įgyvendinti savo kūrybinius sumanymus. Tiesa, filmuojant iškildavo ir iššūkių, privertusių imtis netikėtų kompromisų: fotoaparatai turėdavo nedidelį ryškumo gylį, todėl fokusuoti į judantį objektą buvo sudėtinga.

A.Connor, filmuodama "Sviestas ant skląsties", šį sunkumą sėkmingai pavertė kinematografijos dalimi – ji sąmoningai žaidė su židinio nuotoliu, leisdama objektams įeiti ir išeiti iš fokuso. Eksperimentinį kiną pamilusi dar studijų metais operatorė didžiausiais įkvepėjais laikė Mayą Deren, Staną Brakhage'ą ir Bruce'ą Connerį, žavėjosi vaizdų iškraipymu, lankstymu ir vaizdo lydymu. Po studijų ji kurį laiką dirbo kinematografininke ir tik pradėjusi kurti drauge su J.Decker grįžo prie savo pomėgio filmuoti.

Dar vienas merginų bendras darbas – filmas "Tu buvai švelnus ir mielas" ("Thou Wast Mild and Lovely", 2014). Čia žaidimai su fotoaparatu pasistūmėjo dar labiau – objektyvai buvo keičiami tiesiog filmavimo metu. Šie eksperimentai tapo puikiomis trąšomis saldžiam "Medlenos Madlena" derliui. J.Decker, į kiną atkeliavusi iš performanso meno scenos, į filmų kūrimą žiūrėjo kitomis akimis. Ji visai neišmanė režisūros taisyklių, tad išvengė jų laužymo ir galėjo nevaržomai kurti savita kino kalba.

Filmo kinematografija gali padėti žiūrovui suprasti, kaip jaučiasi pagrindinė veikėja: nepastovumas, nuotaikų svyravimai, nenuoseklūs perėjimai iš namų aplinkos į teatro sceną. Šviesos ir tamsos variacijos, peršvietimai ir sapno migla – visa tai tarnauja perteikiant personažo nerimastingą sąmonę. Šiems efektams išsaugoti A.Connor netgi pagamino specialų kameros laikiklį, kuris leido ypatingai fokusuoti ir vaizdą padaryti miglotą.

Nepriklausomo kino pulsas

Pripildytas ekspresyvaus šiuolaikinio šokio ir gausus sofistikuotų emocijų, trejus filmo kūrimo metus sutalpinęs į beprotiškas 93 min., filmas "Madlenos Madlena" neabejotinai yra tramplynas į J.Decker karjeros aukštumas. Režisierė jau dirba prie naujo projekto, kuriame pagrindinį vaidmenį atlieka kultinio serialo "Tarnaitės pasakojimas" ("Handmaid‘s tale") žvaigždė Elisabeth Moss.

Operatorė A.Connor, nufilmavusi dar vieną Tarptautinio Kauno kino festivalio programos filmą "Blogas Kameron Post auklėjimas" ("Miseducation of Cameron Post", 2018), save nutarė išbandyti dirbdama televizijos serialų srityje.

Sandanso festivalio išliaupsintas, į Kauną atkeliavęs "Madlenos Madlena" neabejotinai padės pajusti Amerikos nepriklausomo kino pulsą ir taps patrakusiu kinematografiniu nuotykiu žiūrovui.

Filmo seansai

Rugsėjo 20 d. 19 val. – Kauno kultūros centras "Tautos namai".

Rugsėjo 22 d. 18 val. – kino centras "Cinamon".

Rugsėjo 28 d. 20 val. – "Romuvos" kino salė.

Rugsėjo 29 d. 18.30 val. – Kauno kultūros centras "Tautos namai".

Daugiau informacijos apie festivalį: www.kinofestivalis.lt



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių