Quantcast

Kūrybinio dueto eksperimentiniai ieškojimai

Fotomenininkų dueto Dangirutės Maleckienės ir Rimgaudo Malecko retrospektyvinėje parodoje "Fotografikos abstrakcijos" eksponuojami per pastaruosius penkerius metus abiejų menininkų sukurti darbai.

Fotomenininkų dueto Dangirutės Maleckienės ir Rimgaudo Malecko retrospektyvinėje parodoje "Fotografikos abstrakcijos" eksponuojami per pastaruosius penkerius metus abiejų menininkų sukurti darbai.

Kūrybinio kelio pradžia

R.Maleckas (g. 1934) laikomas moderniosios fotografijos (fotografikos) pradininku Lietuvoje. Fotografuoti jis pradėjo 1954-aisiais. Baigęs Kauno J.Gruodžio muzikos mokyklą (režisūrą), vėliau Vilniaus universitete studijavo žurnalistiką.

1963-iaisiais R.Maleckas drauge su kitais fotomenininkais įkūrė Kauno fotoklubą, ilgą laiką jam vadovavo, išugdė daug mokinių, jis buvo Vito Luckaus, Vitalijaus Butyrino, Jono Kalvelio, Aleksandro Macijausko mokytojas, jo darbai turėjo įtakos daugeliui jo kartos ir jaunesniesiems Lietuvos fotografams.

Kaip pastebėjo parodos atidaryme dalyvavę kūrėjų kolegos ir menotyrininkai, R.Malecko modernistinės fotografijos darbai, sukurti XX a. septintajame dešimtmetyje, buvo visiškai išskirtiniai tuometės sovietmečio lietuvių fotografijos kontekste. Už savo netradicinę fotografiją pats menininkas buvo kritikuojamas, tačiau jis inspiravo daugelį jaunų kolegų eksperimentiniams ieškojimams, kurie padėjo pastariesiems sulaukti pripažinimo, išplaukti į platesnius tarptautinius vandenis.

Nuo 1959-ųjų R.Maleckas intensyviai dalyvauja parodose Lietuvoje ir užsienyje, jo darbų yra įsigiję Lietuvos ir Vokietijos kolekcininkai. 2008 m. autorius savo lėšomis išleido savo fotografijų albumą "Fotografika".

Fotografijos ir dailės jungtis

R.Malecko darbams bene didžiausios įtakos turėjo XX a. pradžios Vakarų Europos modernistinė Pieto Mondriano, Pablo Picaso. Paulo Klee tapyba inspiravo menininką abstrakčiajai fotografijos raiškai, formos ieškojimams.

Fotografo kūrybinio kelio pradžią ženklina portretas, konkretaus daikto atvaizdas, peizažo fragmentas, tačiau minėto žanro fotografijos griauna įprastą kanoną, darbuose atsiranda šešėlių, dvigubų kadrai, siurrealistinių aliuzijų keliančių kontekstų. Pamažu menininkas pereina prie abstrakčiosios fotografijos: kuriamas abstraktus, praradęs realias formas vaizdinys, išplaukiantis iš kontūrų, liudijantis emocinį išgyvenimą, kitokią realybę, metafizinę dimensiją.

Dauguma šių darbų vadinami kompozicijomis, jie pasižymi tobula forma, kai dėmesys kreipiamas į spalvinius kontrastus, šešėlius, faktūrų žaismą, iš viso to sukuriant begalinę harmoniją, pusiausvyrą tarp realybės ir globalios kosminės erdvės. Ir ankstesni, ir dabartiniai R.Malecko darbai yra sukurti nenaudojant jokių kompiuterinių technologijų. Tiesiog savo laiku menininkas atrado savąją stilistiką, kuri sujungė fotografiją ir dailę, tai tapo ir iki šiol yra jo kūrybinis kelias.

"Fotografiniai Rimgaudo Malecko atvaizdai įgyja dailės kūrinius primenančių bruožų: grafiškų linijų piešinį, baltų ir juodų plokštumų kompozicijų, savitos faktūros įspūdį kuriančio grūdėtumo, – 2008-aisiais išleisto R.Malecko albumo "Fotografika" įvadiniame tekste pastebėjo dr. Tomas Pabedinskas. – Neretai tai susipina kompozicijose, savo abstraktumu primenančiose praėjusio amžiaus pirmosios pusės fotografinius eksperimentus, pavyzdžiui Laszlo Mogoly-Nagy fotogramas ir Mano Ray rėjografijas. Šis panašumas leidžia įžvelgti R.Malecko fotografiškas sąsajas su tuomet dailės raidai dariusiais bandymais atsisakyti realybės formų ir kurti abstraktų meną."

Buvimo sykiu įtaka

Abstrakčios fotografijos principą parėmė ir Malecko žmona Dangirutė, kuri nuo 2008 m. dalyvauja bendrose parodose su vyru. Ir nors jų darbų stilistika labai supanašėjusi, skiriasi jų pasirenkamos temos, meninės kompozicijos, vaizdinių detalės. R.Malecko meninė kompozicija gerokai sudėtingesnė ir platesnė.

D.Maleckienės darbai labiau moteriški, juose dominuoja smulkios detalės, kurios estetiškai ir subtiliai sugula į meninę kompozicijos audinį.

Jos kūryboje yra ryškus religinis motyvas – kryžiaus, ostijos simbolika dažname darbe susipina su žemiškąja plotme – žolyno, gėlės kontūru. Visa tai sudaro žemiškojo ir dangiškojo pasaulių pilnatvę, liudija neatsiejamą pusiausvyrą. Žmonos darbai radosi inspiruoti vyro fotografikos eksperimentų.

Abu menininkai pastaraisiais dešimtmečiais kartu kuria, papildo vienas kito kūrybą. D.Maleckienė buvo vyro albumo "Fotografika" sudarytoja, ji ne tik slaugo šiuo metu sergantį vyrą, bet ir inicijuoja jo parodas, pati kuria inspiruota savo vyro darbų.

Pastarųjų metų R.Malecko fotografikos parodos turėtų ne tik atnaujinti pažintį su šio įdomaus, įtaigaus moderniosios lietuvių fotografijos pradininko kūryba, bet įgalinti ir šiuolaikinius meninius eksperimentus vertinti ankstesniųjų meninių atradimų kontekste.


Kas? Paroda "Fotografikos abstrakcijos".

Kur? M. ir K.Petrauskų lietuvių muzikos muziejuje.

Kada? Veikia iki rugpjūčio 31 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių