- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiemet pavasarį sukanka dešimtmetis nuo garsiojo tapytojo abstrakcionisto Vytauto Povilaičio mirties. Sukakties išvakarėse rengiamai parodai jos organizatoriai viliasi sulaukti ir kauniečių pagalbos.
V.Povilaitis (1927–2009 m.) pagarsėjo kaip peizažistas, molbertinės tapybos virtuozas, sieninės tapybos, pano, vitražo, mozaikos menininkas, tapęs ne vienos dailės krypties pirmeiviu. Šiandien jis vertinamas kaip nepaprastai originalus ir gana vienišas tapytojas.
Kartu su kurso bičiuliu Vladu Jankausku sukūrę garsiajai Vilniaus "Neringos" kavinei kompoziciją "Neringa ir Naglis" jiedu ne tik tapo žinomi: sėkmė padrąsino aktyviau taikyti visuomeniniuose interjeruose dekoratyvinę tapybą ant sienų ir vitražus.
Ne mažiau reikšminga Lietuvos dailei abstrakčioji V.Povilaičio tapyba, kurios jis ėmėsi nuo šeštojo dešimtmečio pabaigos. Anot menotyrininkės Kristinos Budrytės-Genevičės, sovietmečiu lietuvių dailininkus pasiekdavo žinios apie lenkų, čekų, vengrų avangardinį meną ir kai kurie jų, ypač lankęsi pleneruose socialistinėse šalyse, pavartę tų šalių meno žurnalų, taip pat bandydavo neatsilikti nuo bendrų pasaulinių meno tendencijų. Tačiau vyraujant socialistinio realizmo doktrinai, abstrakcija buvo nepageidaujama, netgi draudžiama, o vien pabandę tapyti abstrakčiai ir neideologiškai dailininkai galėjo sugadinti karjerą.
Net žinodamas, kuo rizikuoja, V.Povilaitis kartą, maždaug apie 1962 m., eksponavo abstrakčiuosius tapybos darbus. Ši paroda nebuvo dokumentuota, faktas žinomas tik iš amžininkų prisiminimų.
Dailininkas šią parodą pavadino "Projektas tekstilės audiniams / gobelenams". Parinkęs tokį taikomajai dailei tinkantį pavadinimą, menininkas tarsi apgavo cenzūrą – niekas nedrįso piktintis ar nukabinti darbus. Pasak tapytojo Alfonso Vilpišausko, visi žinojo, kas tai yra, bet tylėjo.
Surinkti visus V.Povilaičio darbus į bendrą visumą nelengva: menininkas nekatalogizavo tapybos darbų, nesirūpino savo kūrybos sklaida.
Abstrakčioji tapyba V.Povilaičio kūryboje nebuvo trumpalaikis impulsas, ji kito – nuo apibendrinto peizažo iki bedaiktės kompozicijos, pripildytos raiškių spalvų ir ritmiškų dėmių. Anot K.Budrytės-Genevičės, dailininkas dažnai komponavo lietuvių koloristikai bei plastinės formos sampratai tolimus spalvos ir formos derinius.
V.Povilaitis buvo nenuspėjamas kūrėjas, jis tapė po atviru dangumi Kauno miesto peizažus, abstrahuotus savo minčių vaizdus, grupines kompozicijas, portretus. Dažnai eidavo pėsčiomis nuo Senamesčio į Aleksotą (vienas arba su draugu Petru Stausku), ten nuo aukštesnių vietų, kur atsiskleisdavo Senamiesčio panorama, tapydavo.
Anot, skulptoriaus Roberto Antinio, galima būtų surinkti ir padaryti parodą vien iš peizažų nuo Aleksoto kalvelių, – tiek daug ir produktyviai V.Povilaitis dirbo, taip buvo įsijautęs į tą vietą.
Miestiečiai pirkdavo tokius pažįstamų vietovių peizažus tiesiai iš studijos, muziejai įsigydavo parodose eksponuojamus darbus. Vėliau, jau XX a. pabaigoje, V.Povilaitis dažniausiai kurdavo savo dirbtuvėje, kartais pasiruošdavo po kelias drobes, kartonus, tapydavo iškart ir daug.
Oficialusis – peizažisto – titulas ir primetami kanonai aktyviausiuoju periodu neleido viešai atskleisti plataus V.Povilaičio kūrybos spektro. Tai pasiryžęs kompensuoti VšĮ Kauno modernaus meno fondas, Kauno paveikslų galerijoje kovo mėnesį užsimojęs surengti solidžią menininko darbų parodą.
Didžioji dalis ekspozicijos kūrinių bus iš privačių kolekcijų, kuriose esama įvariausiems periodams atstovaujančių darbų. Vis dėlto surinkti visus V.Povilaičio darbus į bendrą visumą nelengva: menininkas nekatalogizavo tapybos darbų, nesirūpino savo kūrybos sklaida.
VšĮ Kauno modernaus meno fondas kviečia atsiliepti turinčius V.Povilaičio tapybos darbų ir galinčius juos paskolinti ekspozicijai. Kreiptis prašom tel. 8 609 86 672, 8 613 32 329 arba e.paštu info@artkaunas.com.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
I. Starošaitė savo 50-metį švęs scenoje: noriu atiduoti duoklę gerbėjams7
Irena Starošaitė ateinantį rudenį pradžiugins savo gerbėjus. Jau spalio 26-ąją dainininkė žengs į Kauno „Žalgirio“ arenos sceną ir žada visus pakerėti dar niekuomet nematytu šou „Spalvotas gyvenimas“. ...
-
I. Kalmano operetės pirmajame plane – muzika2
"Hei-jo, hei-jo" – pažįstamomis intonacijomis ir čardašo ritmais šv.Valentino dienos išvakarėse Kauno muzikinis teatras kvietė į premjerą – pulsuojančią jausmais I.Kalmano operetę "Silva". ...
-
Į teatro sceną sugrįžusi „Silva“: nauji balsai ir spalvos
Prieš užsidarydamas rekonstrukcijai, Kauno valstybinis muzikinis teatras šį sezoną suskubo kauniečiams paruošti dar vieną premjerą – čia jau penktą kartą pastatyta Imre's Kalmano operetė "Silva", kartais dar v...
-
Išleista 11-os Kauno bienalės knyga: ką mums reiškia paminklas?1
Kas yra paminklas? Koks, kada, kodėl, jis galėtų būti ar nebūti? Kokių paminklų mums reikia ar nereikia šiandien, kaip jie mus veikia ar neveikia? Tokius klausimus 2017 m. kėlė 11-oji Kauno bienalė „Yra ir nėra. Paminklo (ne)galimybė&l...
-
Žaisminga darželio organizuota akcija sulaukė rekordinio susidomėjimo3
Kauno Šančių lopšelio-darželio organizuota akcija sulaukė rekordinio šalies švietimo įstaigų susidomėjimo. ...
-
Šokio virtuozų pasirodymai – tiesiai iš tango tėvynės Argentinos
Sakoma, jog artėjantis pavasaris – pats nuostabiausias laikas įsimylėti. Kai aplink dvelkia romantika, sunku nepasiduoti jausmams. Visiems, ieškantiems šilumos, sielos atgaivos ir pozityvių emocijų „Arts Libera International&ldqu...
-
„Muzika ne tik PUČIAmiesiems“ ateina kartu su pavasariu3
Vasario 23 d. jau ketvirtą kartą nuskambės „Muzika ne tik PUČIAmiesiems“, o jau kitą dieną, pagal senolius, pavasario pranašai – vieversiai patys pirmieji parskris iš šiltų kraštų į Lietuvą. ...
-
Kaune – filmo „Pasmerkti. Kauno romanas“ premjera3
Trečiadienio vakarą Kaune įvyko naujos lietuviškos kriminalinės dramos „Pasmerkti. Kauno romanas“ premjera. ...
-
M. Siudiko parodoje – improvizacijomis atskleistas gamtos gyvybingumas2
"Parko galerijoje" veikiančioje tapytojo Mindaugo Siudiko parodoje "Peizažų impulsai ir improvizacijos" gamtovaizdžiai tampa medžiaga menininko patyrimams perteikti. Impulsai čia įkūnijami spalvomis, o improvizacija tampa pagrindu, ...
-
„Girstučio“ kultūros centre – „4 istorijos pagal A. Bocelli ir S. Brightman“4
„4 istorijos pagal A. Bocelli ir S. Brightman“ – melodingos muzikos ir choreografinių kompozicijų programoje puikiai pažįstami atlikėjai su ypatingu repertuaru: „Amigos para siempre“ (Draugai per amžius), „Time t...