Quantcast

Dailininkės A. Vaitkūnienės drobės – lyg stichijos

Tapytojos Aušros Vaitkūnienės drobės – lyg stichijos. Ištinkančios staiga ir sukrečiančios žmogiškąją prigimtį. Impulsyvūs potėpiai, tarp sapno ir tikrovės balansuojantys motyvai, alsuojančios spalvos priartina žiūrovą prie to, kas tikra, kas išlieka net po visa nuniokojančių stichijų, kas amžina. 

– Jus reflektuojantis paveikslas tai – akcentuota mentalinės, dvasinės jausenos išraiška ar jos atspindys?

– Kartą mąsčiau apie sukurtus darbus – jei pavyktų išeksponuoti visų etapų išklotinę, ji puikiai iliustruotų visus kūrybinio vystymosi tarpsnius: nuo abstraktaus prie konkretaus, nuo detalių prie visumos, nuo įmantraus sudėtingumo prie esminio paprastumo. Tai procesas. Manau, kad žmogus yra procesas, todėl niekada nesu nutapiusi sustingusio savo atvaizdo.

– Kas tapo lemiamu faktoriumi pasirenkant kūrinio atlikimo techniką?

– Man svarbu, kad atlikimas būtų natūralus. Kaip kvėpavimas. Niekada iš anksto negalvoju apie būsimus potėpius, jų formas ar kokią techniką pasirinkti. Tai padiktuoja pats gyvenimas.

– Kuo rėmėtės ieškodama spalvinės šio kūrinio išraiškos?

– Su spalva yra kiek sudėtingiau. Ji turi suskambėti kaip lemiamas akordas. Mes, kaip asmenybės, taip pat turime savo spalvas. Šiame paveiksle dominuoja trys elementarios fizikinės spalvos: mėlyna, žalia, raudona. Tai pagrindinė spalvinė sistema, sykiu ir simbolinė. Balta galvos spalva – iššūkis fonui – kosmosui, fizinei visatai. Balta yra tai, kas sukurta ir "įdėta fone". Ši spalva slepia visas galimybes.

– Kokia yra fono reikšmė paveiksle?

– Individas nėra atskirtas nuo visumos, todėl ir fonas yra labai svarbus.

– Drobės formatas – formali kūrinio sudedamoji dalis ar reikšmingas elementas?

– Formatas, kaip išraiškos priemonė, man svarbus.

– Kaip šiame kūrinyje atsiskleidžia Jūsų žvilgsnis į save? Kuo jis skiriasi nuo kasdienio žvilgsnio į save?

– Save galima pamatyti veidrodyje, tačiau, ar tai tikras atvaizdas? To savęs klausdavau jau nuo penkerių. Atsakymo dar neradau, nes viskas taip greitai kinta.

Dar save galima matyti kitų refleksijose, kurios taip pat yra labai sąlygiškos. Geriausiai atpažinti save darbuose, kad ir kokie jie būtų. Taip mums visiems pasakyta.

Paveikslas niekada nesibaigia. Kaip ir žmogus. Tik reikia mokėti atpažinti save.

– Šiame darbe žvelgiate į save, pro save ar atsiribodama nuo savęs (pažvelgdama į save tarsi į nepažįstamąją)?

– Šio darbo siužetas atskleidžia, ką aš apie save galvoju. O galvoju ir jaučiu, kad esu padalyta į keturias dalis: laukinį prigimties gaivalą, nepažintą gamtą, aistrą ir kultūrą – tam įtakos turėjo susiklosčiusios aplinkybės man gimus.

Visa tai supa neaiškumas, iliuzija, kurią per gyvenimą bandau atskleisti. Todėl paveikslą pavadinau "Sapnuojanti galva". Kartais atrodo, jei prarasčiau galvą – simboliškai nukirsčiau logiką, – galėčiau perprasti gyvenimo sapną. "Kas protą praras, tas dangų laimės, kas mylės, tas žus, bet meilė nežus; ir nebus mirties karalijos". (Dylanas Thomas, ištrauka iš eilėrasčio "Ir nebus mirties karalijos", vertė Tomas Venclova).

– Per kiek laiko nutapėte šį paveikslą? Ar tapant kito jūsų nuotaika, jausenos?

– Tapydama neapsiriboju vienu seansu. Kaip minėjau, svarbus procesas. Jame viskas atsiranda, kinta. Paveikslas niekada nesibaigia. Kaip ir žmogus. Tik reikia mokėti atpažinti save.

– Ar tapant kūrinį buvo baimių?

– Vis dėlto tapyba yra nuostabus dalykas. Ji padeda save pažinti labai įvairiapusiškai. Tik reikia nebijoti leistis į šią rizikingą kelionę.

– Kuo šis darbas skiriasi nuo kitų jūsų kurtų drobių? Kodėl jį išskyrėte, prigretinote prie autoportreto žanro?

– Pastaruoju metu mane ypač domina mitologija, senoji kultūra. Šis paveikslas nėra atsitiktinis. Jis kurtas pastaruoju laiku, tačiau jame geriausiai reprezentuoju save.

Kiekvienas tapybos darbas yra autoportretas, nes jame užfiksuotas tos minutės, valandos gesto, prisilietimo, potėpio atsitiktinumas. Tai gryniausias autoportreto pavidalas ir nesvarbu, kas yra vaizduojama paveiksle.


Šiame straipsnyje: tapybaSantakadailė(santaka)

NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Kažkokie abstraktūs, filosofiniai nusišnekėjimai. Negi paprastai nebegalima kalbėt?

Saulius

Saulius portretas
Ar visos bezdziones dalyvavo?
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių