Quantcast

Kūriniai, pareikalavę milžiniško meistriškumo

Naujojoje parodų erdvėje Kaune, "Parko galerijoje", eksponuojami dailininkės Medos Norbutaitės "Minčių natiurmortai". Kiekvienas kūrinys pareikalavęs nemažai įdirbio ir meistriškumo. Ne atsitiktinai: tapytoja prisipažįsta technikia skirianti ypatingą dėmesį.

Prigesęs prabangos spindesys

Tik įžengus į parodos erdvę, pasitinka pačios M.Norbutaitės parašyta anotacija. "Mano darbuose vaizduojami objektai komponuojami į prasminę visumą", – sako joje autorė.
Paveikslas "Aksesuarai" dėmesį patraukia savo ryškiai rožine spalva. Ant šio rožinės spalvos kilimo, kažkada buvusio raudono, guli šuo. Ši figūra, kaip ir šalia esantys manekenai, įkalinti laike ir tampa negyvais objektais.

Kaulėta šuns figūra byloja apie nesotų gyvenimą. Ant modelių figūrų kabo galybė papuošalų, kai kur jie sukabinti tarsi chaotiškai, nekreipiant dėmesį į jų vertę. Čia menininkė sąmoningai (arba ne) žaidžia su spalvomis, taip sukurdama paveikslo prasmę: materialūs daiktai išblunka (taip, kaip ir raudonas kilimas nubluko iki rožinės spalvos), praranda savo vertę (papuošalai sukabinti ne ant gyvo kūno, o ant sustingusių manekenų) ir žmogų padaro vienišą (tik kantriai laukia išsekęs šuo).

Vienas iš daugiausia dėmesio susilaukęs paveikslas – "Barboros šachmatų žaidimas". Teigiama, kad šachmatai buvo itin mėgstamas Barboros ir Žygimanto Augusto žaidimas. Tik paveiksle šachmatų figūrėle tampa pati Barbora, keliaujanti per šachmatų lentą bei juodus ir baltus gyvenimo etapus.

Paveiksle vaizduojama moteris plėšia nuo savęs prabangią, brangakmeniais siuvinėtą suknelę, o akmenukai byra ant šachmatų lentos. Iš pirmo žvilgsnio stalas atrodo tarsi po neseniai vykusios puotos, tačiau įsigilinus galima pamatyti iškalbingus objektus. Štai indas su sidabriniu šaukštu-sege, o inde – rubinų ir kitų brangių akmenų patiekalas. Parvirtusi taurė, iš kurios pabirę rubinai; šalia moters figūros – krištolo taurė sulinkusia kojele – tarsi pati Barbora iš pykčio ją rankose būtų deformavusi.

Antrame paveikslo plane, jau už desperatiškos Barboros figūros, – įtaigus žaidimas spalvomis: vaizduojamas ugnies kamuolys, regis, išeinantis iš moters kūno. Šalia jo – paveikslas su įstabiais rėmais ir kūriniu, kuriame tik šalta, išblukusi spalva.

Nevengia socialinės kritikos

Atidarymo vakarą kūrinys "Mėlynas kraujas" sulaukė daugiausia komentarų, dėl jo ir pati autorė sulaukė daugiausia prašymų atskleisti savo idėjas. Paveiksle vaizduojami du dideli mėlynos spalvos kuiliai. Didžiausias iš jų atvaizduotas pirmame plane – jis tvirtai stovi ant savo mažų kanopų ir žiūri į ant žemės padėtą veidrodį auksiniais rėmais. Šalia veidrodžio pabirę smulkūs rubinai. Kitas kuilys  į žiūrintįjį atsukęs savo pasturgalį ir tarsi sustingęs judesyje – paveiksle užfiksuotas uodegos judesys.

Kokių minčių įkvėpta autorė tapė šį darbą, nesunku išskaityti iš paties paveikslo pavadinimo: "Mėlynas kraujas" – akivaizdi aliuzija į taip apibūdinamus aristokratus. Teigiama, kad jų venomis teka kitoks, mėlynas, kraujas. Tokia metafora pabrėžia jų išskirtinumą ir užimamą padėtį. Kūrinyje priešingai – vaizduojami kuiliai, kurie yra aristokrato antonimas.

Autorė šiuos du objektus – kuilį, instinktų vedamą gyvulį, ir aristokratą – sugretina ir retoriškai klausia, kuo jie yra panašūs. Gal mato vien tik savo atvaizdą, gal gyvena su kitais, panašiais į save, savame dramblio kaulo bokšte ir nė nesuvokia, kas dedasi aplinkui? Menininkė nedaro jokių išvadų, tik savo kūriniu sukuria puikią vietą viso to apmąstymui ir įvairių mitų sugriovimui.

Parodoje pristatomuose M.Norbutaitės drobėse jaučiamas sarkazmas kviečia permąstyti vertybės, kitaip suvokti mūsų pačių kasdienybę ir nesuteikti tokio didelio dėmesio materialumui.

Perskaityti natiurmortą

Nuo 1997-ųjų parodose dalyvaujančios, aktyviai kuriančios ir akademinį darbą dirbančios M.Norbutaitės biografijoje – daugiau kaip 20 personalinių ir per 50 grupinių parodų. Menininkės tapyba laviruoja nuo natiurmortų iki sieninės tapybos. Kaip galime pajusti iš jos darbų – itin svarbus tampa efemeriškas daiktų, natūros vaizdavimas ir fragmentavimas.

Aiškindama parodos pavadinimą "Minčių natiurmortai", autorė atskleidžia mėgstantį natiurmortą. "Mane visuomet žavėjo daiktai. Ir daiktai atsiranda kaip objektas, kuris padeda perteikti mintį. Ir kiekvienas darbas perduoda žinutes apie žmonių santykius, asmeninius momentus, apie pačią būtį. Ir kiekvienas asmuo per santykius su mano pavaizduotais objektais, daiktais gali sukurti kažką savito ir tik sau. Jokiu būdu nereikia bandyti įsivaizduoti tik tai, ką įsivaizdavau aš", – kalba M.Norbutaitė.

Pačią save dailininkė pristato tokiais žodžiais: "Rubinai – tai meilės, gyvenimo aistros simbolis... Myliu jūrą, myliu rūką, myliu žmones, myliu tapybą, myliu kūrybą, myliu gyvenimą... MYLIU..." Todėl, matyt, ir neturėtume stebėtis  ryškiai raudonų rubinų gausa jos paveiksluose.


Kas? M.Norbutaitės kūrinių paroda "Minčių natiurmortai".
Kur? "Parko galerijoje" (Vilniaus g. 35)
Kada? Veikia iki lapkričio 5 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

XXXL

XXXL portretas
NUOSTABU.

Lota

Lota portretas
Labai gražu. Fantastiška!

labai

labai portretas
karveliai suzavejo tiesiog
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių