Quantcast

Ekskursija po Kauną su menininku D. Slavinsku

Aktyvus šiandienos Kauno kultūrinio gyvenimo metraštininkas Deivis Slavinskas aplinką fiksuoja ne tik su fotoaparatu rankose, bet ir naudodamas savo profesijos – tapytojo – įrankius. Galerijoje "Aukso pjūvis" pristatoma jo kūrinių paroda "Naujasis art deco: Kaunas".

Vizualiosios muzikos jėga

Aktyvus ir dinamiškas tapytojas D.Slavinskas geba aplankyti, užfiksuoti ir įvertinti daugybę Kaune vykstančių renginių ir parodų. Nuolatinis noras ieškoti, virtęs dešimtmetį trukusiu kelionių laikotarpiu, grįžus į gimtąjį miestą – Kauną, padėjo pamatyti jame slypintį daugiaprasmį grožį ir savitai jį atskleisti tapyboje.

"Serija "Naujasis art deco", kuri – tuo aš įsitikinęs – negalėjo atsirasti niekur kitur, tik Kaune, santūriosios art deco sostinėje. Būtent čia suskambėjo man vizualios muzikos idėjos ir santūrios spalvos su Kauno tarpukario architektūra, kuri labai elegantiškai melodiška", – apie naująją savo parodą kalba autorius.

Kauniečių dailininkų tapyboje jau nuo seno galima atrasti daugybę užfiksuotų Kauno peizažų, kraštovaizdžio elementų. Pripažintų klasikų (Vlado Eidukevičiaus, Kazio Šimonio, Jono Buračo, Stasio Sčesnulevičiaus kūryba (mūsų muziejų ir privačių kolekcijų lobynas) atspindėjo nostalgišką, daugiausia realistinį žvilgsnį į šį miestą, o D.Slavinskas į Kauno panoramą žiūri kitaip – naujai, šiuolaikiškai – iš itin plačios perspektyvos, apimančios kone visą šimtmetį, ir sutalpina jį fragmentuose.

Šimoniškas, lengvai atpažįstamas ir kauniečiams itin artimas vaizdavimo būdas bei XXI a. dailininko matymas, leidžiantis įžvelgti prasmę detalėse, kurias kruopščiai atrinkus, sukuriamos sudėtingos art deco principais paremtos kompozicijos su ne taip lengvai išsprendžiamais spalviniais sprendimais.

Istorija istorijoje

Fotografiškas, paremtas akimirkos įspūdžiu, savitai sufokusuotas žiūrėjimo taškas D.Slavinsko paveiksluose leidžia patirti naują emociją.

Pavyzdžiui, darbo "Karininkų ramovė" centre – trys sargybiniai ant statinio stogo. D.Slavinskas renkasi tik mažytį statinio fragmentą, pritraukia jį iš arti: į akis krinta jau ne statinio architektūra, greičiau, gvildename trijų karžygių simbolines prasmes. Tai galima pavadinti istorija istorijoje – stovėdami priešais šį paveikslą, turime galimybę pajusti tris laiko dimensijas: pirmoji – dabartis, iš kurios žvelgiame; antroji – priešais regimas tarpukario periodą menantis statinys ir tuo metu sukurta jo detalė; trečioji – trys karžygiai, prisidengę skydais, puoštais gediminaičių stulpais, nuneša mus į didingus karalių ir kunigaikščių klestėjimą menančius laikus. Taip per savitai atrinktų bei sukomponuotų detalių derinius D.Slavinskas analizuoja Kauno istoriją, atveria platų istorinį lauką, skatina mąstyti ir kelia naujus klausimus, susijusius ne tik su Kaunu, bet ir visa mūsų valstybe.

Iš tiesų tai neabejotinos svarbos tapybos darbai, kurie gali praturtinti ne tik lietuvių tapybos dailės fondus, kaip šio amžiaus autentiški liudytojai, bet ir būti puikiu miesto reprezentantu tiek lietuviams, tiek užsieniečiams.

Tarpukario estetikos akimis

Pats D.Slavinskas apie savo darbų ciklo prasmę pasakoja: "Nėra sukurta daug tapybos darbų, akcentuojančių būtent šį Kauno kultūros aspektą, – mūsų savito art deco muzikalumą, eleganciją ir formų grynumą. Mano ilgai brandintoms idėjoms tai buvo "Eureka!" momentas ir einu šiuo keliu, stengdamasis taip perteikti ir kitus, nieko bendra su art deco neturinčius, vaizdus."

Tuo pat metu jo vizualinės muzikos idėja, autoriais žodžiais, suteikia darbams universalumo, leidžiančio ir kitų kultūrų žmonėms susijungti su jo kūryba – daug darbų yra iškeliavę į kitas šalis.

"Manau, kad kitiems žmonėms ši mano serija aktuali tuo, kad leidžia pamatyti įprastus vaizdus naujomis akimis, ir net galbūt būtent tarpukario estetikos suvokimo akimis, – sako autorius. – Tarpukario periodas pasižymėjo optimizmu, rafinuotumu ir pasitikėjimu savimi, kas vizualiai atsiskleidžia, pavyzdžiui, M.K.Čiurlionio muziejaus architektūra. Visa tai, visą šitą šviesią ir pozityvią energiją, ir aš stengiuosi perduoti savo tapybos darbais. Tikiuosi, kad tai primena žmonėms apie praėjusius šlovės metus, bet dar labiau tikiuosi, kad mano kūryba įneš savo kuklų indėlį į Kauno atgimimą, vykstantį čia ir dabar."

Optimizmo šviesoje

Parodoje eksponuojami septyni aliejaus ant drobės technika sukurti darbai. Tai nedidelė, bet ypač nuotaikinga, subtilaus kolorito derinių tapybos kolekcija.

Dinamiškos kompozicijos pasižymi muzikalumu: "Kariliono garsai", kur vaizduojamas Karo muziejaus sodelis, su bokštu ir liūto skulptūra, ritmiškai išdėstytais medžiais. Žvelgiant į darbą, rodos, čia pat vyksta varpų muzikos koncertas. O "Pastoralė apie seną funikulierių" – kuriame bene kylantis funikulierius su Bronislovo Zalenso kurta grojančios dūdele merginos skulptūra, sukomponuota taip dinamiškai, kad, regis, girdi bėgių tarškėjimą ir sklindančius fleitos garsus.

Ši paroda – tarsi trumpas, bet labai smagus pasivaikščiojimas po Kauną. Sakysite, menas turi būti kritiškas, atskleisti sunkią nūdienos realybę. Žinoma, tai svarbu, tačiau menininkas D.Slavinskas šįkart teigia priešingai – iš praeities susemta istorinių žinių ir vaizdų visuma, menanti vieną šviesiausių, labiausiai kvapą gniaužiančių mūsų šalies periodų, į visa tai nukreiptas romantiškas XXI a. žvilgsnis gali būti puikiu istorijos liudytoju bei įkvepiančia Kauno ir Lietuvos ateities vizija.


Kas? D.Slavinsko tapybos paroda "Naujasis art deco: Kaunas".

Kur? Galerijoje "Aukso pjūvis".

Kada? Atidarymas gegužės 24 d. 18 val. Paroda veiks iki birželio 28 d.


Šiame straipsnyje: Deivis Slavinskasmenaskūryba

NAUJAUSI KOMENTARAI

Pagarba

Pagarba portretas
Pagarba šiam menininkui.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių