- Greta Andriuškevičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žodis, virtęs kūnu, pažadas, įgavęs materialų pavidalą tikrovėje – kertinis motyvas ir naujausiame Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje “Aušros pažadas”.
Šiomis dienomis, kai saviugdos ir psichologijos mokymai žinomi daugeliui, jau niekam ne paslaptis, kad tai, ką galvojame ir kuo labai tikime, išsipildo. Introjekcijos kuria projekcijas, o mintys – mūsų realybę ir gyvenimo istoriją – tokių ir panašių teiginių girdime kasdien ir stengiamės jais vadovautis. Žodis, virtęs kūnu, pažadas, įgavęs materialų pavidalą tikrovėje – kertinis motyvas ir naujausiame Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) spektaklyje “Aušros pažadas”.
Nepaskęsta smulkmenose
Spalio pradžioje pristatytas aktorės ir režisierės Agnės Sunklodaitės kūrybinis darbas NKDT – tai autobiografinis spektaklis, pasakojantis Prancūzijos rašytojo ir diplomato Romaino Garry gyvenimo istorijos vingius, asmeninius išgyvenimus bei žiūrovams suteikiantis progą atrasti ir įsigilinti į rašytojo asmenybę bei veiklos motyvus.
Nors spektaklis mums pasiūlo biografinį pasakojimą, tačiau jis nėra detalus ar koncentruotas į smulkmenas, siužetinė linija labiau linkusi į abstrakciją ir tik esminių gyvenimo etapų išryškinimą. Pagrindinė spektaklio kaip kūrinio mintis labiausiai atsiskleidžia veikėjų santykiuose, žodžiuose ir mintyse, kurias galima atrasti, pažinti ir pritaikyti kiekvieno mūsų gyvenime.
Spektaklio esminis pasaulėžiūros taškas – tikėjimas, optimizmas, viltis, meilė ir pažado vertė. Jis aktualus ir asmeniškai paliečia ne vieną skaitantįjį R.Garry kūrinį “Aušros pažadas” ar žiūrintįjį spektaklį, pastatytą remiantis tokiu pačiu šio autoriaus kūriniu.
Režisierė A.Sunklodaitė, pati parašiusi inscenizaciją ir adaptavusi klasikinį kūrinį scenai, pasielgė drąsiai, nes tai didelė tikimybė pasiklysti biografinėsė detalėse, tačiau jautrumas medžiagai ir įsiklausymas neleido prašauti pro šalį.
Erdvė kuria artimą ryšį
NKDT Rūtos salė, pritraukianti žiūrovus savo kamerine erdve bei joje vyraujančia jaukia atmosfera, kuria glaudų ir interaktyvų santykį su žiūrovu. Spektaklio “Aušros pažadas” režisierė A.Sunklodaitė, šią teatrinę erdvę savo pastatymui pasirinkusi pirmą kartą, kartu su scenografe Giedre Brazyte palieka ją atvirą stebėtojo fantazijai ir individualioms patirtims bei suvokimams.
Plėtojantis siužetinei linijai ir minimaliai keičiantis spektaklio rekvizitams, pasitelkus vaizduotę, erdvė transformuojasi žiūrovo sąmonėje. Pirmoje mizanscenoje – tai teatras, vėlesnėse – namai Vilniuje ar teniso laukai Prancūzijoje.
Balta širma, kabanti išilgai salės ir skirianti ją į dvi dalis, spektakliui suteikia ne tik papildomų prasmių ir estetikos scenovaizdžiui, bet teikia ir funkcinę naudą, drobė aktyviai naudojama multimedijos raiškai.
Fragmentiškas ir vientiso naratyvo neturintis “Aušros pažadas” stebina savo gebėjimu visas sceninio veiksmo dalis sujungti ir nepalikti takoskyros ar neišbaigtų mizanscenų.
Nors spektaklis vyksta pasakojimo forma, kai pagrindinis veikėjas R.Garry mintimis grįžta į praeitį ir savus tikėjimo bei vilties kupinus prisiminimus pateikia žiūrovui, tačiau riba tarp prisiminimų ir tikrovės, veiksmui įgyjant pagreitį, vis po truputį blėsta ir susijungia į chronologišką pagrindinio veikėjo ir jo mamos gyvenimo istoriją. Arba – žvelgiant plačiau – į Motinos ir Sūnaus istoriją, jų tarpusavio santykį ir ryšį.
Motina, Sūnus ir likimas
Jūratės Onaitytės kuriamas Motinos personažas prisodrintas skausmo, kančios ir nestokojantis vargo, bet niekada neprarandantis optimistiško žvilgsnio į pasaulį bei tikėjimo šviesia ateitimi.
Aktorės balso galimybės leidžia pasiekti įtikinamą įvairių nuotaikų raiškos amplitudę, nuo džiaugsmingo juoko, aidinčio ir atsispindinčio sūnaus sieloje ir galvoje, iki skausmo prisodrintų riksmų ir ašarų. R.Garry (Sigitas Šidlauskas) – Motinos tikėjimo, lūkesčių ir vilties simbolis, pats būdamas dar visai mažas tai suvokęs ir prižadėjęs mamai būti jos išgelbėtoju ir ramsčiu. S.Šidlausko humoro jausmas, tvirtumas ir sąžiningumas tiek prieš save patį, tiek prieš žiūrovus, puikiai atsispindi ir jo sukurtame vaidmenyje.
Muzikiniai intarpai ir šokio kompozicijos atspindi ir papildo ne tik veikėjų gyvenimo epizodus, bet ir suteikia lengvumo bei polėkio visam sceniniam vyksmui. Kompozitorius Deividas Gnedinas į spektaklį įterpęs prancūziškos muzikos garsų nukelia žiūrovus į to meto Prancūziją, R.Garry gimtinę ir mylimą šalį, į kurią jis žvelgia kaip į galutinį kelionės tašką siekiant laimės ir gyvenimo pilnatvės.
Su meile ir vidiniu tikėjimu S.Šidlausko atliekama “Marselietė” skatina susimąstyti ir žiūrovus apie stiprų troškimą, pažado svorį ir su kiekviena dainos eilute užgimstantį vis tvirtesnį tikėjimą.
Žaidybinė teatro forma, prigimtinis teatro sąlygiškumas atsiskleidęs pirmosiose spektaklio mizanscenose, interaktyvumas įtraukiantis tik tada, kai patiki, jog tai, kas vyksta, yra tiesa, R.Garry biografinė abstrakcija, sūnaus ir motinos santykiai bei žodžio vertės priminimas ir užtvirtinimas, A.Sunklodaitės spektaklyje atsiskleidė ir kiekvienam jį stebėjusiam uždavė esminį klausimą: "Kaip dar vaikystėje duotas pažadas gali pakeisti likimą ir ką reiškia stiprus tikėjimas ir viltis?"
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Velykų muzika su prancūziškais pasisveikinimais
Antrąją šv. Velykų dieną su muzika švęsime prisikėlimą, pavasario pabudimą ir kaip kasmet – Kauno pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“ kviečia išeiti į miesto gatves, nusišypsoti, o pasivaik&...
-
Dovana lėlininkų patriarcho jubiliejui – jo kurtų paveikslų paroda
Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) Didžiosios scenos fojė veikia garsaus lėlininko, dailininko Vitalijaus Mazūro tapybos darbų paroda „Išsigelbėjimas“. Šis renginys – graži įžanga į menininko 90-mečio paminėjim...
-
Kaunas nusilenkė ryškiausioms teatro asmenybėms: aidint ovacijoms įteiktos „Fortūnos“2
Tarptautinės teatro dienos išvakarėse Kauno miesto savivaldybė tradiciškai surengė iškilmingą profesionalių kūrėjų, aktorių ir režisierių apdovanojimų ceremoniją. Kauno kultūros centre už ryškiausius metų nuopelnus ...
-
Skaudžią netektį išgyvenanti A. Tamulytė pasidalijo jautriu įrašu: lauksiu tavęs visą gyvenimą10
Sielvarto dėl mamos Danutės Dirginčiūtės-Tamulienės netekties neslėpė velionės dukra, garsi aktorė Aurelija Tamulytė. ...
-
Kauno teatralų apdovanojimai „Fortūnos“ (vaizdo įrašas)1
Tarptautinės teatro dienos proga Kaunas tradiciškai sveikina ir apdovanoja profesionalius kūrėjus, aktorius, režisierius. ...
-
Kviečia į bavarišką savaitgalį Kaune: vokiškas maistas, tradicinė muzika ir „Oktoberfesto“ nuotaika15
Ar teko lankytis garsiajame Miuncheno alaus festivalyje „Oktoberfest“? O galbūt lietuviškajame „Oktoberfeste“? Pirmąjį balandžio savaitgalį turite progą tai padaryti: nors pats festivalis organizuojamas rudenį, balandžio ...
-
Lietuviškų šaknų turinti JAV džiazo žvaigždė Nicole Zuraitis surengs koncertą Pažaislio vienuolyno kieme1
Birželio 28 d. Pažaislio vienuolyno kieme skambės džiazas. Lietuvių kilmės JAV džiazo žvaigždė Nicole Zuraitis, trimitininkas bei vokalistas Vytautas Grubliauskas ir Tomo Botyriaus diriguojamas Kauno bigbendas Pažaislio muzikos festivalio publikai p...
-
Po sunkios ligos mirė Kauno valstybinio muzikinio teatro operetės primadona D. Dirginčiūtė9
Likus porai savaičių iki 82 gimtadienio mirė Kauno valstybinio muzikinio teatro solistė, operetės primadona Danutė Dirginčiūtė-Tamulienė, pirmadienį pranešė teatras. ...
-
„Pažaislio liepų alėjos vakarai“ skelbia sezono programą: suderinta įvairiems muzikiniams skoniams1
Nuo gegužės 29 d. iki rugsėjo 4 d. koncertų ciklas „Pažaislio liepų alėjos vakarai“ kviečia skirti trečiadienius muzikai ir pristato 11-ojo sezono programą, kurioje netruks premjerų, sugrįžimų, naujų vardų ir užsienio svečių. &bd...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone kovo 25–31 d.1
Kovo 25 d. Batniavos biblioteka: 16.30 val. Edukacija „Velykinių margučių marginimas“, organizatorius – biblioteka. Kovo 26 d. Rokų laisvalaikio salė: 9.30 val. Edukacinė valanda „Kiaušinių marginimas vašku ir ...