Quantcast

Į Kauną sugrąžina ir gimtinės scenų trauka

Savaitė Londone, po to savaitė Berlyne, dvi savaitės Lietuvoje ir vėl kelionė į Londoną. Tokia jaunos, iš Kauno kilusios menininkės Guodos Jaruševičiūtės kasdienybė.

Savaitė Londone, po to savaitė Berlyne, dvi savaitės Lietuvoje ir vėl kelionė į Londoną. Tokia jaunos, iš Kauno kilusios menininkės Guodos Jaruševičiūtės kasdienybė. Dvi pastarąsias birželio savaites Kaune praleidusi mergina Nacionaliniame Kauno dramos teatre eksperimentavo performatyvaus spektaklio tema. Jai talkino bendramintis menininkas Demetrio Castellucci.

Nauja stotelė gimtinėje

G.Jaruševičiūtė – reta viešnia gimtajame Kaune, tačiau šį kartą Londone scenografijos studijas baigusi kūrėja grįžo ne tik aplankyti tėvų, pailsėti gamtoje, bet ir kurti. Mergina jau keletą metų yra "Brave New Worlds" (liet. Drąsūs nauji pasauliai) – performatyvius spektaklius kuriančio kolektyvo – narė. Nors šiuo metu ji gyvena Berlyne, dažnai keliauja į Londoną, kur su kolegėmis tęsia kūrybinę veiklą.

Balandį trumpam grįžusi į Kauną menininkė užsuko į Nacionalinį Kauno dramos teatrą, kurio generaliniam direktoriui Egidijui Stancikui papasakojo apie savo veiklą. Šis pasiūlė jai kūrybinę laboratoriją perkelti į Kauną, Mažųjų scenų kiemelyje veikiančią Tavernos salę. Planas pavyko.

"Šį kartą buvo neįprasta, nes kurį laiką dirbau viena, o Demetrio prisijungė tik antrą savaitę", – kalbėjo mergina. – Jis man pagelbėjo, padėjo sudėlioti režisūrinius taškus, taip pat sukūrė muziką, kuri ne tik papildo veiksmą scenoje, bet kartais veikia kaip pagrindinis elementas."

Pastarąją laboratorijos dieną menininkai parodė savo kūrybos vaisius draugams, artimiesiems ir teatro žmonėms.

Domina gyvo meno formos

"Brave New Worlds" kolektyve be G.Jaruševičiūtės dar yra iš Italijos kilusi Valentina Ceschi ir britė Kate Lane. Valentina taip pat dirba kaip nepriklausoma operos režisierė ir aktorė, o Kate dar kuria ir kostiumus teatro, šokio bei cirko pasirodymams. Trys menininkės susipažino Londone "Limbury Prize for Stage Design 2011" parodoje, kurioje lietuvė pristatė savo scenografijos projektą ir buvo išrinkta kaip viena iš dvylikos geriausių jaunųjų Didžiosios Britanijos scenografų.

G.Jaruševičiūtė neslepia, kad visos trys darniai pasidalija darbus: kartu kuria spektaklio idėją ir ją išpildo, proporcingai išnaudodamos viena kitos stipriąsias puses. Jų kolektyvas sujungia teatrą ir vizualiuosius menus, vadovaudamasis principu, kad vaizdas – tai kūrybos proceso katalizatorius. Viskas prasideda nuo vaizdinio, scenovaizdžio, nuotraukos ar paveikslo. Menininkės per erdvės ir formos tyrinėjimus, skirtingų vaizdinių derinius ir jų tarpusavio ryšius kuria spektaklius, atverdamos vizualų, asociacijų kupiną pasaulį.

Trupė yra sukūrusi spektaklį "Utopia" (liet. Utopija). Jo idėja – prieštaravimai, nesibaigiantis ieškojimas to, ko neįmanoma surasti, troškimas pasiekti horizontą ir tai, kas slepiasi už didelio juodo apskritimo, uždengiančio du trečdalius vaizdo scenoje.

Spektaklis rodytas "Soho", "The Yard" teatruose ir "336" galerijoje Londone, taip pat dalyvavęs įvairiose kūrybinėse laboratorijose Anglijoje.

"Mus domina scenografija kaip gyva meno forma, siekiame sukurti gyvus ir vizualius spektaklius, kurie sukeltų skirtingas asociacijas kiekvienam žiūrovui", – tokiu kūrybiniu moto vadovaujasi jaunas kolektyvas.

Šiuo metu menininkės kuria naują spektaklį, kurio pavadinimas yra "Trinity" (liet. Trejybė). Tai žvilgsnis į moterį meno ir religijos istorijoje, jos kūno transformacijas laike. Šio spektaklio idėjai svarbi religinė ikonografija, šventųjų, ypač Švč.Mergelės Marijos, gyvenimo istorijos bei jų reprezentavimo tradicijos mene, religijos santykis su šiuolaikiniu žmogumi.

Kūrybinė laboratorija

Jauna menininkė pripažįsta, kad kurti pasirodymus įmanoma tik su įvairių institucijų teikiama parama projektams įgyvendinti. Štai Anglijos kultūros ministerija kompaniją "Brave New Worlds" parėmė jau du kartus. Taip pat labai padeda kūrybinės labaratorijos ("rezidencijos"), kai teatrai, universitetai ar galerijos atveria duris jauniesiems menininkams ir kolektyvams.

"Po dalyvavimo "Pit-Lab" kūrybinėje laboratorijoje buvome pakviesti parodyti dabartinį spektaklio variantą Londono žiūrovams. Liepos 4-ąją "Trinity" spektaklio scenas pristatysime "Barbican Open Lab: Showcase of Experimental Work" festivalyje Londone. Mums tai puiki galimybė parodyti savo kūrybą plačiai auditorijai", – būsimą pasirodymą vertina mergina.

Į Kauną G.Jaruševičiūtė atvyko ne tuščiomis: jos kelioniniame lagamine – daugiau nei 10 kg sveriantis spektaklio kostiumas. Suknelė ir kaukė pagaminta iš specialaus audinio ir medžio anglies. Įspūdingas drabužis diktuoja savitą plastiką. Juo vilkėdama menininkė įkūnija sudegusį medį, asociacijomis persipinantį su mistiškomis krikščionybės šventųjų figūromis.

Kūrėjo genai

Kaune pristatyto projekto muzikos autorius – G.Jaruševičiūtės bendraamžis D.Castellucci – Lietuvoje ne naujokas: 2007 m. su modernaus šokio trupe "Dewey Dell" jis pasirodė Vilniuje, Naujojo Baltijos šokio festivalyje. Willamo Faulknerio romano "Kai aš gulėjau mirties patale" herojės vardu pavadintą trupę sudaro Demetrio seserys Teodora ir Agata Castelluci bei bendramintis Eugenio Resta.

Muzikos technologijas studijavęs D.Castelucci, kuriantis elektroninę muziką solo pasirodymams pavadinimu "Black Fanfare", dažniausiai rašo muziką ir savajai trupei. Teodora yra choreografė, Agata – atlikėja ir vadybininkė, o Eugenio kuria scenografiją ir šviesų apipavidalinimą.

"Dewey Dell" daug koncertuoja Europoje ir pasaulyje – pernai lankėsi Melburne Australijoje ir Amerikoje. Dar šiais metais laukia pasirodymai Italijoje, Anglijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Prancūzijoje, Islandijoje. Visai netrukus, pirmą liepos savaitę, "Dewey Dell" dalyvaus festivalyje Estijoje.

D.Castelucci moka kelias lietuviškas frazes. Šypsodamasis prisistato: "Mano vardas Demetrio", – ir paduoda ranką. Uždavus dažnai jį persekiojantį klausimą, ką reiškia būti Castellucci, žinomo italų režisieriaus ir scenografo Romeo Castelucci šeimos nariu, be galo nuoširdus vaikinas prisipažįsta, kad jam tai – natūralu, tiesiog jis gimė šioje šeimoje. Niekada nesvajojo būti aktoriumi ar režisieriumi, tačiau tuo, ką veikia dabar, visiškai išreiškia save.

Svajonė – parodyti "Trinity"

G.Jaruševičiūtė džiaugiasi, kad jos bičiuliai italai žino apie Lietuvos teatrą. "Jūs turite Nekrošių! (Eimuntas Nekrošius – aut. past.)" – dažnai išgirsta menininkė. – Didžiuojuosi, kad esu iš tvirtos teatro tradicijas puoselėjančios šalies."

Menininkė jaučia stiprius sentimentus Kauno teatrui – čia ji matė pirmuosius spektaklius, dar moksleivė vaidino spektaklyje "N-16", kurį režisavo aktorius Tomas Erbrėderis. Viena jos svajonių – gimtajame mieste parodyti jau užbaigtą spektaklį "Trinity" su kolegėmis, taip pat norėtų sudalyvauti gimtajame mieste rengiamame performansų festivalyje "CREATurE".


Šiame straipsnyje: kūrybaSantakascena(santaka)

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių